PEGASUS Yönetim Kurulu Başkanı ve Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ali Sabancı, "Pegasus artık uluslararası bir şirket oluyor. Gürcistan’da ve Gürcistan’dan çevre ülkelerine tarifeli seferler planlıyoruz" dedi. Sabancı, "Almanya-Türkiye arasında bir boru hattı gibi Türkler’i taşımak istiyoruz. Sadece Almanya’dan Türkiye’ye yılda 400 bin yolcu taşımayı planlıyoruz Almanya’da Sabancı markası belki Türkiye’deki Sabancı markasından daha çok ön planda Türkler için. O yüzden ilk önce Almanya’dan başladık" diye konuştu.
PEGASUS Yönetim Kurulu Başkanı ve Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ali Sabancı, 2007 yılının havacılık sektöründe bir sürü el değiştirmeye gebe olduğunu, önümüzdeki günlerde kendilerinin de bir ya da iki Türk havayolu şirketiyle ortaklık anlaşması imzalayacaklarını bildirdi. Gürcistan’da yerel bir şirketle de bu önümüzdeki hafta niyet mektubu imzalayacaklarını belirten Ali Sabancı, "Pegasus artık uluslararası bir şirket oluyor. Gürcistan’da ve Gürcistan’dan çevre ülkelerine tarifeli seferler planlıyoruz" dedi. Pegasus’un Stuttgart’la başlattığı tarifeli seferlerini Almanya’nın diğer şehirleriyle devam ettireceğini söyleyen Ali Sabancı, "Almanya-Türkiye arasında bir boru hattı gibi Türkler’i taşımak istiyoruz. Sadece Almanya’dan Türkiye’ye yılda 400 bin yolcu taşımayı planlıyoruz Almanya’da Sabancı markası belki Türkiye’deki Sabancı markasından daha çok ön planda Türkler için. O yüzden ilk önce Almanya’dan başladık" diye konuştu.
4 MİLYON YOLCU TAŞIYACAĞIZ
Ali Sabancı, yaz aylarında Danimarka, Hollanda, Avusturya ve İngiltere hattına da tarifeli uçacaklarını belirtti. Ali Sabancı, 2006 yılında 3.4 milyon yolcu taşıyan Pegasus’un 2007’de 4 milyon yolcu taşımayı planladığını, bunun da yüzde 20’sinin yurtdışı hatlarda olacağını söyledi. Geçen yıl verilen 12 yeni uçak siparişinin ilkini kasım ayında teslim alacaklarını belirten Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı ile yeni uçuş hatlarını, yeni yatırımlarını ve hedeflerini konuştuk.
Havayolu sektörü açısından 2007 yılının nasıl geçmesini bekliyorsunuz?- Havada yaşanan rekabet daha da artacak gibi görünüyor. Rekabet arttıkça verimliliği olmayan havayolları havlu atmak zorunda kalacak. 2007’de bana göre sektör bir sürü el değiştirmeye gebe. Şu anda ben 100 milyon Euro koysam birkaç tane havayolunu alırım, sadece ben değil yabancı sermaye de alabilir.
Türkiye’de şirket satın alacak mısınız?- Bir veya iki şirketle ortaklık yapmak istiyoruz. Hedefimiz büyümek. Şu anda gizlilik anlaşması imzaladığım iki şirket var, ikisine de ortak olup operasyonu yönetmek istiyorum. 2007’de muhtemelen bir ya da iki şirketle mutlaka el sıkışırız. Amacımız bu şirketlerin devamlılığını sağlamak. Şubat ortasında birini açıklarız.
Sun Ekspress ve İZair’a hissedar olacağınıza dair haberler doğru mu?
- Sun Ekspress ile temaslarımız devam ediyor, bundan öte birşey diyemiyorum. Yakın dönemde İzmir Havayolları (İZair) ile ticari işbirliğini geliştirme arayışında ve arzusundayız. Şu andaki ticari işbirliğimizden çok memnunuz. İZair üç uçaklı bir operasyon, ama çok düzgün. İzmir halkının da desteğini arkasına almış bir şirket.
