Agresif büyümeden zarar gördük artık daha kontrollü gidiyoruz
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
MCDONALD’S Türkiye Genel Müdürü Sadi Fansa, geçmişte izledikleri agresif politika yerine daha kontrollü büyemeyi tercih ettiklerini vurgularken, "Geçmişten aldığımız birtakım ders ve tecrübeler yüzünden daha temkinliyiz" dedi.
Buna karşın müşteri ve satışlardaki önemli artışlar sağladıklarını belirten Fansa, geçen yılki cirolarının 151 milyon YTL olduğunu açıkladı.
TÜRKİYE’de hamburger tarzı yiyeceklerle hızlı gıda servisi veren restoranların sayısı giderek artarken, rekabet de yoğunlaşıyor. Büyüklüğü 2 milyar dolara yaklaştığı tahmin edilen hızlı gıda servisi sektöründe Türkiye’de 20 yıldan fazladır faaliyet gösteren McDonald’s, geçmişte izlediği agresif büyüme politikası yerine, artık daha kontrollü ve temkinli büyümeyi tercih ediyor. McDonald’s Türkiye Genel Müdürü Sadi Fansa, 2002 yılında aldıkları yeni kararlar doğrultusunda artık daha verimli ve hemen para kazanmaya başlayan restoranlar açmaya özen gösterdiklerini söylüyor. Sadi Fansa, "Geçmişte 135 restorana hızla çıktık. Sonra bunların 60’ını kapattık. Artık ilk günden itibaren para kazanmayacak veya belli bir sürede yatırımızı geri ödemeyecek yerlerde prensip olarak restoran açmıyoruz. İnsanların yaptıkları hatalardan ders alması lazım" diyor. Sadi Fansa ile hızlı servis sektörünü ve McDonald’s’ın Türkiye’deki hedeflerini konuştuk.
Gıdada hızlı servis sektörünün Türkiye’deki pazar büyüklüğü ne kadardır?
- Türkiye bu konuda büyümeye devam ediyor, ama sektöre ilişkin çok sağlıklı verilerimiz yok. Çünkü büyük kısmı kayıt dışı. Araştırmalarımıza göre sektörün büyüklüğü kayıtdışı da dahil 2 milyar dolar civarında. Pazarın her yıl ekonomik büyümeye paralel yüzde 5-10 büyüdüğü tahmin ediliyor.
2002’den itibaren başlattığınız yeni stratejiler size ne getirdi?
- Son 4 yılda restoran satışlarımızda yüzde 120 oranında artış oldu. Müşteri sayımızı yüzde 110’un üzerinde artırdık.
2007 hedefleriniz neler?
- Ciromuzun 2007 yılında da bu rakamın 185 milyon YTL olmasını hedefliyoruz. Müşteri sayımızın da 60 milyona çıkmasını bekliyoruz. Tahmin ediyorum 2008’de bir Türkiye nüfusu restoranlarımıza girip yemek yiyecek.
DALGALANMALARA HAZIRLIKLIYIZ
2007 yılını nasıl geçiriyorsunuz?
- Yılın ilk aylarında satışlarımız hedeflerimizin üzerinde seyretti. Havaların geçen yıla göre iyi geçmesi olumlu etkiledi. Ancak bu yıl ekonomik ve politik açıdan bir takım dalgalanmalar yaşanacağını biliyoruz. Bu koşullara göre kendimizi ayarlamayı planladık. 2002’de başlattığımız yeni yapılanmadan sonra restoran açılışlarımızda daha dikkatliyiz.
Neden daha dikkatlisiniz?
- Geçmişten aldığımız bir takım ders ve tecrübeler yüzünden daha temkinliyiz. Bir ara 135 restorana kadar çıkmıştık, 60 restoran kapattık. Şu anda 90 restoranımız var. İlk günden itibaren para kazanmayacak veya belli bir sürede yatırımızı geri ödemeyecek yerlerde prensip olarak artık restoran açmıyoruz. Bu yüzden fazla agresif büyümek istemiyoruz. Biraz daha sağlam basmak, biraz daha temkinli ve kontrollü gitmek istiyoruz.
