Sanayi ÅŸirketlerinin ilk yarı sonuçlarına toplu bir bakış

2007 yılı ilk yarıyılına ait finansal tablolarını açıklayan İMKB–100 şirketlerinden malî sektör dışında kalan toplam 220 adet sanayi sektörü şirketini dolar bazında incelediğimizde ilgin sonuçlar ortaya çıkıyor.

Haberin Devamı

Şirketlerin ikinci çeyrek dönemdeki toplam net satışları ilk çeyreğe göre ortalama yüzde 23 artmasına rağmen yıl bazındaki artış yüzde 13 ile sınırlı kaldı.

Zorlu rekabet koşullarının ve yüksek girdi fiyatlarının faaliyet giderlerini ve satılan malın maliyetini artırması, geçtiğimiz yılın ikinci çeyreğinde kaydedilen yüzde 13.3 oranındaki VFAÖK (Vergi Faiz Amortisman Öncesi Kâr) marjının, bu yılın aynı döneminde yüzde 12.8 seviyesine gerilemesine neden oldu. Ancak, 2006 yılı ilk yarısında kaydedilen yüzde 11.7'lik VFAÖK marjı, bu yılın ilk yarısında da yaklaşık aynı kaldığı için şirketlerin toplam VFAÖK değeri yıl bazında yüzde 12 artarak 6.6 milyar dolara ulaştı.

Diğer yandan, söz konusu şirketlerin 2006 yılı ilk yarısında 10.3 milyar dolar olan net borç rakamı ise bu yılın aynı döneminde yüzde 21 oranında artarak 12.5 milyar dolara yükseldi.

Haberin Devamı

NET KARLAR PATLADI 

Geçtiğimiz yılın ilk yarısına göre, 220 sanayi şirketinin net satışları ve VFAÖK değeri yaklaşık yüzde 12–14 bandında büyüme göstermesine rağmen, toplam net kâr rakamı yüzde 189 gibi yüksek bir oranda arttı. Bu durum, geçtiğimiz yıl mayıs-haziran döneminde yaşanan çalkantının, şirketlerin finansman giderlerini ciddi ölçüde artırması sonucu net kâr rakamlarının düşük kalması nedeniyle oluşan düşük baz etkisinden kaynaklandı.

2007 yılının ikinci çeyreÄŸinde, turizm ve çimento ÅŸirketleri, özellikle mevsimsellik nedeniyle birinci çeyreÄŸe göre güçlü bir performans gösterirken, medya ve ilaç-saÄŸlık sektörü ÅŸirketlerinin performansı zayıf kaldı. KarşılaÅŸtırmayı geçtiÄŸimiz yılın ilk yarısına göre yaptığımızda ise en iyi performans gösteren sektörler sırasıyla turizm, gıda ve enerji olurken, en kötü performansı gösteren sektör petrokimya sektörü oldu.Â

FED'in son sürpriz faiz indiriminin, TCMB'nin önümüzdeki dönemde yapacağı olası faiz indirimlerine zemin hazırlaması nedeniyle reel faiz oranlarının gerileyebileceğini düşünüyoruz. Dolayısıyla, bu ortamdan en fazla yararlanacak tüketici ilişkili sektörlerin (otomotiv, dayanıklı tüketim, medya, perakende, gıda gibi), önümüzdeki dönemde daha yüksek performans gösterebileceğini tahmin ediyoruz.

Yazarın Tüm Yazıları