Koç’tan emekli Çubukçu yabancıya emlak satacak

34 yıl çalıştığı Koç Holding’den 2004 başında emekliye ayrılan Aydın Çubukçu, kendi işini kurarak iş dünyasına geri döndü.

Marintur adını verdiği aile şirketiyle yola çıkan Çubukçu’nun ilk hedefi yabancılara Türkiye’de emlak satışı.

KOÇ Holding’de 34 yıl aralıksız çalıştıktan sonra 2004 başında yaş haddinden emekliye ayrılan Koç’un duayen isimlerinden Aydın Çubukçu, kendi işini kurarak iş dünyasına geri döndü. Beko Elektronik Genel Müdürlüğü yaptığı yıllarda şirketi dünyaya açan ve başarılara taşıyan Aydın Çubukçu, son iki yılda da Koç bünyesinde Tofaş-Fiat Grubu Başkanı olarak otomotivde yeni sayfalara imzasını attı.

Aydın Çubukçu, şimdi Koç Holding’deki 34 yıllık bilgi birikimini ve deneyimini, kendi işinde kullanarak, Türkiye’nin gelişen yeni sektörlerinde ticarete damgasını vurmayı planlıyor. Marintur adını verdiği aile şirketiyle yola çıkan Çubukçu’nun ilk hedefi yabancılara Türkiye’de emlak satışı...

Çubukçu, ayrıca Uzakdoğu’dan bazı ürünleri de ithal ederek Türkiye’de pazarlayacak. ‘Emekliliğe 1.5 ay dayanabildim’ diyen Marintur Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Çubukçu ile neler yapacağını ve planlarını konuştuk.

‘Emekli olunca uzun bir tatil yapacağım’ diyordunuz. Neden kısa sürede iş dünyasına geri döndünüz?

- Emekli olduktan sonra evde ancak 1.5 ay oturabildim. Bu süre içinde de yine her sabah 6’da ayaktaydım. Marintur’u ise 1992 yılında aile şirketi olarak kurmuştuk. Emeklilikten 1.5 ay sonra bu şirketin faaliyet alanını yeniden belirleyip hayata geçirmeye karar verdim. Bundan sonra bu şirketin çatısı altında danışmanlık ve ticaret yapacağız. Şirketin yapısı buna göre değiştiriliyor. Şirkette arkadaşlarım Halil Gümüş, Mert Van ve Can Gürocaklı ile birlikte çalışıyoruz. Yönetim Kurulu’ndaki bu arkadaşlarımla, bildiğimiz alanlarda bilgi ve birikimlerimizi, deneyimlerimizi kullanacağız.

Neler yapacaksınız? Hangi sektörlerde faaliyet göstereceksiniz?

- Öncelikle emlak sektöründe işlerimizi oturtmak istiyoruz. Türkiye’de artık yabancılar da emlak satın alabiliyor. Biz de yurt dışındaki yabancılara Türkiye’de emlak pazarlayacağız. Bu konuda aracılık hizmeti vereceğiz. Yurt dışında bu işi yapan şirketlerle buradaki şirketleri biraraya getireceğiz. Emlak sektöründeki çalışmalarımızın meyvesini yıl sonunda almaya başlarız diye düşünüyorum.

Yabancılar Türkiye’de daha çok hangi tür evleri tercih ediyor?

- Ruslar’ın çok parası var ve büyük evlere meraklılar. Daha çok Türkiye’nin güneyine gelip yerleşmek istiyorlar. İngilizler ise 70-80 metrekarelik bahçeli evleri tercih ediyor. Londra’da bir firmayla temas halindeyiz.

Otomotiv sektörünü yakından tanıyorsunuz. Bu sektörde faaliyetleriniz olacak mı?

-
Taylandlı bir firmanın temsilciliğini alacağız. Tayland’dan triportör tarzı araçları ve tüm sektöre yönelik yedek parçalar ithal edeceğiz. Türkiye’de rakipleri var, ama henüz bakir bir pazar. Bu araçlar özellikle tüp ve su taşımak için çok ideal. Küçük olduğu için dar sokaklarda çok rahat hareket edebiliyor.

İleride bu araçların Türkiye’de üretimi gündeme gelebilir mi?

- Hayır, sadece ticaret yapacağız, üretimi düşünmüyoruz.

Neden yedek parça ithalatı?

- 2004 yılı sonunda otomotivde blok muafiyeti kalkacak. Avrupa’da bu uygulama iki yıl önce başladı. Uygulama tamircilerin orjinal yedek parça kullanma mecburiyetini ortadan kalkıyor. Tamircilerin fabrikayla mecburi ilişkileri ortadan kalkıyor. Bir bayi değişik marka araçları satabilecek. Biz de Türkiye’deki mevcut her marka araç için aynı yedek parçaları getirip, Türkiye pazarına vereceğiz.

Elektronik ve elektrikli ürünler de ithal edeceğiz

EMLAK ve otomotiv dışında başka sektöre girecek misiniz?

- Uzakdoğu’da özellikle Hong Kong’da birçok firmayla temaslarımız var. Çin’den dünyaya ihrac edilen çok mal var. Türkiye’de temsilciliği olmayan bazı firmaların Türkiye ile alışverişini organize etmeye çalışıyoruz. Özellikle elektrikli ve elektronik ürünler konusunda yoğunlaşıyoruz.

İktisat Tarihi’ni ikinci kez okuyorum

İŞ
dünyasının Türkiye’nin geçmişte yaşadığı ekonomik ve siyasi tecrübelerden ders çıkarması gerektiğinin altını çizen Aydın Çubukçu, bugünlerde Prof. Oktay Yenal’ın ‘Türkiye İktisat Tarihi’ni ikinci kez okuduğunu söylüyor. Çubukçu, ‘Bu kitabı iş dünyasındaki bütün yöneticiler okumalı. Türkiye’nin ekonomik olarak Osmanlı’dan bugüne neler geçirdiğini çok iyi anlatıyor’ diyor.

AYDIN ÇUBUKÇU

Marintur Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Çubukçu, 1942 İstanbul doğumlu. Robert Kolej’den sonra Orta Doğu Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi İstatistik Bölümü’nden mezun oldu. 1970’de Aygaz’da işe başlayarak, Koç Grubu’na katıldı. 1975-1985 yılları arasında Koç Burroughs’da (Koç Sistem) Genel Müdürlük yaptı. 1980-1985 arasında aynı zamanda Bilar A.Ş.’nin de Genel Müdürlüğü’nü yürüttü. 1985’te Mako Elektrik Genel Müdürlüğü’ne getirildi. 8.5 yıl bu görevi sürdürdükten sonra, 1994’de Beko Elektronik Genel Müdürü oldu. 2002 yılında Tofaş-Fiat Grubu Başkanlığı’na atandı. 2004 yılı başında 60 yaş dolayısıyla Koç Holding’deki görevlerinden emekliye ayrıldı. Halen Koç Sanayi Müzesi’nde Yönetim Kurulu Üyesi.
Yazarın Tüm Yazıları