Türkiye TNT’nin öncelikli dört ülkesi arasında, satın alacak şirket arıyoruz
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
TNT Ekspres, Türkiye’de organik büyüme yanında şirket satın almalarıyla büyümeyi hedefliyor.
TNT Ekspres Türkiye Genel Müdürü Turgut Yıldız, "Geçen yıldan beri araştırmalarımızı sürdürüyoruz. Organik ya da şirket satın alarak büyüme planımız var. Satın alma için görüştüğümüz şirketler var" dedi. Yıldız, Türkiye’nin TNT Ekspres’in dünyadaki öncelikli dört ülkesi arasında yer aldığını da söyledi.
GEÇEN yıl Brezilya, Çin ve Polonya ile birlikte Türkiye’yi de öncelikli ülkeleri arasına alan TNT Ekspres, Türkiye’de organik büyümenin yanı sıra şirketle uyum sağlayabilecek şirketleri de satın almayı planlıyor. TNT Ekspres’in Türkiye’ye girdiği 1988 yılından beri yönetiminde olan TNT Ekspres Türkiye Genel Müdürü Turgut Yıldız, "Geçen yıldan beri araştırmalarımızı sürdürüyoruz. Yatırım yaparak büyüyebiliriz ya da şirket satın alabiliriz. Satın alma için görüştüğümüz şirketler var" dedi. Küresel ekspres ve toplu dağıtım şirketi TNT Ekspres’in şirket satın alma konusunda bir rakam limiti olmadığını belirten Turgut Yıldız, satın alınacak firmanın TNT bünyesine uygun olup olmadığına baktıklarını kaydetti.
Kriz olumlu yansır
Turgut Yıldız, Türkiye’de yaşanan krizlerin lojistik sektörünün büyümesini durduramadığını vurgulayarak, "Krizin Türkiye’ye getirdiği en önemli etkilerden biri, döviz kurlarının artması ve ihracatın yükselmesi. İhracatın artması da bize olumlu yansıyor. Gönderi adetleri artıyor. Bu yüzden halen geçtiğimiz on yılda olduğu gibi hiçbir zaman yurtdışına bir duraklama rapor etmedik" diye konuştu. TNT Ekspres’te 20’inci yılını dolduran Turgut Yıldız ile hem TNT Ekspres’in yatırım planlarını, hem de sektörü konuştuk.
Sektör 2007 yılını nasıl geçirdi?
- 2007’de sadece biz değil, hemen hemen bütün sektörler, özellikle bizim sektörde birçok firma yanıldı. 2007’de önemli seçimler yaşanmasına karşın güzel bir yıl geçti. Beklentilerin dışında bir tablo ortaya çıktı, hedefler tam anlamıyla tutmadı.
Yaşanan ekonomik ve siyasi krizler size nasıl yansıyor?
- Türkiye’de kriz dönemlerinde hep aynı şeyleri yaşıyoruz. Krizin Türkiye’ye getirdiği etkilerden biri döviz kurlarının sürekli artması ve ihracata ağırlık verilmesi. Geçen yıl ekonomi yüzde 5.5 büyürken, sektörümüz yüzde 7-8 büyüdü. Bizim büyümemiz yüzde 10 oldu. TNT kurulduğundan beri ben Türkiye’de hiçbir zaman yurtdışına dışarıya durgunluk ya da geriye gitme rapor etmedim.
Yatırımlarda önceliğimiz var
Bunu neye bağlıyorsunuz?
- Türkiye’de lojistik sektörü henüz daha yeni. Avrupa ve Amerika’daki gibi GSMH’den payını tam olarak almadı. Çünkü henüz üretim şirketlerinde lojistik sektörünü kullanma alışkanlığı yok. Bunu yabancı şirketler biliyor ve yaptırıyor. Bu yüzden de lojistik sektörü büyüyor.
Girmeyi planladığınız alanlar var mı?
