Paylaş
TED Bursa Koleji 10. Sınıf IB (Uluslararası Bakalorya diploma programı ) öğrencileri kurdukları gruplar ile projeler yazarak, dünya sorunlarına dikkat çekmeye ve sosyal bilinçli bir küresel hareketin yayılmasına yardımcı olmak için çalışıyor.
Geçen yıl Global Social Leader Yarışması’nda uluslararası yüzlerce proje arasında yarı finale kalarak “Impact (Etki)” ödülü alan Collect For Future grubu; Yiğit Yalçın ve Taha Yiğit Karabulut, Mehmet Çetiner, Çağrı Özsarı ve Atilla Kağan Gönder ile yeni projelerini konuştuk. Söyleşimizde dünyayı eşit ve yaşanabilir bir hale getirmek için herkesi yürüttükleri “atık pil” ve “köy okullarına kitap” projelerine destek vermeye davet ettiler.
Projeler öncesi ilgili Küresel Sözleşmeler İlkesi maddeleriyle ilgili farkındalığınız ne düzeydeydi?
Yiğit Yalçın (Proje Lideri) : Geçtiğimiz yıl okulumun Global Citizen Klübüne girdiğimde bilgi sahibi oldum ve beş arkadaşım ile birlikte Collect For Future grubunu kurdum. Klüp çalışmaları sırasında; 2011 yılında Future Foundations ve Wellington Liderlik Enstitüsü tarafından kurulan bir yapı olan Global Social Leaders sayfasını keşfettim. Misyonları, gençlere tam potansiyellerine ulaşmaları için ilham vermek. Her yıl onlarca ülkeden yüzlerce projenin katıldığı bir program. Yaşıtlarımızın dünya sorunları ile ilgili yaptıkları çalışmaları görünce, biz de küresel hareketin yayılmasına yardımcı olmak için farkındalık yaratacak bir proje geliştirdik. Dünyayı herkes için eşit ve yaşanabilir bir hale getirmek bizlerin görevi. Gençler biraraya gelip sesimizi duyurduğumuzda ne kadar güçlü olabiliriz bunu gördük. Ben de bunun parçası olmak için elimden geleni yapmaya çalışıyorum.
KIR ÇİÇEKLERİ İÇİN TOPLADIK
Geçen yıl “Impact (Etki)” ödülü aldığınız ilk projenizde nasıl çalışmalar yürüttünüz?
Yiğit Y. : Mavi kapak projesi ile küresel hedeflerden (5) Cinsiyet Eşitliği ve (13) İklim Eylemi maddelerini hedef alarak plastik atığına ve iklim sorunlarına dikkat çektik. Valilik Avrupa Projeleri Biriminin proje yazma eğitimine katılarak, kendimizi geliştirme fırsatı bulduk. Okulumuzdaki her sınıfı gezerek projemizi anlattık; Bursa’da plastik kapak toplayacağımız birçok fabrika, restaurant ve firmayı ziyaret ederek, kutu ve afişlerimizi bıraktık. KALDER Bursa Şubesi ve paydaşımız Çağdaş Eğitim Kooperatifi (ÇEK) ile toplantılar yaptık. Sonuç olarak geçtiğimiz yıl 40 farklı lokasyonda 859 kilo kapak (yaklaşık 859 bin adet) toplanan mavi kapakların bedeli olan 3.500 TL’yi de Çağdaş Eğitim Kooperatifi (ÇEK) Kır Çiçekleri Okusun Diye Projesi’ne bağışladık. Ulusal basında projemizi anlatarak yer aldık. Future Foundation tarafından fonlanan Global Social Leaders yarışmasında 900’ün üzerinde projenin katıldığı yarışmada “Impact” ödülü aldık. En önemlisi ise elde ettiğimiz tecrübe, bir projenin parçası olmak ve etki yaratmak hissi idi.
KALİTELİ YAŞAM NİTELİKLİ EĞİTİM
Bu yıl hangi hedefler doğrultusunda projeler yürütüyorsunuz?
