Dondurmaya 17 yılda 400 milyon dolar yatırdık, ikinci fabrika 2008’de gelir
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
ALGİDA, 2010’a kadar 130 milyon dolarlık yatırım için onay aldı. Algida, bu yatırımın dışında çevre ülkelerdeki fırsatları değerlendirmek için de 2008’de ikinci bir fabrikanın kurulmasını gündeme getirecek.
Algida Türkiye Genel Müdürü Ahmet Coşar, "2010’a kadar net bir şekilde yatırım yapılması gereği ortaya çıktı. Verilmiş net karar yok ama ikinci fabrikanın büyük bir ihtimalle 2008’de yapılması gerekecek" diyor.
TÜRKİYE’de 2006 yılında yüzde 30 büyüyerek dikkatleri üzerine çeken dondurma sektörü, 500 milyon dolarlık bir hacme ulaştı. Yaklaşık 300 milyon litrelik tüketimin yüzde 80’ini elinde tutan markalı endüstriyel dondurmalar, hem birbirleriyle rekabet ederken, hem de çevre ülkelerdeki fırsatları da kolluyor. Türkiye’ye 17 yılda 400 milyon doların üzerinde yatırım yaptığın vurgulayan Unilever’in Türkiye’deki dondurma firması Algida, 2010’a kadar 130 milyon dolarlık yatırım için onay aldı. Algida, bu yatırımın dışında çevre ülkelerdeki fırsatları değerlendirmek için de 2008’de ikinci bir fabrikanın kurulmasını gündeme getirecek. Algida Türkiye Genel Müdürü Ahmet Coşar, "2010’a kadar net bir şekilde yatırım yapılması gereği ortaya çıktı. Verilmiş net karar yok ama ikinci fabrikanın büyük bir ihtimalle 2008’de yapılması gerekecek" diyor. Ahmet Coşar, 100 milyon dolar yatırım gerektiren böyle fabrikanın muhtemelen Türkiye’nin operasyonu içindeki diğer çevre ülkelere yakın olması için ülkenin doğusunda kurulabileceği mesajını veriyor. Algida Türkiye Genel Müdürü Ahmet Coşar ile Unilever’in Türkiye’deki yeni yatırımlarının yanı sıra Türk dondurma sektörünün durumunu konuştuk.
Türkiye’de dondurma sektörünün hacmi nedir?
- Son 3-4 yıldır ortalama yüzde 20 büyüyen ve önümüzdeki 5 yılda da yüzde 20 büyüyecek ortalamada bir kategori. Türkiye’de dondurma sektörü 2006’da yüzde 30 büyüyerek bir önceki yılın büyüme rakamının 10 puan üzerine çıktı. Sektörün toplam cirosu 520 milyon dolara ulaştı. Endüstriyel üreticiler toplam cironun yüzde 74’ünü elde ederken, yerel üreticiler ile pastanelerin payı yüzde 26 düzeyinde gerçekleşti. 250-300 milyon litre tüketimi var Türkiyede. Dondurmanın yüzde 20’si markasız dondurmalardan oluşuyor. Bunu yüzde 80’i markalı endüstriyel dondurmalar.
KİŞİ BAŞI HEDEF 2.5 LİTRE
Kişi başı dondurma tüketimi dünyaya göre hangi seviyede?
- 17 yıl önce Algida’a pazara ilk girdiğinde Türkiye’de kişi başına tüketim 0.3 litreydi. Bugün bu 1.6 litreye çıktı. Ama bu yine de çok yetersiz Türkiye için. Tüm tüketimlerde Akdeniz ülkelerine benziyoruz ama dondurmada farklılık gösteriyoruz. Onlara göre 56 kat düşük oranda dondurma tüketiyoruz. Bizim hedefimiz üç yıl içinde kişi başı dondurma tüketimini 2.5 litreye yükseltebilmek.
Algida 17 yılda pazara ne kadarlık yatırım yaptı?
- 17 yılda 400 milyon dolarlık yatırım yaptık. Unilever kısa vadeli bakmaz bir ülkeye, uzun vadeli bakar. Önümüzdeki üç yılda 130 milyon dolarlık yeni yatırım yapacağız diye onay aldık. Son yıllarda yapılan yatırımlar sonucunda Çorlu Fabrikası Avrupa’nın en büyük 4’üncü dondurma fabrikası konumuna geldi. Verimlilik, etkin maliyet yapısı ve hijyen standartlarıyla Avrupa ve ABD’de ’örnek fabrika’ olarak tanımlandı.
