Paylaş
OTOMOTİV sektörü ihracatının 2022 yılının ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artış göstererek, 15 milyar 261 milyon dolar olarak gerçekleştiğini belirten Otomotiv Endüstrisi İhracatçılar Birliği (OİB) Başkanı Baran Çelik, ortalama aylık ihracatın 2,5 milyar dolar seviyesinde olduğunu kaydetti.
Bu dönemde binek otomobiller hariç tüm ürün gruplarının ihracatının artığını söyleyen Çelik, “Tedarik endüstrisinde yüzde 9 artışla 6,5 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Bu dönemde en çok ihracat yaptığımız ülke 2,2 milyar dolar ile Almanya olurken, onu 1,6 milyar dolar ile Birleşik Krallık ve 1,5 milyar dolar ile Fransa takip etti. Ülke grupları olarak incelediğimizde Avrupa Birliği ülkelerinin yüzde 65 payla ilk sıradaki yerini koruduğunu görebiliyoruz” dedi.
İSTEDİĞİMİZİ YAKALAYAMADIK
Geçen yılı 30 milyar dolar ihracatla tamamlayarak, 2022 yılı ihracat hedefini 33 milyar dolar belirlediklerini hatırlatan Çelik, “Yılın ilk yarısında ihracatımız artmış olsa da istediğimiz oranda bir artış yakalayamadık. Yılın bu döneminde Euro/Dolar paritesi kaynaklı bir kaybımız da var” diye konuştu.
HEDEFLERİMİZİN GERİSİNDEYİZ
ÜRÜN gruplarına göre değerlendirmede bulunan Çelik, “Tedarik endüstrisinde ihracat artışı devam ediyor. Ticari araçlarda da durum daha iyi ancak en büyük kayıp binek otomobiller ihracatında yaşanıyor. Dolayısıyla otomotiv ihracatımız şimdilik hedeflerimizin gerisinde seyrediyor” dedi.
REVİZE YAPMADIK
İhracat hedefinde herhangi bir revize yapmadıklarını açıklayan Çelik, yılın ikinci yarısının ilk yarıya göre daha iyi olacağı öngörüsünde bulundu. Çelik, 2022 yılı ihracat hedefine ulaşmada temel belirleyicinin de binek otomobiller ihracatı olacağının altını çizdi.
TALEPTE DÜŞÜŞ YOK
Otomotiv endüstrisinin küresel çapta çip krizi ve enerji maliyetleri gibi birden çok sorunla karşılaştığını ifade eden Çelik, “Doğal olarak bu durumdan etkilendiğimizi unutmamalıyız. Ocak-Mayıs döneminde Avrupa binek araç pazarının yüzde 13 daralmıştı. Bu da binek araçlarda istenen ihracat artışına ulaşamayışımızın en büyük nedenlerinden biridir. Ancak talepte bir düşüşün olmaması, üretimle ilgili sorunlar çözülünce toparlanmanın hızlı olacağı konusunda umut veriyor” diye konuştu.
RİSKLERE HAZIRLIKLI OLMALIYIZ
KORONAVİRÜS salgınıyla zirve yapan tedarik zinciri sorunlarını azaltmak için Avrupa ülkelerinin tedarik merkezlerini yakınlaştırmak istediklerini de hatırlatan Çelik, “Türkiye’nin bu pazara yakınlığı düşünüldüğünde çok önemli. İçinde bulunduğumuz riskli durumu fırsata çevirmek için ulaşım ve üretim altyapımızı güçlendirmeli, üretim ve enerjide karbonsuzlaşmaya yoğunlaşmalıyız. Şimdiki risklerden yola çıkarak oluşabilecek risklere karşı hazırlıklı olmalıyız” dedi.
Paylaş