Paylaş
BAŞER, Colgate sayesinde ABD zeytinyağı pazarına yerleşti. Başer Holding Tüketim Grubu Başkanı Mehmet Başer, Muğla'da ortak satın aldıkları tesiste Colgate'in sabun üretiminden vazgeçmesi üzerine zorunlu olarak zeytinyağı sektörüne girdiklerini söyledi. Başer, ABD'de zeytinyağı pazarında yüzde 1.5 pazar payına sahip olduklarını belirtti.
SON yıllarda gözde sektörlerden biri haline gelen zeytinyağı üretimine zorunlu olarak giren Başer Grubu, ABD'li ortağı Colgate'in desteğiyle girdiği Amerikan marketlerine yerleşti. Başer Holding Tüketim Grubu Başkanı Mehmet Başer, Muğla'da ortak satın aldıkları tesiste Colgate'in sabun üretiminden vazgeçmesi üzerine zorunlu olarak zeytinyağı sektörüne girdiklerini söyledi. Şu anda ABD'de zeytinyağı pazarında yüzde 1.5 pazar payına sahip olduklarını belirten Mehmet Başer, ‘‘Zorunlu da olsa bu sektöre girdiğimize şimdi çok memnunuz. Kendi markamızla sadece ABD pazarında değil, dünya pazarlarında yer almayı hedefliyoruz’’ diyor. Mehmet Başer ile grubun hiç aklında yokken zeytinyağı üretimine girmesinin öyküsünün yanısıra geleceğe dönük hedeflerini de konuştuk.
Başer Grubu, zeytinyağı üretimine nasıl girdi?
- Başer Kimya, 1991 yılında sabun üretmek amacıyla Amerikalı ortağımız Colgate ile birlikte Muğla Yatağan'da bir tesis aldık. Ancak bu tesisi aldıktan hemen sonra Colgate Palmolive, Hacı Şakir'in çoğunluk hisselerini satın aldı. İki ortak kendi arasında anlaştı ve Colgate Muğla'da sabun üretmekten vazgeçti. Tesisteki makinalar da Colgate'in diğer ülkelerdeki sabun tesislerine taşındı. Zeytinyağı üretmek gibi bir amacımız yoktu. Ama olaylar bu şekilde gelişince fabrika bünyesinde sadece yağ tesisleri kaldı. Bir süre tesisleri çalıştırmadık. Daha sonra Kuzey Afrika ülkelerine ihracat amacıyla ayçiçek ve mısırözü yağı ürettik. İki yıl önce yaptığımız bir çalışma sonucunda da bu tesislerde sadece zeytinyağı işlemeye karar verdik.
Neden sadece zeytinyağı üretimini seçtiniz?
- Zeytinyağı stratejik bir ürün ve sadece Akdeniz ülkelerinde üretiliyor. Dünyadaki en önemli üreticiler, İspanya, Yunanistan, İtalya, Tunus ve Türkiye. Türkiye'deki üretim, Türkiye'deki tüketimin çok üzerinde genellikle. Türk zeytinyağını genellikle İspanyol ve İtalyan firmaları satın alıyor, kendi ülkelerinde paketledikten sonra, kendi markalarıyal yüksek fiyattan dünyaya satıyorlar. Türkiye'nin dünyadaki ender üreticilerden biri olması stratejik bir avantaj. Dünyada zeytinyağı tüketiminde çok büyük artış var. İnsanlar zeytinyağını daha yeni keşfediyor. Günümüzde sağlık yönünden uzun vadede en fazla tercih edilen yağ. Bunları gözönüne alarak kaliteli zeytinyağı üretiminde yoğunlaşmak istedik.
Mevcut tesislerde yeni yatırım yaptınız mı?
- Zeytinyağında kalite çok önemli. Bu yüzden fabrikadaki bütün makinaları yeniledik, 2 milyon dolarlık ek yatırım yaptık. İspanya ve İtalya'daki firmalarla işbirliği yaptık ve danışmanlık aldık. Türkiye'de zeytinyağından başka hiçbir yağ proses üretmeyen tek tesis bizimki.
Niçin Türkiye'den önce ABD pazarına girdiniz?
