Dünyadaki her faliyette olduğu gibi eğitimde de amaç harcanan paradan 'maliyet) daha fazla para (getiri) kazanılmasıdır.
Yani eğitilen kişi bu iş için harcanan paradan daha fazla kazanacaksa eğer o eğitim rasyonel bir faaliyettir.
Genelde harcamayı yapan kütle ile (anne ve babalar) parayı ilerde kazanan kütle (çocuklar) olaya tamamen kendi çıkarları açısından baktıklarından ve genellikle de bu ili kütle birbirleriyle çatışma içinde ve hatta boğaz boğaza durumda olduklarından, eğitim sürecinin temelinde yatan bu iktisadi rasyonel genelde göz ardı edilir.
Yani eğitim için yapılan harcama eğitim sonunda elde edilecek gelirden düşük olacak ise eğitim süreci toptan anlamsızlaşır, bu gerçek çoğu zaman unutulur.
***
Meseleye böyle olunca bugün Türkiye'de okumakta olan nüfusun toplamına yakınının hemen bugün okullarını terk edip evde oturmaya başlamaları gerekmektedir.
Bütün göstergeler çok uzun yıllar boyunca Türkiye'de yeni bir iş imkanının onlara açık olmayacağını ortaya koyuyor.
Yeni açılan işleri ise şu anda işten çıkarılmış olan ve yeniden eski işlerine çağrılmayı bekleyen insanlar kapacak.
Yani eğitimin korkunç artmış olan maliyetini yüklenmek zorunda kalan ailelerin bunu geriye çıkarabilmesi olasılığı artık hiç yoktur.
Eğer illa da bir takım manasız hissi nedenlerle , örneğin benim çocuğum okudu adam oldu filan demek için çocukları ekonomik açıdan manasız olan bir faaliyete zorlamakta ısrarlıysanız siz bilirsiniz. Devam edin, sokağa atın paraları.
Ama doğruyu, mantıki olanı yaparsanız hem lüzumsuz para harcamayarak eğitime aktarılan paraları başka kaynaklara yöneltebileceksiniz.
Ve bunu seve seve yapacak olduğunuz için de hem o manasız propaganda kampanyası bir işe yaramış olacak hem de ekonomi canlanacak.
Bir başka ' hem de ' daha var, acele etmeyin :Ve hem de eğitim sürecinde tek işlevi size manasız maliyet yüklemekten ibaret olan çocuklar da artık evde size yardımcı olmaya başlayarak iş yükünü paylaşacaklar. Ev işinin aslında bir ekonomik faaliyet olduğu yolundaki son iktisat teorileri ışığında bunun anlamı evdeki işim maliyetinin yarı yarıya azalmasıdır.
Anlayacağınız tüm çocukların okuldan hemen alınıp eve çekilmelerinin ekonomiye yararı olağanüstü olacaktır.
***
Bu mütevazı önerim kabul edilip uygulandığı takdirde bunun bir dizi başka yararları da üst üste gelecektir. Şöyle ki:
1- Okulların tümü kapandığı takdirde Türkiye genelinde eğitim düzeyi kıza sürede yükselecektir.Okulları açık bırakıp çocukları sanki ilerde iş bulacaklarmış gibi eğitmekte ısrarlı olduğumuz şu boşa geçen yıllarda sonuç itibariyle bırakınız düşünmeyi, doğru dürüst konuşmayı bile beceremeyen kitleler salıverildi topluma. Aralarında düzgün olan yüzde 10'luk nüfus ise kurtuluşlarını aileden aldıkları terbiyeye, eğitime borçlular. Dolayısıyla nüfusun tümü eğitim kıskacından kurtarıldığında belki bu yüzde 10'luk oranın yüzde 20'lere çıkması olasılığı bile gündeme gelecektir. Yok eğer bugünkü saçma düzende ısrar edilirse yakında oran, verilen eğitim sayesinde yüzde 1-2'ere düşecek .
2- Dediğim yapılırsa kabinede tasarruf amacı da otomatikman gerçekleşecek bir lüzumsuz bakanlık daha kapatılacak ve IMF mutlu olacak.
***
Önerimin iki kötü tarafı var.
Birincisi öğretmenler işsiz kalacaklar. Ama bugün zaten gizli işsiz durumundalar çünkü sonuç alınamayan ve anlamsız bir iş yapıyorlar dolayısıyla da gizli işsizliğin açık işsizliğe dönüşmesinde bir sakınca yok.
İkincisi ise çok daha vahim bir sonuç. Eğer memlekete yararlı olan bu önerim uygulanırsa tüm anne ve babalar şimdi olduklarından çok daha fazla ruh hastası olacaklar ve hayatları tamamen bir cehenneme dönüşecek çünkü çocuklar daima ve hiç bitip tükenmeden yanlarında olacak.Ama olsun vatan için çekecekler ne çekeceklerse Bunu düşünürlerse belki sonsuz ıstıraplarında bir miktar azalma olur, ne bileyim ben!