Türkiye'yi "lojistik üssü" yapıp darboğazdan kurtulalım

BARSAN Global Lojistik (BGL) İcra Kurulu Başkanı Kazım Çınar, sektöre önem verilmesi halinde en az turizm kadar gelir kazandıracak bir potansiyele sahip olduğunu söyledi.

Çınar'ın tahminlerine göre Türkiye'de lojistik sektörünün büyüklüğü ise 25 milyar dolar civarında.

LOJİSTİK sektörü, önümüzdeki yıllarda Türkiye'nin en iyi ihrac ürünlerinden biri haline gelerek, turizm kadar gelir sağlamayı hedefliyor.Türkiye'nin hem askeri, hem de ticari olarak stratejik konumuna dikkat çeken Barsan Global Lojistik (BGL) İcra Kurulu Başkanı Kazım Çınar, sektöre önem verilmesi halinde en az turizm kadar gelir kazandıracak bir potansiyele sahip olduğunu söylüyor. Çınar, "Türkiye'yi güçlü lojistik firmalarıyla, lojistik üssü haline dönüştürüp, darboğazdan kurtulabiliriz" diyor. Çınar'ın tahminlerine göre Türkiye'de lojistik sektörünün büyüklüğü ise 25 milyar dolar civarında...

Çınar, yaşanan tüm krizlere rağmen yatırımlarını asla kesmediklerini ve başka bir sektöre girmeyi düşünmediklerini belirtiyor. Önümüzdeki üç yıl içinde Barsan'ın yarısı yurtdışından olmak üzere 1 milyar euro ciro hedeflediğini belirten Çınar, dünya şirketi olmayı hedeflediklerini vurguluyor. BGL İcra Kurulu Başkanı Kazım Çınar ile lojistik sektörünün sorunlarını ve geleceğinin yanısıra, Barsan'ın hedeflerini konuştuk.

Lojistik sektörü Türkiye'de hangi noktada?

- Lojistiğin Türkiye için turizm kadar önemli olduğunu vurguluyoruz. Ticaretin devamlılığı olduğundan yola çıkarak Türkiye lojistik merkezi haline getirilebilir. Ancak bunu sağlayabilmek için güçlü lojistik firmalarına ihtiyaç var. Türkiye'nin ticari potansiyeli, insan gücü var ve Türkiye çevresinde birçok ülkeye komşu. Biz stratejik konumun anlamını hep askeri strateji olarak gördük. Askeri stratejiyi ticari strateji mantığına çevirip ticaretimizi yoğunlaştırırsak Türkiye'yi bir lojistik üs haline getirirsek, Türkiye'nin önümüzdeki yıllarda dar boğaz gibi birşey yaşamayacağı inancındayım.

Türk lojistik sektörünün büyüklüğü nedir şu anda?

-
Deklare edilen rakamlar sağlıklı değil. Amerika'da lojistik sektörü, gayri safi milli hasılanın yüzde 10'u büyüklüğünde. Avrupa Birliği'nde yüzde 11'i. Türkiye'de yapılan bir çalışma yapıldı oran yüzde 6.7 çıktı. Bu rakamın bazı kaçaklar nedeniyle 6.7'de kaldığını tahmin ediyorum. En kötü ihtimalle bizde de yüzde 10 varsayarsak, 250 milyar dolarlık bir gayri milli hasıla içinde yüzde 10'u 25 milyar dolar eder.

Kriz dönemlerinde yatırımlarınızı askıya aldığınız, ertelediğiniz oldu mu?

- Geçmişte bir sürü kriz yaşadık. Ama hepsinden başarıyla geçtik. Biz kriz dönemlerinde de yatırım yaptık. Yatırımdan hiç korkmadık. Çünkü biz sektörümüzün genişleyebileceğini düşündük. Kazandığımız her kuruşu bu sektöre yatırdık. Dünyada artık firmaların beceri ve başarısı lojistikle birlikte geliyor. Bir malı ne kadar erken zamanda, ne kadar düşük maliyetle, ne kadar düzenli şekilde ulaştırabilirseniz hizmet verdiğiniz firmayı da başarılı kılarsınız.

Başka bir sektöre girmeyi düşünüyor musunuz?

- Hayır. Asla bu sektörden kazandığımız her kuruşu bu sektöre yatıracağız. Sektörümüzün dışında herhangi bir işle ilgilenmeyi düşünmüyoruz. Herkes bildiği işi yapacak, uzman olmadığı işleri bu işi bilen şirketlere verecek.

Girmeyi planladığınız yeni ülkeler var mı?