- Muğla'daki tesislerimizde Cavallo D'oro markasıyla ürettiğimiz zeytinyağını öncelikle Amerika'nın New York, Kaliforniya, Virginia, Maryland gibi eyaletlerinde satışa sunduk. Çok önemli bir pazar olan Amerika'ya gidişimizde ABD'li ortağımız Colgate'in büyük desteği oldu. ABD'deki dağıtım sistemi, marketlere giriş ve lojistik hizmetler konusunda çok büyük yardım aldık onlardan.
Neden İtalyanca bir marka?
- Cavallo D'oro, kendi tescilli markamız. Altın At anlamına geliyor. ABD'de iş yaptığımız firmaların tavsiyesi üzerine İtalyanca bir marka seçtik. Çünkü ABD'de sadece İtalyan zeytinyağı kabul görüyor. ABD'de geçen yıldan bu yana Cavallo D'oro markasının tanıtımı için geniş bir çalışma içindeyiz. Şişelerimizin üzerinde Türk zeytinyağı diye yazmıyor ama ‘‘Made in Turkey’’ diye yazıyor ve Başer tarafından üretildiği belirtiliyor.
ABD’de geldiğiniz yer neresi?
- Şu anda e-mail ile önümüze gelen siparişleri New York'ta istenilen yere 24 saatte teslim edebiliyoruz. Sipariş Amerika'nın neresinden gelirse gelsin en kısa süre içinde teslim etme garantisi veriyoruz. Şu ana kadar 2500 satış noktasına girdik. ABD'de yılsonunda hedeflediğimiz pazar payı yüzde 1.5. Bu ABD için çok çok iyi bir rakam. Amerika'ya yılsonuna kadar 7-10 milyon dolar tutarında, 3 bin ton zeytinyağı satmayı hedefliyoruz. ABD'de 3 bin mağazası bulunan ve her ürünün 1 dolara satıldığı market zincirinde satılan tek zeytinyağıyız. Amerika'daki sanal marketlere girmek için de görüşmelerimiz sürüyor.
MEHMET BAŞER
.Başer Holding Tüketim Grubu Başkanı Mehmet Başer, 1959 Adana doğumlu. Adana Koleji ve İngiltere'de Park Lane Celloge'i bitirdi. 1983 yılında Bradford Üniversitesi İdari Bilimler Bölümü'nden mezun oldu. İngiltere'de W.J Furse Co. ihracat bölümünde çalıştıktan sonra, ABD, İtalya, Portekiz, Yunanistan, Tayland ve Malezya Colgate Palmolive şirketlerinde yönetici eğitim programlarına katıldı. Başer Colgate Pazarlama ve Satış Direktörlüğü'nden sonra da Başer Holding Tüketim Grup Başkanlığı görevini üstlendi.
Cavallo D'oro,
Şili ve Uzakdoğu'da
Zeytinyağında başka ülkelere de girmeyi planlıyor musunuz?
- Diğer ülkelere de yavaş yavaş gireceğiz. ABD dışında diğer büyük hedef pazarımız Güney Amerika ve Kanada. Şili'ye ve Tayvan'a bir miktar zeytinyağı gönderdik. Japonya'nın yanısıra Karadeniz'e kıyısı olan ülkeler de bizim için önemli. Ayrıca AT ülkelerine ihracat yapmak istersek litrede 1.5 dolar fon ödemek zorundayız. Topluluk üyesi olmayan ülkeler hedef pazarımız. İsviçre, Romanya, Bulgaristan, Polonya ve Çekoslovakya'yı araştırıyoruz.
Elektronik ticarete de giriyor
Gıda sektörünün Başer Grubu'ndaki ağırlığı artacak mı?
- Grubun gıda faaliyetlerinin payı şu anda yüzde 1. Ama bu oran yüzde 10'u geçmeyecek. Tekstil, kimya, petro kimya, ambalaj ve finans sektörlerindeki faaliyetlerimiz her zaman ağırlığını koruyacak. Stratejimiz, dünya pazarlarında rekabet ve satış şansı olmayan bölümlerin tasfiye edilmesi. İnternet konusunda da yoğun bir çalışmamız var. Elektronik ticarette birkaç niş'de faaliyet göstermeye başlayacağız.
Paylaş