Paylaş
27 trilyon liralık yata Türkiye'de alıcı arıyor
Türkiye'de kurduğu Amfora şirketi ile dünyanın dört bir yanında yat pazarlayan Fransız yat kaptanı Denis Loubiere, ABD'de inşe edilen 96 metrelik okyanus yatına Türk müşteri arıyor. Fiyatı 100 milyon dolar (27 trilyon lira) olan yat için Türkiye'de satılamazsa Arap ülkelerinde müşteri aranacak.
Yıllardır dünyanın dört bir yanında yat danışmanlığı hizmeti veren Fransız yat kaptanı Denis Loubiere, portföyündeki 100 milyon dolarlık (27 trilyon lira) yata Türkiye'de müşteri arıyor.
1970'den bu yana Türkiye'ye gelip giden yat ve deniz tutkunu Denis Loubiere, geçen yıl İstanbul'da kurulan Amfora Emerald Yacht Sales firmasının Genel Müdürü... Loubiere, yat konusundaki uzmanlığını artık Türkiye'de yat endüstrisinin gelişmesi ve yat tutkunları için kullanıyor. Türk yatlarının da kalitesiyle artık dünyada yer edinmeye başladığını söyleyen Loubiere, Türkiye'deki yat endüstrisinin önümüzdeki yıllarda patlama yapacağını düşünüyor. Loubiere, ‘‘Türkiye, ABD'li ve Avrupalı yat şirketleriyle çok yakında rekabet edebilir duruma gelecek’’ diyor. Denis Loubiere ile Türkler'in yat tutkusundan Türkiye'deki yatçılık endüstrisinin geleceğine uzanan bir sohbet yaptık.
Türkiye ile ilk bağlantılarınızı nasıl kurdunuz?
- Türkiye'ye yıllar önce ilk kez Fransız spor bakanının kaptanı olarak geldim. Değişik dönemlerde 7 yıl Yunanistan ile Türkiye arasında yatçılık yaptım. 1981'de ABD'li Camper & Nicholson'ın İstanbul ve Bodrum acentalarını açtım. 1985'de İstanbul'a yerleştim, üç yıl sonra Bodrum'a taşındım. Bu sırada üç büyük yelkenlinin yapımını gerçekleştirdim ve Bodrum'da bir Fransız restoranı açtım. 1997'de de bir Türk sanayicisinin kurduğu Amfora Emerald'ın başına geçtim.
Ne tür hizmetler veriyorsunuz?
- Yat inşası, yat alım-satım ve brokerlığın yanısıra, dünya çapında yat kiralama, denizcilik araştırmaları, danışmanlık, tamirat, sigorta, yat yönetimi ve mürettebat temini gibi denizcilik hizmetlerini de veriyoruz.
Türkiye'de hedeflediğiniz müşteri profili nedir?
- Başlangıç olarak teknik dosyalar ve müşteri dosyaları oluşturduk. Yat sahibi olan yat tutkunlarını ve sattığımız yatları kimlerin alabileceğini belirledik. Sürekli bir çevre ediniyoruz. Bu çok önemli. Yatçılıkta en iyi müşterilerimiz, fazla medyatik olmayan, güçlü işadamları.
Şu anda portföyünüzde kaç satılık yat var?
- Portföyümüzde dünya çapında satılık 135 adet yat var. Bunların 50'si Türkiye'de kayıtlı.
Bu yatların fiyatları nasıl?
- İkinci el teknelerin fiyatı 6 milyon dolardan (162 milyar lira) başlıyor. Yat fiyatlarında sınır yoktur. Yat fiyatları, yatın uzunluğuna, inşa edildiği ülkeye, kullanılan malzemeye ve yaşına göre değişir. Örneğin, ABD'de kayıtlı, 1997 yılında yapımına başlanan 96 metrelik okyanus yatının fiyatı 100 milyon dolar (27 trilyon lira).
100 milyon dolarlık bu tekneye Türkiye'de müşteri bulabilecek misiniz?
- Belki, neden olmasın.
Türkiye'de en fazla kaç metrelik yatlara talep oluyor?
- Üç tür müşteri var. İkinci el tercih edenler. Bunlar 16-22 metrelik motor yatlar için sıkı pazarlık yapıyor. İkinci grup, yine ikinci el 16-30 metrelik yatları tercih edenler. Bir de 30 metrenin üstündeki yeni teknelere ilgi duyan müşteriler var.
Kaç metreden sonra yatlar büyük sınıfına giriyor?
