TAV’ın 4 milyar dolarlık inşaatını yönetiyor, ’kadın rakibim yok’ diyor
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
YAPIMINI üstlendiği havalimanlarıyla Türkiye’nin yanı sıra uluslararası projelerde kendini gösteren TAV İnşaat, hızlı yükselişiyle dikkat çekiyor.
Dört yılda 4 milyar dolarlık projeye imza atan TAV İnşaat’ı 40 yaşındaki Aylin Selen yönetiyor. Selen, "Uluslararası ihalelerde karşıma kadın genel müdür rakip çıkmıyor. Hedefimiz yılda en az 2 terminal binası inşaatı, 3 akıllı bina yapmak" diyor.
TEPE ve Akfen gruplarının ortak girişimleriyle 1997 yılında İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali ihalesinin kazanılmasının ardından kurulan TAV, bugün işletme ve inşaat hizmetlerinde iki ayrı kulvarda yoluna devam ediyor. ’Yap-işlet-devret’ modeliyle gerçekleşen havalimanı projelerinin ilk örnekleri arasında yer alan İstanbul Atatürk Havalimanı’nın inşaatını ve sonrasında işletmesini gerçekleştiren ekip, bugün dünyada birçok büyük projeye giriyor. Bugüne kadar Türkiye ve dünyada yaklaşık 4 milyar dolarlık projeye imza atan TAV İnşaat’ın başında ise 40 yaşındaki Aylin Selen var. 1997 yılında İstanbul Atatürk Havalimanı’nın inşaatında teknik müdür olarak görev alan Aylin Selen, o günden bu yana TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener ile birlikte ihaleden ihaleye koşuyor. Aylin Selen’in bundan sonraki hedefi, havalimanları ve ileri teknoloji gerektiren akıllı binaların inşaatında dünyadaki sayılı 5-6 firma arasında yer alan TAV İnşaat’ın bu konudaki tecrübesini ve birikimini sektörle paylaşmak. Uluslararası devlerle ihale masalarında mücadele eden ve 2003 yılından beri TAV İnşaat’ın Genel Müdürlüğü’nü yürüten Aylin Selen ile TAV İnşaat’ın projelerini ve geleceğe yönelik hedeflerini konuştuk.
Bugüne kadar ne kadarlık proje tamamladınız, devam eden projelerinizin tutarı nedir?
- 2003 yılında TAV Havalimanları bünyesinde kurulan TAV İnşaat olarak bugüne kadar yaklaşık 1.7 milyon metrekarelik inşaat gerçekleştirdik. TAV İnşaat, bugün havalimanı inşası dışında dünyada sınırlı arza sahip bir alan olan teknik bakım ve onarım desteği konusunda da hizmet veriyoruz. Havalimanı altyapısı alanında danışmanlık da yapıyoruz. TAV İnşaat olarak bugüne kadar yaklaşık 1.2 milyar dolarlık inşaatı tamamladık. Mısır, Doha, Dubai, Tunus gibi lokasyonlarda da 2.7 milyar dolarlık proje devam ediyor.
YÜKSEK TEKNOLOJİDE VARIZ
Genelde hangi projeleri yapıyorsunuz?
- Klasik müteahhitlik hizmeti gerektiren işlerde pek olmuyoruz. Havalimanı terminalleri, bunların hangar, kargo binaları ve otoparklarını zaten yapıyoruz. Bunların benzeri olan yüksek katlı ve teknolojik binaları da yapıyoruz. Onların sadece yolcu köprüsü, uçakları ve yolcuları yok. Teknolojik olarak çok benziyor. Dubai’de yüksek katlı ve teknolojik akıllı binalar yapıyoruz. Amacımız kalitesi ve teknolojisi yüksek işlerde olmak. Oralarda isim yapmak.
Bundan sonraki hedefleriniz?
- Hedefimiz yılda en az 2 terminal binası inşaatı, 3 akıllı bina yapmak. Dünyada havalimanları inşaatı ve akıllı bina inşaatında danışmanlık yapan firmalar var. Şantiyenin organizasyonundan ihalelerin yapılmasına kadar herşeyi organize eden bu danışmanlık şirketleri arasında görmek istiyorlar. Bazen bizim de sadece danışmanlığını almak istediğimiz bölgeler oluyor. Şu andaki yapımız buna müsait. Dışarıya da bu hizmeti verebiliriz.
KADIN RAKİP ÇIKMIYOR
İnşaat sektöründe kadın genel müdür olmanın avantaj ya da dezavantajlarını yaşadınız mı? Uluslararası rakipleriniz arasında kadın genel müdür var mı?
