Paylaş
Türkiye, Johnnie Walker'ın beşinci büyük pazarı oldu
Dünyanın en büyük viski üreticileri arasında bulunan United Distellers'ın ürettiği Johnnie Walker, Türkiye'de en çok tanınan viski markası. United Distellers Güneydoğu Avrupa Pazarlama Direktörü Galip Yorgancıoğlu, Türkiye'nin 140 ülke arasında viski tüketiminde Johnnie Walker'in en büyük beşinci pazarı olduğunu söyledi.
Türkiye'de akla gelen ilk içki olan rakı, diğer içkilerin en büyük rakibi. Özellikle de viskinin. İskoçyalı Johnnie Walker, yılda 102 milyon şişe viski satışıyla dünya viski pazarının devi. Bugün 140 ülkede içkileri satılan Johnnie Walker, 1.5 yıl önce kendi şirketini kurarak Türkiye'ye geldi. United Distellers Türkiye'yi de, Yunanistan, eski Yugoslavya, Arnavutluk, Makedonya, Bulgaristan, Romanya, KKTC, Türk Cumhuriyetleri'nin merkezi yaptı. Üstelik bu ülkeler arasında yer alan Yunanistan, viski tüketiminde Johnnie Walker'ın en büyük pazarı. Johnnie Walker içkilerinin üreticisi United Distillers'ın Güneydoğu Avrupa'dan Sorumlu Pazarlama Direktörü Galip Yorgancıoğlu, ‘‘Türkiye viski tüketiminde Johnnie Walker'in en büyük beşinci pazarı. Yunanistan, ABD, Fransa ve Almanya'dan sonra Johnnie Walker'ın gözbebeği Türkiye’’ dedi.
Galip Yorgancıoğlu ile Johnnie Walker'ın Türkiye'ye yönelik hedeflerinin yanısıra dünyada ve Türkiye'deki içki pazarını konuştuk.
Johnnie Walker neden Türkiye'de kendi şirketini kurdu?
- İlk kez 1936 yılında özel izinle milletvekilleri için Johnnie Walker Türkiye'ye ithal edilmiş. 1996'da Gümrük Birliği anlaşması ile viski ve şarap ithali serbest bırakıldı. Johnnie Walker, 1996 yılının altıncı ayından itibaren Türkiye'de yatırım kararı verdi. United Distillers Türkiye Şubat 1997’de faaliyete geçti. Çünkü Johnnie Walker Türkiye'de bir numara.
Johnnie Walker için Türkiye pazarının ağırlığı nedir?
- Türkiye, 140 ülkede ürünleri satılan Johnnie Walker'ın beşinci büyük pazarı şu anda. Johnnie Walker dünyayı altı bölgeye ayırmış durumda. Türkiye; eski Doğu Bloku ülkeleri, Rusya, Afrika ülkeleri ve Hindistan'ın yer aldığı bölge içinde bulunuyor. Eski Yugoslavya, Arnavutluk, Makedonya, Bulgaristan, Romanya, KKTC, Türk Cumhuriyetleri Türkiye'ye bağlı olarak faaliyet gösteriyor. Türkiye, bu bölgelerin merkezi. Bizim sorumlu olduğumuz bölge, viski, votka, cin, likörde toplam 1.1 milyon kasalık (13.2 milyon şişe) bir içki pazarı.
Peki dünya viski pazarındaki konumunuz?
- Johnnie Walker, dünyada 8.5 milyon kasa, yani 102 milyon şişe viski satıyor. Dünyada bir numara. Onu 6.5 milyon kasayla (78 milyon şişe) J&B izliyor. Johnnie Walker, 1820 yılından beri piyasada. 1900'lerin başında Walker kardeşlerin biri, tüm dünyayı gezerek markalarının tanıtmış. O yüzden de şu anda dünyanın en ulaşılabilir markası. ‘‘Johnnie Walker ile hayatın tadını çıkar’’ felsefesini yaratmaya çalışıyoruz. Johnnie Walker Action Time’ın ikincisi İskoçya'da Cardhu Bölgesi'nde 15-19 Ağustos arasında gerçekleştirildi. Cardhu, Johnnie Walker'ın damıtım evi var.
Bu aktivitelerle amaçlanan nedir?
- Markanın harekete ihtiyacı vardı. Johnnie Walker, çok eski bir marka. Bunun için oldukça yaşlı bir imajı var. Artık bu ‘‘yaşlı marka’’ imajından kurtulmak istiyoruz. Önümüzdeki yıl bu oyunlara Yunanistan United Distellers'ı da katacağız. Türk ve Yunanlı aynı ekipte, ortak bir amaç için yarışacak. Türkiye'nin başlattığı Action Time'ın kısa sürede en az on ülkenin yarıyacağı uluslararası bir yapıya sokmak istiyoruz.
Aktivitelere ilgi nasıl?
