Çin’den korkan tekstilci batar, biz İtalya olma yolunda ilerliyoruz

TOBB Kadın Girişimci Kurulu Başkanı ve Hey Tekstil’in kurucu ortağı Aynur Bektaş, "Türkiye’de tekstil hiçbir zaman bitmeyecek. İtalya son bir yıldır Türkiye’yi keşfetti. Türkiye İtalya olma yolunda ilerliyor" dedi. Aynur Bektaş, "Çin’den korkan ya da Çin’le rekabet etmeye kalkan batar" uyarısında bulundu.

TÜRKİYE’de tekstil sektörünün yeniden konumlandığını söyleyen TOBB Kadın Girişimci Kurulu Başkanı ve Hey Tekstil’in kurucu ortağı Aynur Bektaş, "Türkiye’de tekstil hiç bir zaman bitmeyecek. İtalya son bir yıldır Türkiye’yi keşfetti. Türkiye İtalya olma yolunda ilerliyor" diyor. Türkiye’nin birkaç yıl içinde İtalya’nın yerini alacak kalitede üretim yapan tek ülke olduğunu vurgulayan Aynur Bektaş, "Çin’den korkan ya da Çin’le rekabet etmeye kalkan batar" uyarısında bulunuyor. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) eski başkanı Bektaş, Türk tekstilinin kaliteli üretimini koruyarak İtalya olma yolunda ilerlemesi gerektiğinin altını çiziyor.

Hey Tekstil’in kurucu ortağı ve Genel Müdürü Aynur Bektaş, Çankırı Çerkeş ve Nevşehir Hacıbektaş’tan sonra Anadolu’daki üçüncü fabrikasını da yine Orta Anadolu’da Gülşehir’e kurmayı planlıyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Kadın Girişimci Kurulu Başkanlığı’nı da üstlenen Aynur Bektaş ile kurulun yapmak istediklerinin yanısıra tekstil sektörünün bugününü, geleceğini ve Hey Grubu’nun yatırımlarını konuştuk.

Tekstil sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz?

- Türkiye’de tekstil hiçbir zaman bitmeyecek. Tekstil sektörü yeniden konumlanıyor. Hazır giyim ihracatında yüzde 15, tekstil ihracatında yüzde 20, deride yüzde 20 artış var. En enteresan olanı ise hazır giyimde İtalya’ya olan ihracatımızın bu yıl geçen yıla göre yüzde 22.3 oranında artış göstermesi. İspanya’ya ihracatımız da yüzde 36 arttı. Bu şunu gösteriyor, biz artık marka yapan ülkelere ihracatımızı artırıyoruz.

İtalya’ya ihracat artışında neler etkili oluyor?

- İtalya, Türkiye’yi keşfetti. Son bir yıldır Fas, Cezayir gibi ülkelerde de artık istedikleri kaliteyi bulamıyorlar. Yakın gelecekte İtalya’nın gerçekten yerini alacak tek ülkeyiz. Çin’de çok sık ve kontrolsüz üretim olduğu için formaldehit, nikel gibi kimyevi maddeler tespit edildi. Biz Türkiye’de markalara üretim yapıyoruz, bu tür maddelerin hiçbir üreticimiz tarafından kullanılması sözkonusu bile değil. Türkiye’de artık kalitesi yüksek mallar yapıyoruz. Ayrıca çocuk işçi olayını önemli oranda aştık. Gerekirse atölyelere bekçi koyuyoruz. Çünkü biz müşterilerimize tek tek çocuk işçi kullanmadığımıza dair taahhütname veriyoruz. Markalarla çalışan tekstil firmalarında ne kayıt dışı, ne de çocuk işçi olamaz. Zaten ihracatımızın yüzde 70’i de Avrupa Birliği ülkelerine.

MADE IN TURKEY KALİTELİ ALGILANIYOR

Tekstilde Uzakdoğu korkusu sürüyor mu?