Yiğit Y.: Bu yıl yine Biyoloji öğretmenimiz ve IB Koordinatörümüz Engin Emlek rehberliğinde iki farklı proje ile devam ediyoruz. Birincisi; 17 hedefden (3) Sağlık ve Kaliteli Yaşam, (12) Sorumlu Üretim ve Tüketim, (13) İklim Eylemi , (17) Amaçlar İçin Ortaklık maddelelerini hedef alarak, EKER firması ile birlikte “Atık Pil” toplama projesi. “Her 1 kg pil= 10 adet Kefir” sloganı ile toplanan pillere karşılık, Hemofili hastası çocukların kefir ve yoğurt ihtiyacı olarak karşılanıyor. Kendi adıma pillerin karışığında kefirleri Bursa Hemofili Derneği’ne teslim ettiğimizde orda bir küçük kardeşim ile tanıştım. Ve o zaman bu projenin içinde olmaktan dolayı kendimi daha da mutlu hissettim. İkinci projede ise; 17 Hedefden (4) Nitelikli Eğitim, (10) Eşitsizliklerin Azaltılması, (17) Amaçlar İçin Ortaklık maddeleri ile, BKM Kitap ile birlikte “Köy okullarına kitap” projesi yapıyoruz. BKM Kitap şubelerine getirilen okunmuş her çocuk kitabına karşılık, 1 adet de BKM ekleyerek, toplanan kitaplar köy okullarındaki çocuklara gönderilecek. Bu konuda duyarlı herkesi bu projeleri desteklemeye davet ediyoruz.
ÇÖZÜM BULMA BECERİMİZİ GELİŞTİRDİK
Proje çalışmaları ile kazanımlarınız neler oldu?
Taha Yiğit Karabulut: Ben uzun zamandır bir sosyal sorumluluk projesinde yer almak, birçok insana ulaşıp yardımcı olmak istiyordum. Çalışmalarımızla birlikte dünyaya ve çevremizdeki insanlara karşılıkla daha duyarlı yaklaşmaya başladık. Çözüm bulma becerimizi de geliştirdiğini düşünüyorum. Ayrıca ailem ve çevremdeki insanların benimle gurur duyduklarını, her zaman destekleyeceklerini söylemeleri benim için büyük bir motivasyon kaynağı oldu. Herkesin herkese iyi davrandığı, savaşın olmadığı, insanların eşit şartlarda ve mutlu olduğu bir dünyada yaşamayı umuyorum.
Mehmet Çetiner: Öncelikle kadına şiddetle ilgili bu kadar kötü olayların olduğu bir dönemde, ilk yılımızda kız çocuklarının eğitimine yardım etmek ve onların da geleceğe yön verecek olması bence ekip adına en büyük kazanımımız oldu. Okulumuzun da bünyesinde bulunduğu ‘’IB’’ sisteminin özellikleri pekişti. Bu süreç boyunca dönüşümlü düşünerek birbirimizle fikir alışverişi ve araştırmalar yaptık. Gelecekte de başarılı bir avukat olmak, Atatürk’ü ve ilkelerini gelecek nesillere aktarmak, bu doğrultuda ülkemizin gelişimine de katkıda bulunmak istiyorum.
EMPATİ DUYGUMUZ ARTTI
Çağrı Özsarı: Projeler sayesinde, farklı alanlarda farklı insanlarla tanıştım ve bu vizyonumu artırdı. Yardıma ihtiyacı olan insanlara yardım etme imkanı buldum. Grup içinde yer alarak ekip çalışmasının kazandırdığı sorumluluk bilincini geliştirdim. Gelecekteki kariyerimde de mutlaka sosyal sorumluluk projelerindeki aktif faaliyetlerimi devam ettirmek istiyorum.
Atilla Kağan Gönder: Yaptığımız çalışmalar bende empati duygusunu arttı, sosyal anlamda bana duyarlılık kazandırdı. Projeler etrafımızdaki insanlara yardımcı olmanın mutluluğunu yaşadık. İyi bir üniversitede okuma hedefimle birlikte, gelecekte de dünyadaki sorunları ele alarak çözüm sunmak konusunda katkım olması için çalışacağım.
PORTAKAL KABUKLARIYLA EĞİTİME KATKI SAĞLIYORLAR
TED Bursa Koleji 10. sınıf öğrencileri Ayşegül Çelik, Serra Ece Mermer, Dilara Can, Emre Uğur, Hakan Çahantimur ve Alp Çakın ile de sitelerden ve okul yemekhanelerinden topladıkları portakal kabukları projeleri ile Türk Eğitim Vakfı (TEV) işbirliğiyle eğitimde fırsat eşitliğine nasıl destek olduklarını konuştuk.