- Yurtiçi taşımacılık ve karayolu taşımacılığına da yavaş yavaş girmeyi planlıyoruz. Uluslararası taşımacılığın hemen her şeklini müşterilerimize sunuyoruz. Yurtiçinde biraz daha büyümek istiyoruz. TNT genel merkez geçen yıl Türkiye’yi Brezilya, Çin ve Polonya ile birlikte büyüyeceği dört ülke arasına aldı.
Bu öncelik Türkiye’ye ne sağlıyor?
- Dünyada 200’den fazla ülkedeyiz. Her ülke büyümek için öneri ve çabalarda bulunuyor. Büyüme ve yatırım taleplerinde öncelik Türkiye’ye veriliyor. Büyüme hedeflenen bir ülke olduğumuz için isteklerimiz daha baştan onaylanıyor. Geçen yıldan beri araştırmalarımız sürüyor. Şirket satın alma ya da kendi yatırımlarımızla büyüyebiliriz. Türkiye’de görüştüğümüz şirketler var.
’Temiz Araç’ projesiyle 100 bin Euro tasarruf
BİRLEŞMİŞ Milletler (BM) Çevre örgütü ’Temiz Araç’ projesi için TNT Türkiye’yi pilot ülke seçti. Proje çerçevesinde karbondioksit miktarını azaltmak için dizel araçlarda düşük sülfürlü yakıt eurodizel, diğer tüm araçlarda kurşunsuz benzin kullanılıyor. 350 aracını kontrol altına alan firma, 62 ton benzin tasarrufu yapmış. Bu da 100 bin Euro’ya karşılık geliyor.
Şirket alarak hedefi yakalarız
Şirket satın alma konusunda nasıl bir yaklaşım izliyorsunuz?
- Satın almada limitimiz yok. TNT kurallarına, isteklerine ve şartlarına uygun firma olursa 100 milyon Euro da olabilir, 1 milyar Euro da olabilir. TNT, İspanya, Brezilya ve Hindistan’da en büyük yurtiçi dağıtım firmalarını satın aldı. Şirket aldığınız zaman bir anda beklediğiniz büyüklüğü yakalıyorsunuz.
Yılda 10 milyon Euro yatırıyoruz
Yıllık yatırımınız ne kadar?
- Türkiye’de yıllık ortalama en az 10 milyon Euro yatırım yapıyoruz. Bazı yıllarda yatırımlarımızda artışlar olabiliyor. Satın alma gibi durumlarda bu rakam yükselebilir.
Müşterileriniz hangi sektörlerden?
- Tekstil halen birinciliğini koruyor. İkincisi sırada otomotiv, ardından elektrik elektronik geliyor.
İç pazarda hedefimiz ilk 5 yılda yüzde 10
Nasıl bir büyüme öngörüyorsunuz?
- Şu anda iç pazardaki payımız yüzde 2. Hedefimiz ilk 5 yıl içinde yüzde 10 pazar payına ulaşmak. İleride bunu da artırmayı hedefliyoruz. Türkiye’den yaptığımız uluslararası yurtdışı taşımacılıkta yüzde 34 pazar payımız var. İhracat-ithalat toplam 2.3 milyon adet gönderi taşıyoruz. Yurtiçinde de yaklaşık 1 milyon adet gönderi taşımamız var.
TURGUT YILDIZ
TNT Ekspres Türkiye Genel Müdürü Turgut Yıldız, Bursa İktisadi Ticari İlimler Akademisi’nden mezun olduktan sonra Ekonometri yüksek lisansı yaptı. Çalışma hayatına 1982 yılında BP Petrolleri’nde başladı. 1988’de Mali ve İdari İşler Müdürü olarak TNT Express Türkiye’ye geçti. 1992’den bu yana TNT Express Türkiye Genel Müdürlüğü’nü yürüten Yıldız, 1998-2000 yılları arasında Türkiye ve İsrail TNT Bölge Müdürlüğü’nü de sürdürdü. Yönetim konusunda İngiltere’nin en iyi üniversitelerinden biri olan Warwick Üniversitesi’nde öğrenim gördü. Yıldız aynı zamanda İş Dünyası Ve Sürdürülebilir Kalkınma Derneği’nin Başkanı.