Algida Türkiye Unilever’in dünya dondurma lokomotifi oldu
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
UNILEVER’in Türkiye’deki dondurma firması Algida, Unilever’in 35 ülkedeki dondurma fabrikaları arasında ikinci sıraya çıktı. Algida Türkiye Genel Müdürü Ahmet Coşar, "Geçen yıl Unilever’in dondurmadaki büyümesinin yüzde 50’sini Algida Türkiye sağladı. 2009 yılında Unilever bünyesinde, ABD’nin hemen ardından dondurmada ikinci büyük pazar Türkiye olacak" dedi.
TÜRKİYE’de 2007 yılını yüzde 30 büyümeyle kapatarak dikkatleri üzerine çeken dondurma sektöründe, 1 milyar dolarlık hacme ulaşıldı. Yaklaşık 180 milyon litrelik tüketimin yüzde 90’ını elinde tutan endüstriyel dondurma markaları, hem pazarı büyütüyor, hem de yatırıma devam ediyor.
18 yılda Türk pazarına yatırımı 500 milyon Euro’ya ulaşan Unilever’in Türkiye’deki dondurma firması Algida, Unilever’in 35 ülkedeki dondurma fabrikası içinde ikinci sıraya oturdu. Geçen yıl Unilever’in dondurmadaki büyümesinin yüzde 50’sini de Algida Türkiye sağladı. Algida Türkiye Genel Müdürü Ahmet Coşar, "2009 yılında Unilever bünyesinde, ABD’nin hemen ardından dondurmada ikinci büyük pazar Türkiye olacak" dedi. Türkiye’nin önümüzdeki yıl ciro sıralamasında da ilk dört içine gireceğini belirten Ahmet Coşar ile Unilever’in Türkiye’deki yatırımlarının yanı sıra Türk dondurma sektörünü konuştuk.
1 milyar dolarlık pazar
Türkiye’de dondurma sektörünün büyüklüğü ne kadar?
- Toplam dondurma tüketimi 180 milyon litre civarında. Bu da 1 milyar dolarlık bir pazar demek. Büyümeyi sağlayacak olan şu anda ev içi tüketim. Evlere girmeye başladık ama henüz başaramadık. Önümüzdeki 3-5 yılda dondurmanın evlere de girmesiyle asıl büyüme sağlanacak. Bu pazarda litre bazında Algida olarak yüzde 60 payımız var. Pazar payımızı artırmaktan ziyade kategorinin büyümesi çok önemli bizim için. Önümüzdeki 4 yıl boyunca sloganımız kişi başına 4 litre olacak. Şu anda 2.7 litre.
Sektör 2008 yılını nasıl geçiriyor?
- Sektör 2007’de yüzde 30 büyümüştü. Bu yıl biraz sürprizler oldu. Yaz biraz yağmurlu ve rüzgarlı geçti. Yağmur ve poyraz, rüzgarlı geçen haftasonları dondurmayı negatif etkiledi. Dondurma, kuzeyde yüzde 10’lar, güneyde yüzde 15’ler civarında büyüdü. Sektörün 2008’i yüzde 10’luk bir litre büyümesiyle kapatacağını söyleyebiliriz. Bunu yüzde 15-20 arasında tahmin ediyorduk ama rüzgar ve yağmur yüzünden olmadı.
Ciro hedefi 300 milyon Euro
2009 hedefleriniz nedir?
- Geçen yıl ciromuz 250 milyon Euro’nun üzerindeydi. Bu yıl sonunda artık 300 milyon Euro’yu aşarız.Kişi başı tüketimi 4 litre yapmaya kilitleneceğiz. Yeni ürünler, bulunurluk, sezonu uzatma ve sezon içinde kişi başı tüketimi artırmaya odaklanacağız. Kişi başına dondurma tüketimi Avrupa ülkelerinde ortalama 10 litrenin üzerinde, Kuzey Avrupa’da 20 litreye yakın, Amerika ve komşumuz Yunanistan’da 25 litrelerde.
Algida Türkiye’nin Unilever içindeki yeri nedir?
- 2009’un sonunda sanırım dünyada Unilever içinde Amerika’dan sonra iki numaralı operasyonu olacağız. Ciroda da önümüzdeki yıl dünyada, Amerika, İtalya ve İngiltere’nin ardından ilk dörde gireriz. Algida Türkiye, 2007 yılında Unilever Dondurma Operasyonu içinde dünya ciro büyümesinin yarısını gerçekleştirdi. Dünyadaki dondurma cirosu 53 milyar Euro civarında. 35 dondurma fabrikası bulunan Unilever yüzde 17’nin üzerindeki (5 milyar Euro) pazar payı ile dünyanın dondurma lideri.
Tüketimin yüzde 40’ı Marmara’da
Türkiye genelinde dondurma tüketimindeki dağılım nasıl?
