Paylaş
*
Önemsiyorum çünkü coğrafi işaretin üretimimize kattığı marka değerini çok iyi biliyorum.
*
Nereden biliyorum?
*
Antalya Ticaret Borsası’nın (ATB) bu konuyu sürekli gündemde tutması sayesinde.
*
ATB bu konuyu sadece gündemde mi tuttu?
*
Hayır.
*
Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX) sayesinde coğrafi işaretin önemini tüm Türkiye’ye uygulamalı olarak anlattı, farkındalık yarattı.
*
Ve ben YÖREX’in sadece bir fuar olmadığını önüme gelen son verilerle bir kez daha anlamış oldum.
*
Laf kalabalığı yapmadan rakamlarla konuşalım.
*
YÖREX başladığında ‘coğrafi işaretli’ ürün sayımız yalnızca 109’muş.
*
YÖREX etkisi tüm Türkiye’yi etkisi altına aldıkça bu sayı tam 14 kat artarak 1504’e ulaşmış.
*
Sadece bu da değil.
*
Bu etki Avrupa Birliği (AB) Coğrafi İşaretli Ürün sayısına da yansımış.
*
Son yapılan başvurularla bu alandaki işaretli ürün sayısı 18’e yükselirken, 3 ürün itiraz aşamasına ulaşmış, 42 ürün içinse tescil başvurusunda bulunulmuş.
*
Masamda bu kadar net rakamlar görünce soluğu elbette Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Üyesi, ATB Başkanı Ali Çandır’ın yanında aldım.
Ali Bey, bakın bu başarı hikâyesinin detaylarını nasıl anlatıyor:
3500 ÜRÜN TESCİL ALABİLİR
“Coğrafi işaretli ürün sayımız YÖREX’e başladığımızda 109’du. Aradan geçen sürede yaklaşık 14 kat artarak 1504’e ulaştı. Toplamda tescil alabilecek ürün sayımız ise yaklaşık 3 bin 500. Bu ürünler işaret aldıktan sonra özünde değil ama paketlemesinde, sunumunda çok önemli kalite artışları oldu. Bu aşamayı geçen ürünlerimizi artık Avrupa ligine çıkarmak istiyoruz. Bu konuyla ilgili TOBB Bürüksel ofisimizde geniş kapsamlı bir ekibimiz var. Tüm başvurular bu ofisimizde titizlikle inceleniyor ve gerekli başvurular yapılıyor.
İŞARETLİ ÜRÜN İHRAÇ EDİLECEK
Şimdi tüm oda ve borsalarımıza ihracat kapasitesi olan coğrafi işaretli ürünlerle ilgili bilgi talebinde bulunduk. Bu ürünler ne miktarda yetişiyor, üretim dönemleri nedir öğreniyoruz. Amacımız süreklilik sağlayabilecek ve ihracata konu olabilecek coğrafi işaretli ürünleri tespit etmek. Veriler gelince TOBB bünyesinde özel bir çalışma yürüteceğiz.
E-TİCARET DE KULLANILACAK
Bu ürünleri Avrupa pazarına çıkarmanın yollarını bulacağız. Hatta bu ürünleri fuarlarda sergilemek istiyoruz. 2024 itibariyle ihracat potansiyeli olan tescilli ürünlerimizle ilgili etkili tanıtım planları yapılacak. Elektronik ticareti de bu işin içine dahil edeceğiz. Bu konuda ilgili bakanlıklardan da ciddi destekler alıyoruz. Başarılı olursak hem tescilli ürünlerimizin ihracatı hem de Avrupa Birliği Coğrafi İşaretli ürün sayımız artacak.”
*
Çok sevdiğim bir atasözü var.
*
Tarlada izi olmayanın harmanda yüzü olmazmış…
*
Bu arkadaşlar tarlaya fazlasıyla iz bırakmış.
*
O izin harmanından da tüm Türkiye sebeplenmiş.
*
Ali Bey’in söylemlerine göre 2024 yılında bu mesele daha da profesyonel hale getirilecek.
*
Ve biz belki de işaretli ürünlerimizin birçoğunu dünyaya ihraç edeceğiz.
*
Bundan daha güzel ne olabilir ki?
*
Dua edelim de yerli ve milli ürünlere sahip çıkan bu ekibin ayağına taş değmesin, yolları açık olsun…
Paylaş