10 milyon dolarlık yatırımla
18 yeni restoran açacağız
2007’de kaç restoran açmayı planlıyorsunuz?
- Şu anda 90 restoranımız var. Bu yıl 18 restoran açmayı planlıyorduk. Üçünü Mersin, İzmir Balçova ve Samsun’da açtık. Bu yıl içinde Diyarbakır’da da restoran açma planımız var. Marmaris’te 3’üncü, Alanya ve Bodrum’da 2’nci restoranlar açılacak. 2007 yatırım bütçemiz 10 milyon dolar.
Alo Servis’e kayıtlı 375 bin müşterimiz var
Alo Servis’in cironuzdaki payı nedir?
- 31 restoranımızda bu hizmeti veriyoruz. 375 bin kayıtlı müşterimiz var. Toplam ciromuz içinde Alo Servis’in payı yüzde 11-12, bu yıl bu oran yüzde 12-13’lere çıkabilir. Alo Servis hizmeti verdiğimiz restoranlarımızda bu uygulamanın payı yüzde 50’yi buluyor. Alo Servis’te tek çağrı merkeziyle bu hizmeti veriyoruz. Antalya’da ’Alo Servis’ hizmeti veren restoranımızın müşterisi de, İstanbul’daki de aradığında çağrı merkezine düşüyor. Bunun için İstanbul dışından arayan ayrı ücret ödemiyor tabii.
Günde 4 bin sipariş alıyoruz 20 dakikada teslim ediyoruz
Alo Servis’ten günde kaç sipariş alıyorsunuz?
- Ortalama teslim süremiz 20 dakika. Ama gün içine dağılan bir sipariş trafiğimiz yok. Öğlen 12.00-14.00, akşam 19.00-21.00 arasında binlerce servis birden geliyor. Alo Servis’ten günde 4 bine yakın sipariş alıyoruz.
Arabaya servis hizmetine ilgi nasıl?
- Türkiye’de arabaya servis yapan restoranlarda bu hizmetin o restoranın satışındaki pay yüzde 16-16.5. Yurtdışında arabaya servis yapan restoranlarda bu oran yüzde 53’lere ulaşıyor.
Restoranlarda kullandığınız yerli ürün oranı nedir?
- Satın alma hacmimizin yüzde 98’ini oluşturan ürünleri Türkiye’den temin ediyoruz. Eti, sütü, peyniri, ekmeği, salatası, turşusu ve ambalajıyla toplam 450 kalem malzemenin yüzde 98’i yurt içinde üretiliyor. McDonald’s üreticisi olmak için 50 milyon doların üzerinde yabancı sermaye yatırımının Türkiye’de yapılmasına olanak sağladık.
SADİ FANSA
McDonald’s Türkiye Genel Müdürü Sadi Fansa, McDonald’s Türkiye’ye 1989 yılında Ülke Satınalma Müdürü olarak katıldı. McDonald’s’ın Türkiye’deki güçlü üretici ağının kurulmasında etkin rol aldı. Satın alma ve üretici geliştirme alanlarındaki başarıları nedeniyle 1994’de McDonald’s Dünya Başkanlık Ödülü’nü aldı. 1995’de McDonald’s Türkiye’nin Satınalma ve Kalite Sağlama Direktörlüğü’ne terfi etti. 1998 yılında Türkiye organizasyonunda Başkan Yardımcılığı’na atandı. 2002 yılı Mart ayından bu yana McDonald’s Genel Müdürlüğü’ne getirildi. Ayrıca McDonald’s Çocuk Vakfı’nın Yönetim Kurulu ve Mütevelli Heyeti Başkanlığı ile McDonald’s Tanıtım ve Reklam Şirketinin Başkanlık görevini de yürütüyor.