Divan, Anadolu’da her yıl bir otel açacak

DİVAN, Anadolu şehirlerinin en az 15’inde yer almak istiyor. Divan Genel Müdürü Kamil Berk, ‘Bu yıldan başlayarak Anadolu’da her yıl bir otel açmayı planlıyoruz’ dedi. Berk, ekonominin canlı olduğu Anadolu şehirlerinde mutlaka yer almak istediklerini belirtti.

KOÇ Holding bünyesindeki Divan, Türkiye’de özellikle ekonominin geliştiği Anadolu şehirlerinin en az 15’inde yer almak istiyor. Halen 6 olan otel sayısını üç yıl sonra 9’a çıkaracaklarını söyleyen Divan Genel Müdürü Kamil Berk, ‘Bu yıldan başlayarak Anadolu’da her yıl bir otel açmayı planlıyoruz’ dedi. Berk, ekonominin canlı olduğu Anadolu şehirlerinde mutlaka yer almak istediklerini belirtti.

Berk, yeni girdikleri endüstriyel yemek sektöründe de ilk üç arasında yer alan ve günde 63 bin kişiye hizmet verdiklerini söyledi. Tatil otelciliği yerine şehir otelciliğinde büyümek istediklerini vurgulayan Kamil Berk, Türkler’in yoğun olarak gittiği Londra, Paris gibi şehirlerde de bir Divan Oteli olmasını arzu ettiğini sözlerine ekledi. 2005 yılında 100 milyon Euro ciroya ulaşmayı hedefleyen Divan’ın Genel Müdürü Kamil Berk ile Türk turizmi ve otel yatırımcılığından endüstriyel yemek sektörüne uzanan bir sohbet yaptık.

Gündeminizde yeni oteller var mı?

- Tatil otelciliği yerine, şehir otelciliğinde büyümek istiyoruz. Özellikle Türkiye’de şehir otelciliğinin bir takım avantajları var. Daha istikrarlı bir iş. 12 ay sezona bağlı. Ekonominin çok canlı olduğu Denizli, İzmir, Gaziantep, Konya gibi Anadolu’da dinamik şehirler var. Buralarda da kaliteli otel ihtiyacı var. Önemli olan uygun yatırımcıyla bizim bir araya gelip her iki tarafında memnun olacağı, karşılıklı memnuniyet duyacağı bir ilişkiye girmek. Biz bunu bu işte otelde gerçekleştirdik ve operasyona başladık. Ankara’da bir anlaşma imzaladık.

Ankara’daki oteliniz ne zaman açılacak? Yatırım tutarı nedir?

2006’nın ilk yarısının sonunda. Yatırımı biz yapmadığımız için net bir rakam söyleyemem, ama arsa hariç 140-150 odalı bir otel 600 milyon dolara çıkabilir. Önemli olan işletme. Biz hem bilgi birikimimiz, hem tecrübemiz, hem de rezervasyon sistemimizle, pazarlama gücümüzle, değer kattığımıza inanıyoruz. Denizli, Konya, Gaziantep’te görüşmelerimiz devam ediyor.

Peki siz kaç şehir oteli açmayı düşünüyorsunuz?

Biz bu yıldan başlayarak her yıl bir otel açmayı düşünüyoruz. Şu anda 6 olan otel sayımızı 3 yıl sonra 9’a çıkartmayı düşünüyoruz. Ama Türkiye’de ekonominin çok canlı olduğu şehirlerin sayısı 15-20’yi geçmez. Türkiye’de ulaşılacak nokta budur. Sadece Anadolu şehirleri değil, İstanbul’un Anadolu yakasında çok ciddi bir boşluk var. Şu anda arayışlarımız sürüyor.

Divan Otelleri’ni yurt dışına taşımayı düşünüyor musunuz?

Şu anda somut bir düşüncemiz yok, ama Türkler’in yoğun gittiği Londra, Paris, Moskova gibi şehirlerde Türk markalı bir otelin çok yoğun iş yapacağını düşünüyoruz. Bence orada çok ciddi bir boşluk var. Bu benim kişisel düşüncem. Şirketin çok somut bir düşüncesi bu konuda. Yurt dışında özellikle Moskova’da Ramstore’lar içindeki ünitelerimiz açılmaya devam edecek. Bu yıl bir cafe ve lokanta da açacağız Moskova’da. Ama otelcilikle ilgili somut bir projemiz yok.

Divan’ın 2005 yılı sonundaki ciro beklentisi ne?

