Lüks yat için 2026’ya kadar kuyruk var

Pandemi şüphesiz alışkanlıkları, beklentileri ve talepleri değiştirdi. İnsanların tehlike anında uzaklarda yalnızlaşabileceği yerler tabii ki kara ile sınırlı değil. Anlaşılan o ki uzun kapanmaların neticesinde, müstakil evlere, bağa, bahçeye nasıl talep olduysa teknelere de talep olmuş.

Haberin Devamı

Önümüzdeki dönemde tekne-yat dünyasında yaşananlara zaman zaman değineceğim. Özellikle son yıllarda Türkiye’de tekne – yat üretiminde oldukça mesafe kat edildi. Dünya çapındaki tersanelerimizden rekortmen tekneler çıkıyor, suya indiriliyor. Yerli ve milli tekne üreten girişimcilerimizin sayısı hızla artıyor. Bugün denizlere biraz lüks sınıftan dalış yapacağız.

Geçtiğimiz günlerde Bodrum mega yat üreticiliğinde 22 yıldır üst üste birinci sıraya adını yazdıran İtalyan Azimut-Benetti Group’un önemli bir etkinliğine ev sahipliği yaptı. Pandemi nedeniyle iki yıl aradan sonra düzenlenen yaz etkinliğinde Azimut-Benetti Group Başkan Yardımcısı Giovanna Vitelli ile sohbet etme imkanı bulduk.

Lüks yat için 2026’ya kadar kuyruk var

Haberin Devamı

‘SATIŞ PATLAMASI YAŞIYORUZ’

Giovanna Vitelli, Azimut-Benetti grubunu 1969’da kuran Paolo Vitelli’nin kızı. İtiraf edeyim, Türkiye’yi çok yakından tanıyor. Vitelli’nin anlattıkları aslında son dönemde tekne dünyasında yaşananları özetliyor:

“Pandemi dönemiyle birlikte şanslı sektörlerden biri olduk; gerçekten inanılmaz bir satış patlaması yaşıyoruz. Bizim işimizde satışlar bir anda artabilir ama durgunluk da yaşanabilir. Bu dönem gerçekten talepte büyük bir hareketlilik yaşanıyor. Yatçılık yeniden trend olmuş durumda. Pandemi insanların özgürleşme ruhunu, birlikte tekne gezintisine çıkma duygusunu yeniden canlandırdı. Biz de bu hareketli döneme çok hazırdık. İyi yatlar çıkaracak kadar şanslı ve iyiydik.”

Son 3 yılda 100 milyon Euro’luk yatırım yapan grubun 2021 yılındaki operasyonel hacmi 1 milyar Euro rakamına ulaşmış durumda. Şirketin Torino yakınlarında bulunan Avigliana’daki genel merkezindeki üretim tesisi 50 bin metrekarelik bir alanı kaplıyor ve 1.000 kişiyi istihdam ediyor. Azimut tarafı 10 ila 35 metre; Benetti ise daha yukarıdaki boyutlardaki üretimde pazarda etkili bir oyuncu konumunda.

Lüks yat için 2026’ya kadar kuyruk var

Haberin Devamı

‘TÜRKİYE ÖNEMLİ BİR PAZAR’

Giovanna Vitelli, “Türkiye bizim için çok önemli ve potansiyel vaat eden bir pazar. Satışlarımız da her yıl iyi gidiyor. Dünya geneline bakıldığında, şu anda talepte, boyutlarına göre 2023, 2024 yılı için sipariş alabiliyoruz. Hatta 70 metre sınıfında 2026’ya kadar sıra var. Özellikle Amerika Bölgesi’nden yoğun talep yaşanıyor. Türkiye’de Karina Marine Group ile birlikteyiz. Onlar harika bir ortak” diye konuştu.

PANDEMİYLE BİRLİKTE YATLAR DA DEĞİŞTİ

Vitelli pandemiyle birlikte yatlardan beklentilerin de değiştiğine dikkat çekti. Yatta yaşam süresinin uzaması nedeniyle karaya çıkmadan daha fazla denizde kalabilecek özelliklerin talep edildiğini öğrendik. Ayrıca en önemli beklenti pencerelerin büyümesi olmuş. Bu anlamda ciddi dizayn değişiklikleri yaşanmış. Vitelli “Azimut Grand olarak yeni 26 ve yeni 36 metre lansmanı yapılacak. Benetti tarafındaki yenilikler de çoğalıyor. Oasis Benetti’nin 40 metre ile çıkarttığı menzile artık 44 metre ile ulaşılıyor” dedi.

Haberin Devamı

Lüks yat için 2026’ya kadar kuyruk var

TALEP VAR AMA TEDARİK SIKINTILI

Türkiye’de sektör lideri olduklarını belirten Karina Marine Group Genel Müdürü Murat Soydaş ise, “Son iki yıl içerisinde Azimut Yachts ile birlikte daha çok büyümeye devam ettik. 2021 yılında 40 teknelik satış hedefimizi geçtik. Bunun yarıya yakınını Azimut oluşturuyor. Bu yılın ilk 6 aylık döneminde 18 adet tekne sattık. Geçtiğimiz sezonda Azimut adına 53 Fly, 68 Fly, Magellano 66, Magellano 30 Metri, Grande 26 Metri yeni modelleri suya indirildi. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yeni modeller daha çok talep görüyor, çünkü sürekli gelişen teknoloji, çevreci unsurlar ve inovatif dizayn çözümleri alıcıların daha çok ilgisini çekiyor” diye konuştu. Murat Soydaş’ın anlattıklarına göre otomobil ve diğer alanlarda yaşanan tedarik sıkıntısının benzeri tekne ve yat sektöründe de yaşanıyor. Soydaş, “Mevcut ileriye dönük satışlar ve tedarik zinciri kısıtlamaları nedeniyle fabrikanın ekstra üretim yapmakta yaşadığı zorluklar, talebe gerektiği gibi cevap verilmesini zorlaştıracak gibi de duruyor.  Hedefimiz bu yılki başarılı satış grafiğini sürdürmek ve satış sonrası hizmetlerinde de müşteri memnuniyetini devam ettirmek” dedi.

Yazarın Tüm Yazıları