Özel okullar kaliteyi tartıştı

Güncelleme Tarihi:

Özel okullar kaliteyi tartıştı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 23, 2002 15:28

Antalya'da bir araya gelen 300'ü aşkın özel öğretim kurumu, milletvekilleri ve bürokratlar, sorunlardan çok, kaliteyi tartıştı. Toplantıda Avrupa Birliği'ne girerken özel okulların öncü olması ve devlet desteği gerektiği belirtildi.

Özel Okullar Derneği tarafından Antalya Sheraton Oteli’nde düzenlenen, ’Özel Okullar ve Eğitimde Kalite Sempozyumu'nda özel okulların daha başarılı olması ve AB'ye uyumu için yapılması gerekenler tartışıldı.

İki gün süren sempozyuma 300'ü aşkın özel öğretim kurumu temsilcisi ve 12 milletvekili ile YÖK Başkanvekili Bener Cordan, Müsteşar Yardımcısı Necdet Özkaya ile 12 milletvekili katıldı. 25 uzmanın konuşma yaptığı sempozyumda en çok konuşulan konu ise 625 sayılı özel öğretim kurumları kanunu oldu.

Okul sayısının çoğaldığını, veli potansiyelinin daraldığını söyleyen Özel Okullar Dernek Başkanı Rüstem Eyüboğlu, ‘‘Okullarımız buna rağmen dimdik ayakta‘‘ dedi.

Bin 363 özel okul, 260 bini aşkın veli, 31 bini aşkın öğretmeni yakından ilgilendiren toplantıda, AB yolunda özel okulların desteklenmesi tezine ağırlık verildi. Sorunlardan daha çok, kalite konusunda tebliğlere yer verildi.

AB'yle bütünleşmede özel okulların öncü olması konusunda görüş birliğine varan bürokrat, milletvekili ve özel okullar, bunun çözümünü de yine Meclis'ten geçecek 625 sayılı özel öğretim kurumları yasasının değişmesinde buldular.

Rekabetin daha adil olması gerektiğini, devlet desteğini yanına aldıkları taktirde öncü rol üstleneceklerini belirten özel okul sahipleri, topu yine meclise attılar.

KİM NE DEDİ?

İki gün süren sempozyumda akılda kalanlar şunlar oldu:

Gayret içindeyiz

Metin Bostancıoğlu (Milli Eğitim Bakanı)

Özel okul, devlet okulu ayrımını doğru bulmuyorum. Özel okulların sistemdeki payı artırılmalı. Bugün özel okulların yüzde 1.7 oranında olması bizim hedeften uzak olduğumuzu gösterir. Gayret içindeyiz. Özel öğretim kurumlarının önünü açmaya çalışıyoruz.

Siyasilerden arındıralım

İbrahim Arıkan (Özel Dersaneler Birliği Başkanı)

Oda kurmak için 1998'de hazırlık yaptık. Sekiz dernek temsilcisiyle bir araya geldik. Ancak, bu taslak bir türlü parlamentoya gitmiyor. Bakanlıkta yıllardır bekliyor. Sorunları çözmenin ilk adımını attık. Bütün özel öğretim kurumları temsilcileri bir araya geldi. Sorunlarımız anlatıldı. Yetkililer destek veriyor gibi gözüküyor, ama kimse bu konuda bir adım atmıyor. Eğitim siyasetten arındırılmalı. Kararlar Danıştay, Sayıştay gibi yeni oluşturulacak tarafsız bir birim tarafından alınmalı. Bu yeni oluşumda veli, öğrenci ve çeşitli meslek gruplarından insanlar olmalı. Eğitimi siyasilerden kurtaramazsak çözüme ulaşamayız.

Bakanlık, proje çöplüğü oldu

Bener Cordan (YÖK Başkanvekili)

Yaptığımızı sorgulayıp, yeni arayış, yeni vizyon geliştirmeliyiz. Bakanlık, eğitimde proje çöplüğü oldu. Projelerden sonuca ulaşılamıyor. Para ve proje yetmiyor. Diploma mezuniyet belgesi, ehliyet olmamalı. Bizde ehliyet görevini görüyor, yurtdışında sadece mezuniyet belgesi. Her ülkenin eğitiminin önünde engel var. Önemli olan o engeli ortadan kaldıracak çapı göstermek. ÖSS'den kurtulamazsanız çok fazla bir şey yapamazsınız. Şu anda ÖSS ile ilgili reform yok, ama olmaz anlamına gelmiyor.