- Geçen yıl 62 bin kişi başvurmuştu. Bu yıl 85 bin kişi başvurdu. En önemli özelliği açıkhava sporları içermesi ve içinde doğa olan bir aktivite zinciri. Johnnie Walker suya ve çevreye çok değer veriyor. Çünkü su, viskinin ana kaynağı. İnsanları ekipler halinde spora yönelttik.
Hedef kitleniz?
- Viski en ciddi içkilerden birisidir. 25 yaş üstü insanlar viski içebilir. Ancak viski içen gençler, arkadaşlığa değer veren ve aralarında ciddi konular konuşan gençlerdir. Viski, uçuk, kaçık olmayan, ciddi gençlerin içkisidir. İnsanlar içkiye birayla başlar, votkayla devam eder sonra viskiye sıra gelir. Çünkü şişesi 5 milyon liradan başlayan ve 40 milyon liraya çıkan viski, pahalı bir içkidir.
Türkiye'de pazar payınız ne kadar?
- Johnnie Walker, Türkiye'deki toplam içki pazarının yüzde 5'ine sahip. Türkiye'deki toplam viski pazarındaki payı ise yüzde 40. Türkiye'de yılda 400 bin kasa <4.8 milyon şişe), votka, cin, likör gibi diğer içkilerle birlikte 900 bin kasa (10.8 milyon şişe) satışımız var. Türkiye, çok büyük bira pazar. Yılda sadece 96 milyon şişe rakı tüketliyor. Türkiye'de bütün içkilerin en büyük rakibi rakıdır. Bu bir tüketim alışkanlığı. Üstelik rakının fiyat avantajı da var.
Diğer ülkelerde viski tüketimi nasıl?
- Örneğin Yunanistan 10 milyon kasa (120 milyon şişe) içki tüketen bir ülke. Bunun 2.5 milyon kasası (30 milyon şişe) viski. Yunanlılar Avrupa Birliği'ne girince viskinin fiyatı onlar için daha ulaşılabilir oldu. Üstelik Yunanlılar viski içerek Avrupalı olduklarını düşünüyorlar. İspanya'da ise viski tüketimi 3.2 milyon kasa (38.4 milyon şişe). Heryerde viski içiliyor. Turizm çok etkili.
Türkiye'de de bu rakamlara ulaşılabilir mi?
- Çok büyük potansiyel var. Türkiye'de hayat tarzı ve statü olarak, viski içmeye hazır bir tüketici kitlesi var. Şu anda ekonomik nedenlerden dolayı sadece belli bir kitle viski içebiliyor. Türkiye'de halen 400 bin kasa (4.8 milyon şişe) olan viski satışımızı, önümüzdeki beş yıl içinde bir milyon kasaya (12 milyon şişe) ulaştırmayı hedefliyoruz. Dağıtım ağımızı da güçlendirip, halen yüzde 40 olan bulunulurluk oranımızı da yüzde 80'e çıkartmak istiyoruz. Türkiye'de 97'yi 30 milyon doları viski olmak üzere toplam 40 milyon dolarlık ciroyla kapattık.
GALİP YORGANCIOĞLU
Johnnie Walker içkilerinin üreticisi United Distillers'ın Güneydoğu Avrupa'dan Sorumlu Pazarlama Direktörü Galip Yorgancıoğlu, 1961 İzmir doğumlu. 1980 yılında Galatasaray Lisesi'nden, 1986'da Boğaziçi Üniversitesi İşletme Fakültesi'nden mezun oldu. 1988-1990 yılları arasında Goldstar'da çalıştı. 1990-1997 yılları arasında ise Marlboro sigaralarının üreticisi Philip Morris'de Pazarlama Müdürlüğü görevini yürüttü. 1997 Şubat ayından itibaren de Johnie Walker içkilerinin üreticisi United Distillers'in Günedoğu Avrupa'dan Sorumlu Pazarlama Direktörlüğü'nü üstlendi.
Viski, Türkiye'de statü sembolü
Damıtılmış içkiler arasında en fazla tüketilen içki rakı. Onu votka izliyor. Genel içki sıralamasında ise bira ilk sırada.
Türkler üç günde bir içki içiyor.
Türkiye'de büyük şehirlerde erkeklerin yüzde 60'ı, kadınların yüzde 40'ı içki içiyor.
Ortalama erkekler 3 bardak, kadınlar 2 bardak içki tüketiyor.
Tüm içilen içkilerin yüzde 65'i bar, restoran, cafe gibi yerlerde, yüzde 35'i ise evde içiliyor.
Viski içenlerin yüzde 45'i viskilerini marka olarak sipariş ediyor.
Viski Türkiye'de daha çok kutlamalarda içiliyor.
Türkiye'de özel günlerde en çok gönderilen hediye viski.
Viski, Türkiye'de statü sembolü olarak görülüyor.
İstanbul tek başına toplam viski tüketiminin yüzde 35-40'lık bölümünü gerçekleştiriyor. İstanbul'u yüzde 23'le Ankara, yüzde 20 ile İzmir izliyor.
Paylaş