Türkiye’de mükemmel şirketler bulduk 900 milyon dolarlık ’iş’ yaratacağız
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Amerikan uçak devi Boeing, Türkiye’de 2 yıl önce başlayan askeri uçak üretim projeleri işbirliği kapsamında 2018’e kadar Türk sanayiine üretim, eğitim ve bakım desteği olarak yaklaşık 900 milyon dolarlık bir iş potansiyeli yaratacak.
Boeing Uluslararası İlişkiler Başkan Yardımcısı ve Boeing Türkiye’nin Başkanı Greg Pepin, "Türkiye’de mükemmel şirketler bulduk. Birlikte büyümekten mutluyuz" dedi.
YAKLAŞIK 28 yıldır Türkiye’yi ticari uçaklarını pazarlayan ve son iki yıldır da askeri uçak üretimi konusunda Türk Silahlı Kuvvetleri ile işbirliği yapan Amerikan uçak devi Boeing, 2018’e kadar kadar Türk şirketleri için toplam 900 milyon dolarlık bir iş potansiyeli yaratacak. Boeing Uluslararası İlişkiler Başkan Yardımcısı ve Boeing Türkiye’nin Başkanı Greg Pepin, Türkiye’de 2 yıl önce başlayan askeri uçak üretim projeleri işbirliği kapsamında 2018’e kadar Türk sanayine üretim, eğitim ve bakım desteği olarak yaklaşık 900 milyon dolarlık bir iş potansiyeli yaratacaklarını söyledi.
ABD Ordusu’nda çalıştıktan sonra ABD’nin Ankara Askeri Ataşeliği’ni yapan Boeing Türkiye’nin Başkanı Greg Pepin, Pentagon’a dönmemek için ordudan emekli olmuş ve 1999’da Boeing’e katılarak Türkiye’de kalmış. 17 yıldır Türkiye’de yaşayan Greg Pepin ile dünyadaki toplam geliri 61.5 milyar doları aşan dünya devi Boeing’in Türkiye’deki hedeflerini ve projelerini konuştuk.
Boeing, Türkiye’ye şirket kurarak yerleşmesinden bu yana neler yaptı?
- 8 yıl önce başladığımızda çok ciddi hedeflerimiz vardı. Hala çok büyük bir heyecanla devam ediyoruz. Bunu daha ileriye götürmeyi hedefliyoruz. Gerek ticari gerekse savunma alanında çok yol aldık. Ticari uçağımız 737’yi tanıttık. Türk havacılık sektörü 737’yi hem uluslararası uçuşlarda, hem yurtiçinde kullanılıyor. Türk Hava Kuvvetleri ile birlikte yürütülen Tanker Aircraft projesi birkaç yıl önce başarıyla tamamlandı. Bugün Boeing Türkiye’nin devam eden iki projesinden biri TAI (TUSAŞ) ile ortaklaşa yürütülen ’Peace Eagle’ (Barış Kartalı), diğeri ise 4 yıldır Havelsan ile birlikte yürütülen ’Missile Defence’ (Füze Savunma Sistemleri Projesi) projesi. ’Missile Defence’ projesi yüksek teknolojili bir proje olup Türkiye Boeing’in bu konudaki takım çalışmasını sürdürdüğü 12 ülkeden biri.
Türk endüstrisiyle işbirliğiniz hangi noktada?
- Türkiye’de farklı gruplarla çalışıyoruz. Önemli olan Boeing ve Türk sanayiinin birlikte gelişmesi. Bugüne kadar havacılık sektörüne yönelik olarak Türk sanayi için 200 milyon dolarlık bir potansiyel yarattık. Türkiye’de 13 yılda (2018’e kadar) toplam 900 milyon dolarlık bir iş potansiyeli yaratmış olacağız. Bunun iki yılı geride kaldı, bu süreçte zaten birkaç yüz milyon dolarlık operasyon yapıldı. Örneğin Kale Kalıp’a ileri makine teknolojini transfer ediyoruz. Bu teknoloji 787 model ticari uçakların parçalarını kapsıyor. Onlar bu parçaları yapacaklar, sonra bize satacaklar. Türk sanayii ile teknolojimizi, deneyimlerimizi paylaşıyoruz. Onlara sadece parça yaptırmıyoruz, onları daha da ileri götürüyoruz. Birlikte çalışıyoruz. Onlar da bizimle birlikte büyüyecek.