Haksız rekabet tatsız olur

Fahamettin Akıngüç (İstanbul KültürÜniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı)

Krize rağmen, nasıl yaşayacağız kaygısını bırakıp, kalite arıyorsak özel okulculuk ölmez. Savunmada millilik olmuyor da, eğitimde bu ne kaygı? Rekabet haksız olursa tatsız olur. Başarılı öğrencilerimizi birbirimizden alıp, etik olmayan haksızlıklar yapıyoruz. Milli Eğitim Bakanlığı buna çare bulmalı. Haksız rekabeti yabancı okullar yapıyor. Onlara tanınan olanaklar, Türk okullarına da tanınmalı.

Tüm sistemi sorgulamalıyız

Necdet Özkaya (Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı)

Topyekün eğitim sistemini sorgulamalıyız. Ücretler milyarlarla ifade ediliyor. Genelkurmay Başkanı çocuğunu özel okulda okutamaz. Zihniyeti değiştirmek lazım. Özel okullar da karar mekanizmaları içinde yer almalı. ‘Ekonomik kriz var’ deniyor, mevcutlar batıyor. Yeni yatırmcıların önünü açıyorsunuz, o da batsın diye. Her isteyen gelip devletten dolmuş plakası alıyor, ama sizler oda kuramıyorsunuz.

Kalite krizi yaşanıyor

Prof. Dr. Hoşcan Ensari (Marmara ÜniversitesiEğitim Fakültesi Öğretim Üyesi)

Verdiğimizi paketleyen, ama bunun ne işe yaradığını bilmeyen öğrenciler yetiştiriyoruz. Nitelikli insan gücü yetiştirmek için bu sistemi bırakmalıyız. Sistem, çözümden çok sorun üretiyor. Okullarda kalite krizi yaşanıyor. Yeni bir yaklaşım getirmeliyiz. Her şey değişiyor ama sistemde değişen bir şey yok. Sistem ihtiyaçlara cevap vermiyor.

Eğitim paralı olmalı

Cüneyt Ülsever (Gazeteci-Yazar)

Beleş malda kalite aranmaz. Hem beleş, hem kaliteli eğitim isteyerek işin içinden çıkamayız. İlk defa dünya tarihinde bilgi tekel olmaktan çıkıyor. Eğitim beleş olunca sosyal adalet getirmesi mümkün değil. Eğitim paralı olmalı.

Kalite yakalanmalı

İbrahim Betil (TEGV Mütevelli Heyeti Başkanı)

Eğitimde değil, tüm sektörlerde kaliteyi yakalamanın ön koşulu özgün ve özerk olmak. Birey ve toplumun özgünlüğüyle, özerkliği önemli.

Nüfus artıyor, kaynak azalıyor

Prof. Dr. Eser Karakaş (Bahçeşehir Üniversitesiİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı)

Genç nüfus hızla artıyor. Eğitime ayrılan kaynaklar azalıyor. Yükseköğretimde masrafın büyük bölümü öğrenci tarafından karşılanmalı. Türkiye'de 18-24 yaş grubunda 10 gencin biri üniversite sürecine giriyor. Bu da liyakat bazında seçilmiyor.

Yeni bir dönem başlıyor

Prof. Dr. İsa Eşme (Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı)

Eğitim sistemimiz yanlış. Ezbere eğitim uyguluyoruz. Eğitimde yeni hedefimiz evrensel değerlere sahip dünya vatandaşı yetiştirmek. AB bütünleşme sürecinde, Türkiye için yeni bir dönem başlıyor. Büyük bir reform yapılmalı. İki yıl sonra 3.5 milyon kişi üniversite kapısında olacak. Özel öğretim kurumları öğretmen yetiştirmeli. Bu yükümlülükten kaçınmayın. Beş sene sonra istediğiniz öğretmeni bulmakta zorlanacaksınız.

Ders programı değiştirilmeli

Özcan Demirel (Hacettepe Ünv. Eğitim Fak. Öğr. Üys.)

AB'ye girerken programımıza bazı yeni dersler eklemeliyiz. Bu zorunlu dersler anadil eğitimi, üçüncü yabancı dil eğitimi, Avrupa vatandaşını anlatacak vatandaşlık eğitimi, Avrupa tarihini öğretecek Avrupa tarihidir.

ÖSS sırtımızda eğitim ayıbı

Prof. Dr. Ahmet Kuzucu (Özel Okul Kurucu Temsilcisi)

Artık deniz bitti. Milli Eğitim Bakanlığı ve devletin ciddi rekabeti ile karşı karşıyayız. ÖSS sırtımızda eğitim ayıbı.

Tasarı mayısa yetişmez

Halil Çalık (TBMM Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Başkan Vekili)

Özel öğretim kurumlarının beklediği yeni tasarı mayısa yetişmez. Çünkü, tasarı daha komisyona bile gelmedi. Kesinlikle KDV indirimi yapılmalı. Özel okulları devlet teşvik etmeli.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!