- Bir dezavantajını yaşamadım. Ben çok şanslıyım, çünkü Sani Şener ile birlikte çalışıyorum. Bu yüksek tempolu çalışmaya planlı ve programlı bir yaşamla ayak uyduruyorum. Hayatınızı planladıktan sonra bir sıkıntınız olmuyor. Uluslararası ihalelerde ise karşıma kadın genel müdür rakip çıkmıyor. Onların da kadın yöneticileri var ama genelde daha alt pozisyonlarda.
Bu alanda rakipleriniz kimler?
- Dünyada havalimanı konusunda uzman çok sayıda şirket yok. Biz de bu 5-6 firma arasındayız. Bu firmalar uluslararası ihale konularında maratoncu. Bunların içinde tek Türk firması biziz. İnşaat sektöründeki rakiplerimiz arasında Hoctiff, Vinci, Strabak, Takeneka var. Bunların dışındaki TAY, SEY, CCC ve Odebreht ile stratejik ortaklığımız bulunuyor.
Politik dengesizliği ve ödeme
güçlüğü olan ülkelere gitmiyoruz
Şu anda bulunduğunuz ülkeler dışında yeni girmeyi planladıklarınız var mı?
- İş alırken politik dengesizliği ve ödeme güçlüğü olan, kredisi belli olmayan işlere girmiyoruz. Bulunduğumuz ülkelerin yanı sıra Libya ile ilgileniyoruz. Dünyada şu anda 210 milyar dolarlık havalimanı yatırımı var. Bunun 70 milyar doları bizim pazarımızı da içeren Ortadoğu’da bulunuyor. Burada bize gelen işleri özellikle ince eleyip sık dokuyarak karar veriyoruz. Altına imza atacağımız projeler bizim için referans niteliğinde olmalı diye düşünüyoruz.
TAV Havalimanları işlerimiz ayrı
TAV Havalimanları ile ayrı kulvarlarda mısınız?
- TAV Havalimanları ile kulvarlarımız paralel. İşlerimiz ayrı ama zaman zaman aynı projelerde çakışıyoruz. Onların işletmesini aldığı ihalelerin inşaatını da biz yapıyoruz. Biz havalimanı ve akıllı bina yapıyoruz. TAV Havalimanları, havalimanlarının tüm işletme hizmetlerini üstleniyor.
TAV, 2006’da yeniden yapılandı
TAV, Tepe ve Akfen gruplarının ortak girişimleriyle 1997 yılında İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali ihalesinin kazanılmasının ardından kuruldu. İstanbul Atatürk Havalimanı dünyada "yap-işlet-devret" modeliyle gerçekleşen havalimanı projelerinin ilk örnekleri arasında yer aldı. Hızlı büyüme ve yeni yatırım fırsatları nedeniyle 2006 yılında yeniden yapılanarak işletme ve inşaat hizmetlerini ’TAV Havalimanları Holding’ ve ’TAV İnşaat’ olarak gruplandırdı. TAV Havalimanları Holding, Şubat 2007’de de halka arz edildi.
Teknoloji var ama insan kaynağı çok önemli
TAV İnşaat bünyesinde kaç kişi çalışıyor?
- TAV İnşaat’ın bünyesinde 169 inşaat mühendisi, 43 mimar, 38 makine mühendisi, 33 elektrik mühendisi, 13 bilgisayar mühendisi, yüzlerce teknisyen ve teknik ressam, finans çalışanı ve idari çalışanlar görev yapıyor. Şu anda toplam 8 bin 500 çalışanımız var. Bizim işimiz insanla. Teknoloji kullanıyoruz, ama bu teknolojiyi insanlar kullanıyor. İnsan kaynağımız bizim için çok önemli. Biz de herkesin önü çok açık. Şu anda beyaz yakalı çalışanlarımızın yüzde 20’si yabancı. Hintli, Amerikalı, Yeni Zelandalı, Mısırlı, Tunuslu, İrlandalı, İngiliz arkadaşlarımız var.
AYLİN SELEN
TAV İnşaat Genel Müdürü Aylin Selen, 1991 yılında Ortadoğu Teknik Üniversitesi’nin (ODTÜ) Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği’nden mezun oldu. 1997 yılında Teknik Müdür olarak TAV Grubu’na katıldı. 2003 yılında TAV İnşaat’ın kuruluşunda Direktör olarak görev aldı. 2006 yılında TAV İnşaat Genel Müdürlüğü’ne atandı. Öncesinde Tepe İnşaat, Garanti İnşaat ve Akfen İnşaat’ta çeşitli görevlerde bulundu.