- TGSD Başkanı olduğum günlerde yaptığım konuşmada iç piyasa ve ihracat coşacak demiştim. Bugün çok iyi durumdayız. Bu sektörden çıkanlar, kapananlar küçükler. Bunlar ayakta duramıyor, hem ölçeği yakalayamadılar, verimli çalışıp ihracat yapamadılar, hem de finansları yetmedi kayıt dışına itildiler. Türkiye’de şu anda uygulanan istihdam üzerindeki kamu maliyetlerine dayanamadılar. Büyükler daha büyürken, küçükler zor durumda kaldı. Ama artık hesabını kitabını iyi yapıyor ve yoluna devam ediyor. Bir kısmı yurtdışına yatırıma yöneldi, bir kısım hazırgiyimci kumaşa döndü.

Üretimi bırakıp tasarıma odaklanalım diyenler de var, bu doğru mu?

- Artık Türkiye’de organizatör imalatçılar olacak. Artık bizim yaptığımız bu. Tasarım geliştiriyoruz, yurt dışındaki tasarımcılarla da çalışıyoruz. Ama koleksiyonlarımızı hazırlayıp Türkiye’de üretiyoruz. Türkiye ’Made in Turkey’ artık dünyada önemli bir kalite haline geliyor. ’Made in China’ artık kalitesiz algılanıyor. Bu da İtalya yolunda gidiş demektir. İtalya önümüzde ama yakın bir zamanda, birkaç yıl sonra başa baş geliriz. Bu sektör üretime devam edecek ama yapısı değişiyor, çok doğru yönde gelişiyor. Adet olarak düşüyoruz ama fiyatımız artıyor. Dünyada geçen yıl fiyatlar genel anlamda yüzde 30 düşerken, bizim üretim adetimiz yüzde 17 geriledi ama fiyatlarımız yüzde 20 arttı.

ÇİN’İ ÖRNEK ALDIK, HATA YAPTIK

Türkiye’nin neden İtalya gibi olduğunu düşünüyorsunuz?

- Son bir yıldır İtalya gibi olduğumuzu düşünüyorum. Sektörümüz Çin’i örnek alarak çok büyük hata yaptı. Bugün dernek başkanı olmadığım için artık korkusuzca söylüyorum ki Çin’den korkan veya Çinle rekabet etmeye kalkan firma batar. Uzakdoğu’da tek Çin yok ki, Çin, Bangladeş, Vietnam da var. İtalya bugün Avrupa’nın en yaşlı ülkelerinden biri. Çalışacak işçileri bile yok. Birara onlar da Fas, Cezayir gibi yakın ülkeleri denedi, ama oraları da Uzakdoğu ile rekabet edemeyince kalitesizlik yaşamaya başladı. Paris, İtalya, İspanya’daki markalar kalitelerini korumak için son zamanlarda Türkiye’ye yöneldiler. Kalitemiz arttıkça Türkiye daha da puan kazanacak.

Döviz fazla yükselirse kár yerine zarar görürüz

İhracatçı olarak dövizin bugünkü seviyesini yeterli görüyor musunuz?

- Aşırı döviz artışına sevinen ihracatçının deli olması lazım. Yüksek çıkışlar hiçbir zaman bizim sektörümüzde ihracat artışı yapmamıştır. İstediğimiz, istikrarlı ve sektöre rekabet gücünü koruyabilecek bir döviz seviyesi o da şu andaki durum. Fiyat artışı olarak çok fazla beklentimiz olmuyor, ama ihracatımızı ayakta tutabiliyoruz, fiyatlarımızı tutturup rekabet edebiliyoruz. Doları 1400, Euro’yu da 1850-1900 lira seviyesinde görmek istiyoruz. Daha yükseğinden Allah korusun. Yüksek döviz başta kazançlı gibi görünür ama uzun vadede sizi olumsuz etkiler. Bizim için müşterinin ürkmeyeceği bir istikrar ve düşük enflasyon ortamı çok önemli.

AYNUR BEKTAŞ

Hey Tekstil kurucu ortağı ve Genel Müdürü Aynur Bektaş, 1951 Çankırı Çerkeş doğumlu. 1974 yılında Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi İşletme Muhasebe Bölümü’nden mezun oldu. 20 yıl banka-finans sektöründe üst düzey yöneticilik ve eğitmenlik görevlerinde bulundu. Daha sonra konfeksiyon imalatı ve ihracatı yapan Hey Tekstil’i kurdu. 2005-2007 yılları arasında Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüttü. Halen, TOBB Kadın Girişimci Kurulu Başkanı.
Yazarın Tüm Yazıları