- On yıl öncesine kadar 40 metrelik yatlar büyüktü ama artık değil. Monaco'ya gidince 40 metrelik yat cüce gibi kalabiliyor. Ama Türkiye'de 40 metrelik yat alanlar çok az. Türkiye'deki en büyük patronların yatları bile 30 metrenin üzerinde değil. Türkiye'de 50 metrenin üzerinde iki, üç yat var.
Neden Türkler büyük yatlara ilgi göstermiyor?
- 40 metrenin üzerinde yat sahibi olmak ciddi bir zenginlik ölçüsüdür. Yatın mürettabatının sürekli tutulması, yatın muhafazasının sağlanması, bakımının yapılması Türkiye'de çok pahalı bir olay. Bir yatın sadece boyanması 400 bin dolara mal oluyor. Bir yatı elde tutmak için, onu satın alırken verilen paranın her yıl onda birinin bakımına harcanması gerekir. Bir de kış aylarında büyük yatların barınması için Türkiye'de yer yok. Bu tür teknelerin Fransa'ya gitmesi gerekiyor.
Bir yatın satışından ne kadar komisyon alıyorsunuz?
- Piyasadaki komisyon ortalama yüzde 10'dur. Ama bu yatın özelliklerine ve müşteriyle yapılan anlaşmaya göre değişebiliyor. Bazen tek yat satıp, 20 yat satmaktan daha fazla para kazanabiliyorum. Piyasaya göre yılda bazen 15 yat sattığım da oluyor, bir tane de. Mesela 94'de 50 metrelik bir tek yat satabilmiştim. Bu büyüklükte bir yatın satışı bazen iki yılı alabiliyor.
DENIS LOUBIERE
Amfora Emerald Yacht Sales Genel Müdürü Denis Loubiere, 1949 Marsilya doğumlu. 1967'de Merchant Marine School'u bitirdi. Ayrıca profesyonel kaptanlık diploması aldı. 1967'de Marsilya'da Fransız Spor Bakanlığı'na bağlı olarak yelken hocalığı, sonra da bir dönem Yunanistan ile Türkiye arasında yatçılık yaptı. 1980'de Cannes'da dünyanın en eski yatçılık şirketi olan Camper & Nicholsons'da yat brokerlığına başladı. 1986'da aynı firmanın şirketlerinden Deta Ticaret Türkiye Genel Müdürü, 1989'da Bodrum'da Eden Voyages'te yatçılık departmanı direktörü oldu. 1991-92 yılları arasında Singapur'da İtalyan Benetti Azimut Far East şirketinin genel müdürlüğünü üstlendi. 1993-94 yıllarında New York ve Miami'de George Nicholson Yachts'da direktör ve broker olarak çalıştı. 1997 yılı başından itibaren de Türkiye'de Amfora Emerald Yacht Sales firmasının Genel Müdürlüğü görevini üstlendi.
96 metrelik dev yat
1997 yılında yapımına başlanan 96.25 metrelik okyanus yatında Caterpillar marka motor kullanılıyor. Saatte 25 deniz mili hız yapabilen muhteşem yatın fiyatı tam 100 milyon dolar (27 trilyon lira.) 20 mürettebatla yola çıkabilen bu dev yatın yolcu kapasitesi ise 10 kişi.
Bir yat 90 bin saatte imal ediliyor
Yat inşasında Türkiye'nin diğer ülkelere göre avantajları var mı?
- Bir yat imal etmek, ev yapmaktan daha zor. 30 metrelik bir yatın A'dan Z'ye imali için 90 bin saat gerekiyor. Türkiye'de yat inşa etmek, daha kârlı ve ucuz. ABD'de yat inşasında çalışan işçinin saat ücreti 45 dolara kadar çıkarken, Türkiye'de 5 dolar. O yüzden de ABD'de imal edilen tekneler her zaman daha pahalıdır.
Türk yat inşa şirketlerinin dünyada rekabet şansı nedir?
- Tuzla'da inşa edilen tekneler hem işçilik açısından başarılı, hem de teknenin içindeki bütün malzemeler zaten ithal. Türkler, Türk yatlarının iyi olacağına inanmıyor ama yabancılar kaliteli Türk teknelerinin olmasını gayet doğal karşılıyor. Türkiye, ABD'li ve Avrupalı yat şirketleriyle çok yakında rekabet edebilir duruma gelecek. Türkiye'de çalışanların eğitimi arttıkça, ileride saat başına 5 dolar olan ücret de artacak. Türkiye'de ciddi bir yat pazarı endüstrisi oluşuyor. Bu endüstrinin hızla gelişip yakın zamanda patlayacağına inanıyorum. Yurtdışından gelip Türkiye'den yeni ya da ikinci el yat satın almak isteyenler artıyor.
Paylaş