Portakal Kabuğu projeniz hakkında bilgi alabilir miyiz?
Ayşegül Çelik: Biyoloji öğretmenimiz Ayşe Sayman Ayhan rehberliğinde yürüttüğümüz projemiz evlerden, sitelerden ve okul yemekhanelerinden topladığımız portakal kabuklarının katma değerli bir ürün olan antioksidana çevrilmesidir. Bu projede aile bireyim de olan Volkan Dizdar’ın DHEX firmasının desteğiyle, kaloriferde kurutulmuş olan portakal kabukları esansiyel yağlarının çıkarılıp satılmasıyla işlemektedir. Elde ettiğimiz geliri ise Küresel hedeflerden (4) Nitelikli Eğitim maddesi doğrultusunda Türk Eğitim Vakfı (TEV) işbirliğiyle eğitimde fırsat eşitliğine destek olabilmek için ihtiyaç sahibi öğrencilere bağışta bulunacağız. Portakal kabuklarının geri dönüşümü ile eğitime katkıda bulunmak isteyen herkes okulumuzla iletişime geçebilir.
Proje çalışmanız ile nasıl farkındalıklar kazandınız?
Ayşegül Çelik: Çevreye ve doğamıza karşı daha bilinçli bir birey haline geldim ve gündelik yaşamımızda aslında çöp olarak adlandırdığımız portakal kabuğunun bile geri dönüştürülebileceğini öğrendik. İnsanların daha da bilinçlenmesini sağlayarak, projemizin kapsamını genişletip diğer evsel atıklarında doğaya geri kazandırmayı, dönüştürmeyi hedefliyoruz.
Serra Ece Mermer: Projenin diğer kısmına baktığımızda ise bizim yaşımızdaki arkadaşlarımızın eğitimine katkı sağlamak bizi çok mutlu etti ve gururlandırdı. Gelecekte de çevreye duyarlı bir birey olarak geri dönüşümün ne kadar önem teşkil ettiğini asla unutmadan yaşamıma devam edeceğim ve gelecekte de bütün çocukların eşit şartlarda eğitim alabilmesi elimden gelen özveriyi göstereceğime inanıyorum.
Emre Uğur: Projenin içeriğinde benim gelecek hedeflerimden biri olan doğaya yararlı çalışmalar yapmak olduğunu öğrenince hemen katılmaya karar verdim. Bu proje beni evsel atıkların geri dönüşümü konusunda çok geliştirdi, doğada olup biten her olaya daha duyarlı bir şekilde yaklaşıyorum, farkındalığım artıyor.
ÇEVREMİZ ÇÖP OLMAYAN MALZEMELERLE DOLU
Alp Çakın: Projeden önce Küresel Sözleşmeler İlkesi maddeleri de dâhil olmak üzere geri dönüşüm konuları hakkında pek fazla bilgiye sahip değildim. Ancak projeye başladıktan sonra yaptığımız araştırmalar sonucunda oldukça bilinçlendim. Meyve kabukları gibi, neredeyse tüm çöpler tekrardan kullanılabilecek ve çöp olmayan malzemelerle dolu. Kendi geleceğimiz, gelecek nesiller için geri dönüşüme ve de projelerle ülkemizdeki çocukların eşit şartlarda eğitim almasına katkı sağlamamız gerekiyor.
Dilara Can: İlk duyduğumda bana çok ilginç gelen bu proje, TEV işbirliğiyle burslu çocukları okutmamıza hem de uluslararası bir projeye imza atmamıza yardımcı oldu. Ailem ve çevremdeki arkadaşlarım da projemiz sayesinde evsel atıklar konusunda bilgi sahibi oldu. Gelecekte daha fazla çocuğa burs olanağı sağlayıp birçok projede yer almak istiyorum.
Hakan Çahantimur: Bu projeye dâhil olduktan sonra Küresel İlkeler Sözleşmesi ilkelerinin aslında ne kadar önemli olduğunu anladım. İlk günden itibaren projenin hem çevreye hem de kişinin kendi gelişimine katkı sağlayan önemli bir geri dönüşüm projesi olduğunu anladım. Gelecekte, herkesin geri dönüşüm konusunda farkındalık kazanmasını ve dünyamızda daha bilinçli, çevremizi önemseyen insanların artmasını diliyorum.
Paylaş