FIRSATLARI DEĞERLENDİRECEĞİZ
Çorlu’dan başka bir yerde ikinci bir fabrika kurulması gündeminiz de mi?
- Komşu ülkeler de dondurmayı bizden almak için başvuruda bulunuyor. İkinci fabrikayı kurmayı düşünüyoruz. Suudi Arabistan, Mısır bizden mal istiyor. İran tamamen bizde. 12 Balkan ülkesine ve Türki cumhuriyetlerine Türkiye’den satıyoruz. Buralarda da büyüme fırsatlarımız var. Şu anda satışımızın yüzde 5-6 sı yurtdışında. Türkiye’de büyümeye devam edeceğiz, ama yönetimimizdeki ülkelerdeki fırsatları da değerlendireceğiz.
İkinci fabrikayı ne zaman ve nerede kurmayı düşünüyorsunuz?
- İkinci fabrika 2008’den sonra gündeme gelecek. Yönetimimizdeki ülkelere yakın bir nokta seçilebilir. 2010’a kadar net bir şekilde yatırım yapılması gereği ortaya çıktı. Verilmiş net karar yok ama ikinci fabrikanın büyük bir ihtimalle 2008’de yapılması gerekecek. Bu bizim ihtiyacımız. Fırsatlara bakacağız, muhtemelen Türkiye’nin doğusunda bir yer olabilir. Bu da 100 milyon doların altında bir yatırım olmaz.
Unilever’in dondurmada en büyük 5’inci operasyonuyuz
Türkiye Algida’nın Unilever bütünü içindeki yeri nedir?
- Unilever yüzde 17 ile dünya dondurmasında bir numara. Dondurma cirosu dünyada 4 milyar Euro. Türkiye Algida Türkiye, Unilever’in dünyada en büyük 7’nci dondurma operasyonu olarak başladığı 2006 yılını 5’inci sırada tamamladı. Önümüzde hala çok büyük büyüme fırsatları var. Avrupa’da 2010’da ilk üçe girmiş olacağız. Bu yıl Algida Türkiye olarak toplam dondurma üretiminde 110 milyon litreyi aşacağız.
Gelecek 5 yılda iki kat büyüyeceğiz
Türk dondurma pazarındaki payınız nedir?
- Algida olarak pazar payımız ürün kategorilerine göre yüzde 50-67 arasında değişiyor Ortalamada ise pazar payımız yüzde 65.
2006 cironuz ne olmuştu, 2007 yıl sonu beklentiniz nedir?
- 2006’yı 240 milyon Euro civarında tamamlamıştık. 300 milyon Euro’ya doğru gidiyoruz. 2007’de en az çift haneli büyüme bekliyoruz. Gelecek 5 yılda 2 kat büyüme hedefliyoruz.
Mutluluğu artırmak için de mutsuzluğu unutmak için de dondurma seçiliyor
Dondurma genelde hangi ortamlarda tüketiliyor?
- Dondurma kategorisi iyi bir ortam yakaladığında çok iyi büyüyen bir sektör. Dondurma, mutluluğu artırmaya yönelik mutlu insanların tükettiği bir ürün. Mutsuzlar da mutlu olmak için tüketiyor. İnsanların kendilerin iyi hissettiği zamanlarda ve ekonomik durumların iyi olduğu ortamda dondurma tüketimi hissedilir derecede artıyor.
En iyi satış noktaları bakkallar ve hastane büfeleri
En çok satıldığı noktalar nereleri?
- Ayrıca en çok tüketildiği yerlerden biri de hastane büfeleri. İnsanlar hastalarını beklerken daha çok dondurma tüketimine yöneliyor. Ayrıca alışveriş merkezlerinde tüketim fazla. Bir de artık restoranlarda yemek sonrası tatlı olarak tüketilmeye başlandı. En çok satış ise bakkal kanalında gerçekleşiyor.
Ahmet Coşar
Algida Genel Müdürü 1963 Elazığ doğumlu. Robert Kolej’den mezun olduktan sonra Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nü bitirdi. Unilever’de IT Sistemleri, Pazarlama ve Satış Departmanları’nda çalıştıktan sonra Müşteri İlişkileri Direktörü ve Yönetim Kurulu üyeliği görevlerinde bulundu. Eylül 2006’da Algida Genel Müdürlüğü’ne atandı. Aynı zamanda Unilever Yönetim Kurulu Üyesi ve Tüketiciye Etkin Yaklaşım Derneği Eşbaşkanı.