Kriz şimdilik kafalarda

Tüketici kredileri ekim ayı başı itibariyle 86 milyar 369 milyon YTL, kredi kartı borçları 33 milyar 97 milyon YTL.

Böylelikle tüketicilerin bankalara olan toplam borcu ise 119 milyar 466 milyon YTL. Buna aylık yüzde 4,83 bileşik faiz ekleyin... 2007’de kredi kartı borcunu ödemeyenlerin sayısı 200 bin. Bu rakamın 2008’in ilk dört ayında dört katına çıktığı vurgulanıyor. 2002’de borcun gelire oranı yüzde 4.7 iken bugün, vatandaşın gelirinin yaklaşık yüzde 35’i kredi geri ödemelerine gidiyor. 26 milyon 949 kişinin cebinde 56 milyon 284 bin kredi kartı bulunuyor. Borçların yüzde 60- 70’i bordrolu ve serbest çalışanlarda. Maaşın yüzde 35’i kredi kartına gittiğine göre, buna kirayı (ortalama maaşın yüzde 40), mutfak masrafını, giyim, çocuk vs. eklenince insanın içi kararıyor. Yani, bugün kredi kartıyla yapılan, "Ödeyebilir miyim, ödeyemez miyim" endişesini bir kenara bırakıp, gelecekten borçlanmaktır. "Türkiye krize borçlu yakalandı" söyleminin aslında ayağı çok yere basmıyor. Türkiye ne zaman borçsuz oldu ki, şimdi borçsuz yakalansın? Bugün borsaların yükselmesi, normale gelmesi, yaşanan çöküşün bittiği anlamına gelmiyor. En kaba tabiriyle, kriz, ihracatla, gelen yatırımların azalmasıyla, kaçan parayla, henüz fiili olarak kendisini göstermese de, şu anda tüketicinin kafasında yeterli korkuyu yaratmış durumda. Bugün İzmir’de vatandaş alışverişten çekildiyse bunun nedeni, kafalardaki korkudur. Bu korku gerçeğe döndüğünde ne olacağını varın siz tahmin edin...

Liman, nihayet

On altı aylık bir süreçten sonra Danıştay sonunda İzmir Limanı’nda bir karara vardı. Şimdi, 1.5 ayda liman yeni sahibine, yani 1 milyar 275 milyon dolar veren Global-Hutchison-EİB (Ege İhracatçı Birlikleri Liman Hizmetleri ve Taşımacılık A.Ş) Ortak Girişim Grubu’na teslim edilecek.

Her ne kadar şimdiye kadar İzmir ekonomisine yaklaşık 600 milyon dolara mal olsa da, körfezdeki gemiler resmini İzmirliler özleyecek de olsa, artık zaman yatırım zamanıdır. Hep beraber, Ortak Girişim Grubu’nun, devir işleminden hemen sonra yapılması öngörülen yaklaşık 350 milyon dolarlık yatırımı gerçekleştirmesini bekleyeceğiz. Belki, bir gün gerçekten körfeze baktığımızda, arzu edilen sanayi ve liman kenti portresini görürüz.



Yazarın Tüm Yazıları