TÜRKİYE’DE MUTLUYUZ
Türk şirketlerinin teknolojisi ve çalışması istediğiniz seviyede mi?
- Bu şirketler bizim için çok önemli ve kritik şirketler. Gereken kaliteyi yakalayamaz ve zamanında parçayı teslim edemezse benim uçağım fabrikadan dışarı çıkamaz. Biz Türkiye’de çalışmak için mükemmel şirketler bulduk. Aldıklarımızdan ve gördüklerimizden çok memnunumuz. Üretimde çok yüksek standartlar, çok yetenekli ve yeterli yöneticiler, çok iyi eğitilmiş insanlar var. Bunu bir çok ülkede bulamazsınız. Biz bunu Türkiye’de bulduk ve çok mutluyuz. Uçak üretimi standardı çok yüksek bir üretim. Parçaların kalitesiz olması ve gecikmesi durumunda uçağımızın uçması mümkün değil. Çok güvenilir iş ortaklarımızın olması gerekiyor.
Bundan sonra planlanan yeni savunma projeleri var mı?
- Boeing’in gelecek döneme ilişkin çalışmaları Türk Ordusu’nun tüm ihtiyaçlarına cevap verebilecek nitelikte olan Heavylift (Ağır yük) ve Apache Saldırı helikopterleri üzerinde yoğunlaşıyor.
Barış Kartal’ı projesinde Türk Hava Kuvvetleri ile nasıl bir işbirliği yapıyorsunuz?
- Onlarla çalışırken bazı konuları onlara nasıl yapacaklarını biz gösteriyoruz. Bazı konuları da zaten kendileri geliştirip yapıyorlar. Boeing olarak teknolojiyi transfer ediyoruz, onlar da kendi uçaklarını bu teknolojiyle yapıyorlar. Geliştirip uyguluyorlar.
Türkiye’yi geleceğe yatırım olarak görüyoruz
Türk havacılık sektöründeki gelişimi nasıl görüyorsunuz?
- Türkiye’de havacılık sektörü modernleşmeye devam ediyor. Eğitimli personelleri var. Kendilerine ve ürünlerine yatırım yapıyorlar. Türkiye’yi bizim açımızdan geleceğe yatırım olarak görüyorum. Biz sizin geleceğinizin bir parçasıyız. Atatürk, ’Gelecek göklerdedir’ diyor. Kesinlikle aynı fikirdeyim. Türkiye geleceğin eğitimli gençlerde olduğunun farkında. Türkiye’deki birçok şey benim şirketimi başarılı kılıyor. Boeing Company burada olmaktan çok mutlu ve birlikte ileriye gitmek daha da keyifli olacak.
787 ile uçan yolcularda yorgunluk hissi olmayacak
Yeni teknolojiye sahip geleceğin uçağı olarak adlandırılan 787’lerin ana özellikleri neler olacak?
- 787 model ile havacılıkta daha ileriye gideceğiz. Uçağın gövdesinde metal ya da plastik yerine ’kompozit’ adı verilen daha farklı bir madde kullanılıyor. Bu malzeme sayesinde uçak daha hafifliyor. Uçak içindeki nemi belli bir seviyede tutmak mümkün olacağı için de insandaki yorgunluk hissi ortadan kalkacak. Yani daha konforlu ve sağlıklı bir uçuş sağlanacak. Çünkü normalde az nemli uçaklar daha geç paslandığı için havayolları uçağın içindeki nemi azaltıyor. Nem azalınca da yolcular kendini yorgun hissediyor. Ayrıca 787 yeni motor dizaynı sayesinde yüzde 20 daha verimli ve daha az ses çıkardığı için de çevre dostu. Daha hafif olacağı için havada daha uzun süre kalabilecek.
GREG PEPIN
Boeing Uluslararası İlişkiler Başkan Yardımcısı ve Boeing Türkiye’nin Başkanı Greg Pepin, 1949 yılında Washington’da doğdu. 1973 yılında ABD West Point Askeri Akademisi’ni bitiren Pepin, 1980’de Uluslararası İlişkiler konusunda lisansüstü derecesi aldı. 26 yıl Birleşik Devletler Ordusu’nda çeşitli kademelerde hizmet verdi, Türkiye ve Ortadoğu’da önemli görevlerde bulundu. 1999’da Boeing’e katıldı ve şirketin Ankara ofisini kurdu. 2002’de Boeing Türkiye Başkanı ve Boeing Uluslararası İlişkiler Başkan Yardımcılığı’na atandı.