Yeni şirket almanız durumunda markalarını devam ettirir misiniz?- Evet, havayolu markaları devam etmeli diye düşünüyorum. Ayrıca markayı korurken aynı zamanda işletme lisanslarını da koruyorsun. Bu markaları farklı coğrafyalara konumlandırmak da mümkün daha sonra. Biz kendi markamıza da yatırım yapıyoruz. Yapmaya da devam edeceğiz.
GÜRCİSTAN’DA UÇMAYA BAŞLAYACAĞIZ
Yurtdışında şirket satın alma planlarınız ne aşamada?- Doğu ülkelerinde Pegasus’tan bağımsız şirketler kurarak havacılık yapacağız. İlk planladığımız ülke ise Gürcistan. Bu ülkedeki yerel ortağımızın adı belli, önümüzdeki hafta niyet mektubunu imzaladıktan sonra açıklayacağız. Sanırım yaz sonunda Gürcistan ve Gürcistan’ın çevresindeki ülkelere tarifeli uçak seferlerine başlamayı istiyoruz.
Neden Gürcistan?- 4.5 milyon nüfuslu Gürcistan’ın kişi başına milli geliri 1500 dolar. Petrolü, doğalgazı olmayan bir ülke. Eğitim seviyesi yüksek ve uçmaya alışkınlar. Ayrıca Karadeniz’in tek sıcak limanı Batum’da. Gürcistan’ın tem umudu turizm, kumar da bu ülkede yasal, bu yüzden turizme çok önem veriliyor. Bu noktada uçak en önemli araç olacak, çünkü yolları yetersiz.
Yolcularımızı düşük fiyatla ve yeni uçaklarla uçuracağızBu hattaki diğer havayollarına göre Pegasus olarak ne avantajınız var?
- Evet Almanya ile Türkiye arasında Sabiha Gökçen’e uçak çok firma var. Düşük maliyetli Alman havayolları da oraya uçuyor. Yaptığımız pazar çalışmalarına göre bizim bazı avantajlarımız var. Yüksek fiyatlı bilet ücretli THY ve Lufthansa dışında Almanya’daki tur operatörleri de Türkiye’ye olan trafiği kontrol ediyor. Almanya’daki Türkler çoğu zaman biletlerini bu tur operatörlerinden üç ay önce alıyor ama sonra ne olacağını bilmiyor. Tur operatörünün başına birşey gelirse mağdur oluyor. Biz maalesef Almanya’da Alman, Türkiye’de Türk olamayan, şefkat hissetmeyen Türkler’e hitap edeceğiz. Ama düşük fiyatla ve yeni uçaklarla.
Bu hattan beklediğinizi bulabilecek misiniz?
- Çok umut verici. Uçaklardan kár eder haldeyiz. Uçak yerde kalsaydı daha fazla zarar ederdik. Uçakları uçurduğumuz için kárdayız. Kış döneminde uçakları uçurmak yerde tutmaktan daha mantıklı. Bu agresif bir plan. Burada bir iş geliştiriyoruz. Biz iki yıl kár ettik. Bu yıl zarar etme ihtimalimiz var, çünkü 30 milyon Euro yatırım yaptık. 12 milyon Euro’ya şirketi aldık. Bu dönemde ne olur bir iki milyon Euro zarar etsem. Özellikle Almanya ve özellikle tercihli uçmamızın altında bu yatıyor. Boru hattında kendi silahlarımızla savaşmamız lazım. Bu iş uzun vadeli 3-5 yıllık bir iş.
Sabancı markası Almanya’daki Türkler için daha da önemliAlmanya seferlerinize ilgi nasıl?- Çok yoğun pazarlama faaliyetimiz olmamasına rağmen başladığımızdan bu yana Almanya uçuşlarımıza rağbet var. Bu gibi geleneksel pazarlarda kendi uçağımızla uçuyorduk ama tur operatörü pazarlıyordu. Uçağımız Pegasus’tu. Pegasus markası ön plana çıktı. Almanya’da Sabancı markası belki Türkiye’deki Sabancı markasından daha çok ön planda Türkler için. Almanya pazarı bizim için vazgeçilmez bir botu hattı. O yüzden ilk önce Almanya’dan başladık.