- Tüketimin yüzde 40’ı Marmara Bölgesi’nde. Türkiye’nin batısı kişi başı 3.5-4 litre dondurma tüketimine ulaştı ama doğu bölgesi hala 1-1.5 litrelerde. Oraları da nasıl büyütürüz diye bakıyoruz.
Türkiye’ye yatırımımız 18 yılda 500 milyon Euro’ya ulaşıyor
Geçen yıl ne kadar yatırım yaptınız, 2009 yatırım hedefiniz nedir?
- Bu yıl 40 milyon Euro’ya yakın fabrika ve soğuk dağıtım yatırımı yapıldı. Önümüzdeki yıl da 40 milyon Euro’ya yatırım planlıyoruz. Bir bu kadar da marka tanıtım yatırımı yaparız. Bu rakam 60 milyon Euro’ya kadar çıkabilir. Kişi başına yıllık 4 litre hedefine giderken yatırımlarda frene basma diye bir şey yok, büyüyeceğiz. Önümüzdeki yıl 100 milyon Euro’yu buluruz. Çorlu’daki fabrikamızın üretim kapasitesi 150 milyon litre. Türkiye Algida olarak yaptığımız yatırım 2009’la birlikte 500 milyon Euro’yu bulacak.
Gürcistan’a adım atmıştık, bir hafta sonra Rusya girdi
Çevre ülkelerdeki operasyonlarınız nasıl gidiyor?
- Kazakistan, Azerbaycan, Balkan ülkeleri, İran, Suriye, İrak ve Kıbrıs dahil 14 ülkeyi Türkiye’den yönetiyoruz. Oralara da ürün veriyoruz. Çevre ülkeler henüz ciromuzun yüzde 5-6’sını gerçekleştiriyor ama büyüyecekler. Yavaş ve doğru yatırımlarla yürümek lazım. Oralara Türkiye’den ürün gönderiyoruz. Gürcistan pazarına adım atmış, 50 dolap vermiştik. Bir hafta sonra Rusya savaş açtı. Dolaplarımız, depomuz, alacaklarımız gitti. Tonaj çok önemli değildi ama ilk adımdı. Geri çekilmek zorunda kaldık. Orada ne yapacağız bilmiyoruz. Bu ülkeler çok net değil.
Yaza rastlayan ramazan ayı ev içi tüketimi artırdı
Ramazan ayı sektörü nasıl etkiledi?
-Eylül ayının tamamı ramazana denk gelmesine karşın bu yıl geçen yılki satışımızdan daha iyiydi. Ağustosun 20’sinden itibaren bir ay, tahmin ettiğimizden de daha iyi bir hava yaşadık. Ramazan her yıl on gün geriye geliyor. Böyle olunca 2020 yılına kadar yaza denk geliyor. Daha önümüzde bir 12-13 yıl ramazanı yaz ayları içinde yaşayacağız. Ramazan ev içi tüketimi öğretti. Dışarıda dondurma yemeyen tüketici alıp evine götürüyor. İftar sonrasında yiyor. Ramazan yazın içinden geçerken sokakta dondurma yemek azalacak, buna karşılık sıcakta iftar sonrası tüketim artacak. Ev içi dondurmanın tüketimdeki payı yüzde 40. Üç yıl sonra bu oran yüzde 50-50’ye gelir. Ramazan ayında ev dışı tüketimin oranı yüzde 60’ı buluyor.
Magnum’da dünyanın bir numarası olduk
Çikolatasını da çıkarttığınız Magnum markasına ilgi nasıl?
- Magnum 1996’dan beri Türkiye’de. Magnum’da dünyanın bir numaralı ülkesi olduk. Magnum’un çikolatasıyla beraber toplam satışlarımızdaki payı yüzde 14’e ulaştı. Avrupa bizde tutan bazı ürünleri istiyor ama Avrupa Birliği ülkelerine süt ve sütlü ürünler gönderemediğimiz için fikirlerimiz gidiyor. Bizim fikrimiz olan Antepfıstıklı Magnum artık İtalya’da üretiliyor, Meksika ve Hollanda’ya ihraç ediliyor.
Kadayıflı dondurmalar ramazanda iyi sattı
Ramazana özel ürünlerde beklediğinizi bulabildiniz mi?
- Geçen yıldan gelen ekmek kadayıflı, tatlı dondurma karışımını bu yıl devam ettirdik. Yanına tel kadayıflı dondurma koyduk. Her ikisi de ramazanın en iyi satılan ürünü. Bu yıl üretimin yüzde 7-8’i ramazana özel ürünlerden oluştu.
AHMET COŞAR
Algida Genel Müdürü 1963 Elazığ doğumlu. Robert Kolej’den mezun olduktan sonra Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nü bitirdi. Unilever’de IT Sistemleri, Pazarlama ve Satış Departmanları’nda çalıştıktan sonra Müşteri İlişkileri Direktörü ve Yönetim Kurulu üyeliği görevlerinde bulundu. Eylül 2006’da Algida Genel Müdürlüğü’ne atandı. Ayrıca Unilever Yönetim Kurulu Üyesi.