Paylaş
Dünyanın çevresini dönüp dolaşan konteynırların bir noktaya yığılması bile dünya ticaretinin trafiğini bir anda çıkmaza soktu. Son savaşları, kapanan hava koridorlarını, denizlerdeki saldırıları saymıyorum bile. Alternatif her rotanın, ticaretin, ulaşımın akıp gitmesi için altın değerinde önemi var.
Geçtiğimiz cuma günü bir grup ekonomi gazetecisi olarak Pasifik Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan ile buluşmamızın en kritik konularından biri işte bu alternatif yollardan biri yani ‘Orta Koridor’du. Türkiye’den başlayarak Kafkaslar’a, oradan da Hazar Denizi’ni aşarak Türkmenistan ve Kazakistan’ı takiben Orta Asya ve Çin’e ulaşan Orta Koridor artık kritik önemde. Neden mi?
Dünyanın lokomotifi haline gelen Çin’i ve diğer Asya ülkelerini Rusya üzerinden Avrupa’ya bağlayan Kuzey Koridoru artık çok riskli. Bu ülkeleri Ortadoğu ve Avrupa’ya bağlayan Güney Koridoru ise Kızıldeniz’deki kriz nedeniyle güvensiz konumda.
Pekin’den Londra’ya uzanan Orta Koridor hattı, yıllık 600 milyar doları aşkın ticaret trafiğine hizmet ediyor. Bu hattın can damarı ise demiryolu. Bu hatta uzun bir süredir çalışan firmalardan Pasifik Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, “Kuzey Koridoru’ndaki riskler Orta Koridor’a yaradı.Bu koridorla taşıma süresi de azaldı. Çin’den gemiyle 60 günde gelen ürün bu hatta 15 güne kadar düşebiliyor. Türkiye lojistik üs haline geliyor” dedi.
SIRADA KALKINMA YOLU VAR
Basra Körfezi’ni Irak ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlayacak 1200 km’lik ‘Kalkınma Yolu Projesi’nin de önemine dikkat çeken Fatih Erdoğan, “Bu yeni güzergah bölgedeki yüklerin Avrupa ve Orta Asya’ya erişiminde kolaylık sağlayacak. Uluslararası ticarette demiryolunun payı yüzde 5. Türkiye’de ise yüzde 1. Gidecek yol çok, yatırımlarımıza devam edeceğiz” diye konuştu.
Avrupa’da 150 kilometre üzeri karayolu taşımacılığının yasak olduğuna da dikkat çeken Erdoğan, bu noktada demiryollarının öne çıktığına dikkat çekti ve ekledi:
“Karbon ayak izi takibi yapılıyor. Demiryolu karbon ayak izini küçültüyor. Yeşil lojistik ihracatçılar için de önemli bir avantaj sunuyor. Yeşil lojistik sertifikamızı aldık. Pasifik Eurasia ile Avrupa’dan Çin’e kadar olan tüm güzargah boyunca taşımacılık yapıyoruz. Ülkemiz ürünlerinin uluslararası piyasalara ulaşmasını zaman ve maliyet açısından daha verimli hale getiriyoruz. Böylece Türk firmalarının küresel rekabetçiliğine de katkı sunuyoruz.”
Fatih Erdoğan’ın söylediklerine paralel lojistik yatırımlarının sadece Türkiye için değil dünya için de kritik önemde olduğunu bir kez daha anladım. Türk özel sektörü son yıllarda bu alanda yatırımlarını hızlandırdı. Yeter mi? Hiç sanmam. Demiryolunda daha gidecek çok yolumuz var. Bu alanda yatırımlarının meyvelerini fazlasıyla vereceğinden şüphem yok.
PASİFİK HOLDİNG KURULDU
BİR süredir halka arzlarla dikkat çeken Pasifik Grubu, holding oluşumunun heyecanı içinde. Pasifik Hollding’in geçtiğimiz günlerde 18 milyar TL sermaye ile kurulduğuna dikkat çeken Fatih Erdoğan şunları söyledi:
“2 bin 500 çalışanımız var. Şirketlerimizi inşaat-gayrimenkul, ki amiral gemimizdir, lojistik, teknoloji ve enerji olmak üzere dört ana grup altında topladık. Grup çatısı altında 55 şirket var. Pasifik Holding’de CEO’luğu yönetim kurulu murahhas üyemiz Nusret Dur üstlenecek. Kendisi Ankara merkezli çalışırken, holding genel müdürümüz A. Cemail Batuk ise İstanbul merkezli çalışacak.”
GAYRİMENKULLE BÜYÜDÜ TEKNOLOJİYE ODAKLANDI
PASİFİK Holding bünyesinde gayrimenkul sektöründe Pasifik GYO, lojistiktikte Pasifik Eurasia, teknolojide Pasifik Teknoloji, imalatta Orçay. Pasifik GYO’nun devam eden projeleri arasında İstanbul’da Etiler girişinde yer alan Next Level İstanbul, Next Level Kemer, Next Level Country ve Pasifik Rezidans yer alıyor. Grup özellikle teknoloji ve siber güvenliğe odaklanmış durumda. Pasifik Teknoloji, Türkiye’nin ilk insansız helikopteri Alpin’den çantada taşınabilen kamikaze İHA’lara kadar birçok alanda üretim yapıyor.
Paylaş