Paylaş
Selin iş çıkışı hızlıca kampüsteki markete gider. Kapıdan girerken cep telefonunu bir tarayıcıdan geçirir. Aceleyle üçer organik salata ve organik meyve suyu alır …
Kasada beklemez çünkü bu markette kasa yok.
Kasa kuyruğu da yok tabii ki.
Selin evinin yolunu tutar.
Tam olması gerektiği gibi değil mi?
Bu geçen hafta Seattle’da yaşanan gerçek bir olay. Selin Seattle’da yaşayan genç bir iş kadını.
Gittiği market ise şu anda BETA olarak hizmet veren, Amazon’un 2012 yılında müşterilerinin ihtiyaçlarını öngörerek ortaya koyduğu vizyonun ürünü. Makine öğrenmesi, bilgisayar vizyonu ve yapay zeka gibi ileri teknolojiler kullanılarak hayata geçirilmiş AmazonGO!
***
AMAZON:
1994 yılında online kitap satan bir şirket olarak kuruldu.
İlk web siteleri şöyleydi:
2016 yılı itibarıyla 480 milyon farklı ürünün satıldığı bir online mağaza ve pazar yeri.
*
ORGANİK MARKETLER ZİNCİRİ
Amazon’un 2012 yılından bu yana müşterinin mağazaya girip istediği ürünü alıp, çıkıp gitmesini sağlamak gibi inovatif bir vizyonu var.
Dünyanın en ikonik organik ürün mağazalar zinciri olan Whole Foods’un 440 civarında fiziksel mağazası var.
Amazon geçtiğimiz haftalarda Whole Foods’u 13.7 milyar dolara satın aldı.
440 noktadan başlayarak AmazonGO hayata geçecek yakında …
*
BULUTDA KÜRESEL LİDER
2003 yılında hızla büyüyen Amazon artan kapasite ihtiyacı için bulut teknolojileri ile denemeler yapmaya başladı.
2006 yılına kadar bu proje şirket içinde kullanıldı ve geliştirildi.
2006 yılında AWS’nin (Amazon Web Services) ilk ürünü pazara sunuldu.
Bugün bulut teknolojisi alanında AWS küresel bir lider.
*
MEDYADA YARATICILIK
Geçtiğimiz Nisan ayında televizyondaki başarılı yapımları değerlendiren 44. Emmy Gün programları yarışmasında 13 ödül alan Amazon Studios, çok iddialı!
Netflix Amazon Studios’u tek küresel rakip olarak görüyor.
***
İLK GÜNÜN HEYECANINI KORUMAK
Amazon kurulduğu ilk günün heyecanını yaşayan bir takım! Kurucusu ve Genel Müdürü Bezos her yıl hissedarlarına gönderdiği mektuba ilk yıl gönderdiği mektubu da ekliyor.
Şirket kampüsünde Genel Müdür’ün binasının adı ilk gün anlamına gelen DAY 1. Bezos her fırsatta Amazon’un uzun vadeli planlarını anlatıyor çalışanlarına ve yatırımcılarına …
2016 satışları 136 milyar dolar.
1997 yılında halka açıldığında 300 milyon dolar civarında piyasa değeri olan Amazon’un, piyasa değeri bugün 480 milyar dolardır.
HALA İLK GÜN RUHUYLA HAREKET EDEN AMAZON’UN KARŞISINDA DURABİLMEK
İşte bu zor pozisyonda 1962’de kurulan WalMart var.
11.000 mağaza var. 2016 cirosu ise 486 milyar dolar.
Walmart dijital teknolojilerin yarattığı değişimi damarlarında hisseden bir şirket.
2016 yılında 3 milyar dolara online alışveriş sitesi Jet.com’u aldı.
Daha sonra online ayakkabıcı Shoebuy.com. Kişiselleştirilmiş moda evi ModCloth.com’u ve açık hava giysileri üreten Moosejaw’u satın aldı.
*
Sonra anladı ki dijital dönüşümü teknoloji startupları alarak değil, müşteri odaklı ve uzun vadeli stratejilerle gerçekleştirebilir.
Ancak bu şekilde Amazon gibi hızla büyüyen bir devle kapışabilir.
***
WALMART’IN DÖNÜŞÜMÜ
Walmart 5-10 yıllık dönemde tüketicinin davranış şekillerinin nasıl değişeceğini öngörmek zorundaydı.
Bugün Walmart’ın müşterisinin gelecekteki beklentilerini anlamak ve karşılamak için kurduğu büyük bir dijital takımı var. Dönüşümü gerçekleştirmek için dijital becerilere odaklanmış, müşteri odaklı, uzun vadeli bir strateji uyguluyor.
Dönüşüm için dijital, stratejik bir lensle varolan iş modelini yeniden değerlendirebilmek kritik önem taşıyor.
İNOVASYON BİR SONUÇ DEĞİL, GÜNLÜK HAYATIN PARÇASI
Amazon sürekli kendini yenileyebilen, ilk günün momentumuna sahip bir takım oluşturmuş.
Şirket içindeki her proje inovasyon portföyü içinde yerini bulmak zorunda.
Portföyün üç ana başlığı var:
* Amazon’un şu andaki işini devam ettirmesini sağlayacak inovasyonlar
* Amazon’un şu andaki işini genişleten inovasyonlar
* Yeni bir alanda yeni çözümler sunarak gelecek iş modellerini ortaya çıkaran inovasyonlar
***
Yeni ekonominin yıldızları teknolojiyi içselleştirmiş, müşteri odaklı ve uzun vadeli stratejik perspektife sahip takımlar olacaktır.
Paylaş