- Gelişen dünya içinde ticari ilişkiler de değişebiliyor. Yarın daha yoğun ticaret yapacağımız bölgeler ortaya çıkabilecek. Mesela Doğu Avrupa ülkeleri de olabilir. Şu anda Rusya, riskli bir bölge, ama ilerde Rusya olabilir, Çin olabilir. Kuzey Afrika'da ya da Güney Amerika'da bir nokta olabilir.

Yabancı ortak ya da şirket satın alma gündeme gelebir mi?

- Şu anda yabancı ortaklık sözkonusu değil. Dimdik ayaklarımızın üzerinde durup kendi başımıza bu büyük sektörün içinde yer almak istiyoruz. Barsan'ı genç dinamik elemanları geliştirecek ve dünyada söz sahibi yapacak düşüncesindeyim. Belki günün birinde bize yakın bir partner bulup belli bir noktada onun da deneyimi varsa ondan istifade etmek isteriz. Bu anlamda şirket satın alma da olabilir ama şartlara bağlı.

Hedefimiz 3 yılda 1 milyar Euro ciro

Barsan olarak ileriye dönük hedefiniz nedir?

- Şu anda 100 milyon Euro ciromuz var. Bunun yarısı dışardaki depolarımızdan. Amacımız, yurtdışı her lokasyonda 50 milyon Euro ciroya ulaşmak. Hedefimiz üç yıl içinde 500 milyon euro yurtdışı, 500 milyon Euro yurt içi ciroya ulaşıp, bir milyar dolar ciro hedefliyoruz. Yurtdışındaki şubelerimizin sadece Türkiye-yurtdışı noktamız arasında değil, kendi aralarında da ticaret yapıp, lojistik hizmet üretmelerini sağlamak istiyoruz.

İnsana ve teknolojiye yatırım yapıyoruz

Nasıl bir organizasyonunuz var?

- Türkiye genelinde 32 şubemiz, yurt dışında 10 şubemiz ve depomuz var. Depolarımız şu an kiralık ama bunları özvarlık haline çevirmeye başladık. Fransa, Almanya ve İngiltere'de bunu yaptık. Depolarımızın ikisi Uzakdoğu ve Amerika'da, 8'i de Avrupa'da. Çok güçlü bir network ağımız var. İnsan kaynaklarına ve teknolojiye çok önem veriyoruz. İnsan kaynakları bu iş için olmazsa olmazdır. Sadece ekonomik olarak değil manevi bir haz da duymaları lazım. Bunu da transfer ederek sağlama şansınız yok. Kendi ekolünüzü yaratmalısınız.

Çerkezköy'de kendi tren yolumuz var

Demiryolundan nasıl yararlanıyorsunuz?

- Barsan'ın şu anda Çerkezköy'deki tren istasyonundan kendi depolarına yapılan 3.5 kilometrelik özel bir tren yolu bağlantısı var. Vagon taşımacılığı için de çalışmalar sürüyor. Biz kendi terminalimizi oluşturduk. Ancak demiryolunda tercih edeceğiniz ürünleri tespit etmeniz lazım. Her ürün demiryoluna uygun olmayabilir. Demir yolundaki süre biraz daha uzun olduğu için işte fazla süreye dayalı olmayan ürünleri, bir de yükte ağır pahada hafif olan malzemeleri trenle taşımak zorunda kalırsınız.

Fabrika depolarını yönetir hale geldik

Firmalara ne tür hizmetler veriyorsunuz?

- Lojistik yönetimi başından sonuna kadar bir süreç. Biz işe gümrük müşaviri olarak başladık. Bugün kara, deniz, hava, tren taşımacılığı, depolar, antrepolar, stok yönetimleri, lojistiğin gerektirdiği her türlü hizmeti veriyoruz. Firmaların içindeki depoları da biz yönetiyoruz. Üretim bandına kadar olan süreci yönetir hale geldik. Bunu hem Türkiye içinde hem yurt dışında iyi bir organizasyon kurarak sağladık.

KAZIM ÇINAR

Barsan Global Lojistik İcra Kurulu Başkanı Kazım Çınar, 1950 Artvin doğumlu. Bursa İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi mezunu. Uzun bir süre tiyatro oyunculuğu ve yöneticiliği yaptıktan sonra Ahmet Veli Menger Holding'de mali işler ve menkul kıymetler genel müdür yardımcılığı yaptı. 1982 yılında Kamil Barlın tarafından kurulan Barsan Lojistik'e 1990'da katıldı.
Yazarın Tüm Yazıları