Yılda kaç yolcuyu Almanya-Türkiye arasında taşıyacaksınız?- Almanya’dan muhtemelen bu yıl biz 400 bin yolcu taşımayı planlıyoruz. Yüzde 75 doluluk oranlarına geleceğimizi düşünüyoruz.
Stuttgart’la başladık yakında diğer şehirlere de gideceğiz
Stuttgart hattı ile başladığınız Almanya’daki tarifeli seferlerinize başka hangi şehirler eklenecek?
- Avrupa’nın en güvenilen ve tanınan seyahat şirketlerinden Reca Reisen işbirliğiyle, 20 Aralık’tan itibaren İstanbul-Stuttgart arasında haftada iki kere olmak üzere Çarşamba ve Cumartesi günleri karşılıklı seferlere başladık. Pegasus yolcuları, İstanbul arasında vergi ve yakıt harcı hariç 44 Euro’dan başlayan bilet fiyatlarıyla uçuyor. Yakında Mühih’e, Hamburg’a, Düsseldorf’a, Hannover’a da tarifeli uçacağız. Yaz aylarında bu ağı daha da genişleteceğiz.
12 Boeing uçağımızın ilki kasımda geliyor
12 uçak siparişiniz vardı Boeing’e, teslimatlar başlıyor mu?- İlk uçağımız kasım ayında gelecek. İkincisi 2008 Ocak’ta teslim alacağız. Bunlar 2008’in ilk yarısında gelecekti ama öne alabildik.
2007’de ne kadar yatırım planlıyorsunuz?- 12 uçak toplam 850 milyon dolarlık bir yatırım. 2006’daki 30 milyon Euro yatırımın 25 milyon Euro’su uçak yatırımlarının ön ödemesiydi, 5 milyon Euro da markamıza yatırım yaptık. 2000’den bunu devam ettirmek istiyoruz. 60 milyon Euro yatırım planlıyoruz. Şirket satın almaları bunun dışında.
Türklerin yoğun yaşadığı ülkelere düzenli uçacağız
Başka hangi ülkelere tarifeli sefer planlıyorsunuz?
- Kıta Avrupası’na ve Türkler’in yoğun olarak yaşadığı ülkelerde artarak tarifeli seferler yapacağız. İrlanda-İngiltere arasındaki tarifeli seferler gibi sürekli ve düzenli uçuşlar yapacağız. Ben buna bir boru hattı diyorum. Yazın Danimarka, Avusturya, İngiltere, Hollanda’ya da tarifeli seferlere başlayacağız. Bu coğrafyalarda ağırlıklı olarak Türkler var.
2007’de içeride ve dışarıda 4 milyon
yolcu taşırız
2006 yılında kaç yolcu taşıdınız, 2007’de bu rakam ne olur?- 2006’da tarifeli seferlerle 1.7 milyon yolcu taşıdık. Bir o kadar da charterla taşıdık. Toplam 3.4 milyon yolcuyla 2006’yı tamamladık. 2005’de ise toplam 1.8 milyon yolcu taşımıştık. 2007 yılında ise 4 milyon yolcu taşırız. Bunun yüzde 20’sini de yurtdışı seferlerimiz oluşturur.
ALİ SABANCIPegasus Yönetim Kurulu Başkanı ve Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi, Ali İ. Sabancı, 1969 Adana doğumlu. 1987-1991 yılları arasında ABD Tufts Üniversitesi’nde politika ve ekonomi eğitimi aldı. 1993’e kadar Morgan Stanley & Co. Inc’da finans uzmanı olarak çalıştı. 1993-1995 arasında Columbia Business School’da Uluslararası Finans üzerine MBA yaptı. Türkiye’ye döndükten sonra 1996’ya kadar Akbank Bahçekapı Şubesi’nde uzman, 1996-1997’de müdür muavini olarak çalıştı. 1997’de Sabancı Holding’de Proje Daire Başkanlığı’na, 2001’de Strateji ve İş Geliştirme Grup Başkanlığı’na atandı. Mart 2004’de Sabancı Holding ve bünyesindeki şirketlerde bulunduğu görevlerinden ayrıldı. Mart 2004’den beri Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve Pegasus Havayolları’nın Yönetim Kurulu Başkanı.