Paylaş
Öğretmenlerin çocuklarla iletişiminin arasına maske girdi. Bu, çocuğun eğitimini nasıl etkiliyor?
Sezen Aksu (Çocuk gelişimi uzmanı): Çocukların okuma yazmayı öğrenebilmesinin önkoşulu fonolojik farkındalık becerileri kazanmalarıdır. Öğretmenin ağzına bakmadan çocuğa bunu kazandırmak mümkün değildir. Mesela çocuk ‘s’ sesi yerine ‘t’ sesini koyabilir. Oysa öğretmeninin ağzını izleyerek ‘s’ sesinin hangi pozisyonla çıktığını anlayabilir. Yani sözcükleri hem işitmeli hem de ağız hareketleriyle görmeli. Ayrıca okulöncesi dönem ve ilkokul 1’inci sınıf çocukları somut öğrenme dönemindedir. Oysa ses soyut bir öğrenme nesnesi. Görsel olarak sesin ağzımızdan hangi pozisyonla çıktığını gören çocuk daha hızlı öğrenir.
Ramazan Saygın Şimşek (Uzman psikolog): Bu durum nöropsikolojinin önemli keşiflerinden olan ayna nöronlarla yakından ilgili bir konudur. Bebekken düşünme ve kavrama becerileri neredeyse yok gibidir. Ancak bebek, hayatta kalabilmek için ebeveynlerinden gördüğü her şeyi aynalamaya, yani bir anlamda kopyalamaya çalışır. Konuşma becerisi de ebeveynlerin ağız hareketlerinin aynalaşmasıyla gelişen bir beceridir. 12 yaş üzerindeki bir çocuk duyduğu bir kavramı zihninde imgeleyebilir. Ancak henüz 1’inci sınıfa giden bir çocuk bunda zorlanır. Kelimeleri daha çok ağız hareketlerinden anlar.
Sonuç olarak ilkokul öğretmenlerinin maske takması, çocukların öğrenme ve kavrama sürecini zorlaştıran bir etmendir, ancak mevcut koşullarda gereklidir.
İlkokul öğretmenlerinin maske takması çocukların öğrenmesini zorlaştırıyor.
Peki, ne yapmak gerekir?
Sezen Aksu: Örneklerini yurtdışında da gördüğümüz ve duyma/konuşma engelliler için üretilen ‘şeffaf maske’ takmak iyi bir çözüm olabilir. Yalnızca öğretmenler değil, öğrenciler de şeffaf maske kullanabilir. Çünkü öğretmen de çocuğun bir sesi doğru çıkarıp çıkarmadığını anlamalı ki yanlışları düzeltsin. Çocuk sesin ağızdan çıkışını gördükten sonra sesi, sembolüyle eşleştirir.
Ramazan Saygın Şimşek: Aileler de bu sürece dahil olmalı. Okulda öğretilen sesler, sözcükler ev ortamında, maskesiz olarak, çocuğun anne veya babasının ağzını görebileceği şekilde tekrar çalışılmalı ve sesler pekiştirilmeli. Günümüzde okullarımızın pek çoğunda akıllı tahta var. Öğretmenler daha önceden maskesiz çektikleri videoları dersin bir bölümünde çocuklara izletebilir. Böylece çocukların anlama ve kavrama becerisine destek olunur.
TEMİZ HAVA ELÇİSİ ÇOCUKLAR
Geçtiğimiz hafta Kocaeli’nin Gebze ilçesine bağlı Mudarlı Köyü İlkokulu’ndaydık. Sadece 13 öğrencisi olan bir köy okulu burası. İmkânları sınırlı… Okulun tek sınıfı ve sadece bir tane öğretmeni var. Farklı yaşlardaki çocuklar aynı sınıfta öğrenim görüyor ve okulun öğretmeni adeta mucizeler yaratıyor. Okulda kalorifer yok, çocuklar kışın kömür sobasıyla ısınıyor. İşte bu pırıl pırıl çocuklar ‘temiz hava elçisi’ oldu. Ben kitaplarımı onlar için imzalarken, Daikin Temiz Hava Sınıfı, çocukların kullanımına açıldı. Hem bir kütüphane hem de bir etkinlik alanı olan sınıfta çocukların geleceğe umutla bakması amaçlanıyor. Bu tür alanlar, çocukların umudunu yeşertiyor, ufuk açıyor. Tüm çocuklarımız iyi ve temiz bir dünyada yaşamayı hak ediyor. Bunun için çevre bilinciyle birlikte güvenli ve temiz bir okul ortamı, çocukların benliğinde izler bırakacağı için özellikle yatırım yapılması gereken alanlar…
Daikin CEO’su Hasan Önder de o gün oradaydı. Kendisine “Son yıllarda pek çok yangın, sel, çevre felâketi yaşıyoruz. Sizce bunun önüne nasıl geçebiliriz?” diye sordum, “Çocukları bilinçlendirerek…” diye yanıt verdi. Bu sebeple de özellikle imkânları kısıtlı olan okullara yönelmişler. Sürdürülebilir çevrecilik, sürdürülebilir yaşam ve geri dönüşümle ilgili çalışmalar yaptıklarını, özellikle karbonun sıfırlanması konusuna özellikle eğildiklerini ifade etti.
Üretimin ve tüketimin hızlı olduğu bir çağda yaşıyoruz ve bu çağ hepimizi daha çok düşünmeye, dünyayı gelecek kuşaklara bırakmak için çaba sarf etmeye yöneltiyor. Dünyanın bir kısmı sınırsız o imkânlar içinde yaşarken, büyük bir çoğunluk dünyanın hiçbir nimetinden faydalanamıyor bile. Maalesef ki, bundan kendi çocuklarımız da nasibini alıyor. Onları güçlendirmek hepimizin görevi. Çevrecilik konusuna eğilmek de aynı şekilde…
HAFTANIN KİTABI
‘Farkında’, neden herkes farklıdır, hoşgörü neden önemlidir, birbirimizi üzersek ne olur gibi sorulara yanıt arayan bir kitap. Çocuklar çok beğenecek.
Yayınevi: Bilgi Yayınevi
Yazan: Anooshirvan Miandji
Resimleyen: Murat Sayın
Tür: Öykü
Yaş: 6+
Sayfa: 36
Fiyatı: 31 lira
FOTOĞRAFINI ÇEK, GÖNDER
Ailenizin minik üyesinin fotoğrafını çekin, #HürriyetÇocuklaHayat etiketiyle Instagram’da paylaşın, bu sayfada yayımlayalım.
Esra ve Reşit Onur’un kızı Işıl Lena.
Paylaş