- 2005’te ulaşacağımız ciro aşağı yukarı 100 milyon Euro. Bir önceki yılın cirosuna göre yüzde 27’lik bir büyüme gösteriyoruz. Divan, 1956’da pastane ve lokantasıyla pazara girmiş. Bugün hem yiyecek içecek alanında, hem otelcilik alanında faaliyet gösteriyor. Ancak 1980’lere kadar fazla yayılamamış. Özellikle son beş yılda büyümeye başladı. Bugün ciromuzun yüzde 30’unu otellerden, yüzde 50’sini endüstriyel yemekten, yüzde 20’sini de diğer hizmetlerimizden sağlıyoruz.

Günde 63 bin kişiyi doyuruyoruz

Endüstriyel yemek işinde beklediğinizi buldunuz mu?

- Biz orada marka farklılaşmasına gittik. Divan üst sınıf bir marka. ‘7 Yedi’ diye bir marka oluşturduk. Günde 63 bin kişiye yemek veriyoruz. Daha yolun başındayız. 2005 yılında endüstriyel yemekte biraz durup, hızlı büyümeden kaynaklanan organizasyondan kaynaklanan sorunlarımızı toparlayacağız. 2006’dan sonra tekrar büyümeye devam edeceğiz. Bu pazar çok büyük.

Bu kadar hızlı büyüyeceğinizi tahmin etmediniz mi?

- Bazı işlere girdiğiniz zaman büyümek zorundasınız. Ekonomik ölçüyü yakalamadığınız zaman ufak kalmanın getirdiği çok ciddi sakıncalar var. Ekonomik ölçüyü 63 bin kişide bile yakaladığımızı söyleyemem. Bu rakamı daha da büyütmemiz, 90-100 binlere ulaşmamız gerekiyor. Ama ciddi bir insan gücü planlaması ve maliyetlerinizi kontrol gerekiyor. Bundan sonra büyümeyi yavaşlatmamız gerekiyor. Çünkü çok fazla yetişmiş insan gücü yok.

Haksız rekabet azaldıkça küçükler birleşecek

Endüstriyel yemek sektöründeki hedefiniz nedir?

- Bu sektördeki stratejimiz her ne pahasına olursa olsun büyümek değil. Amacımız sektörde kabul edilen kar normları içinde, kar ederek büyümek. Sektörde irili-ufaklı binlerce firma var. Ama biz şu anda pazardaki büyük oyuncular içinde üçüncüyüz. Biz şu anda askeri yerlere falan girmeyi düşünmüyoruz. Mevcut işlerden pay almak yerine, bizden büyük ya da küçük oyuncuların girmediği alanlara girmeye çalışıyoruz.

Satın alma veya birleşmelerle büyümeye nasıl bakıyorsunuz?

- Şu anda böyle öyle bir stratejimiz yok. Daha çok işbirliği yaparak büyümeyi düşünüyoruz. Sektörde yoğun şekilde haksız rekabet var. Haksız rekabet azaldıkça küçük şirketlerin birleşeceğini düşünüyorum.

Sektöre girerken ne kadar yatırım yaptınız?

- Ümraniye’deki tesisimizi yaparken 8 milyon dolar civarında yatırım yaptık. Sadece endüstriyel yemek değil, pasta, çikolata üretimimizi de orada topladık. Türkiye’de inanıyorum ki şu anda eşi olmayan bir üretim tesisimiz var Ümraniye’de.

KAMİL BERK

Divan A.Ş’nin Genel Müdürü Kamil Berk, Boğaziçi Üniversitesi, Turizm ve Otelcilik bölümü mezunu. 1980 yılında Hilton Oteli’nde Yönetici Yetiştirme Programı ile kariyerine başladı. İnsan Kaynakları ve Yiyecek & İçecek Bölümlerinde değişik pozisyonlarda yöneticilik yaptı. En son görev aldığı Hartum Hilton Sudan’daki Yiyecek & İçecek Müdürlüğü pozisyonundan ayrılarak 1989’da Divan Oteli’nde Otel Müdür Yardımcısı olarak göreve başladı. 1990-1992 arasında Genel Müdür Yardımcısı, 1992 -2004 arasında ise Genel Müdürlük görevini sürdürdü. Yeniden yapılanma sonrasında 2004 Ocak ayından itibaren 189 noktada hizmet veren Divan A.Ş.’nin Genel Müdürü oldu.
Yazarın Tüm Yazıları