2.5 milyon TIR doldurup boşaltıyor, 750 milyon dolar ciroyu gözlüyor

REYSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, lojistikte dünya markası olmak için yatırımlarını hızlandırdıklarını söyledi. Yılda 2.5 milyon TIR’ı doldurup boşalttıklarını belirten Döven, 2010’da 750 milyon dolar ciroya ulaşmayı hedeflediklerini belirtti.

REYSAŞ Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, 18 yıl önce kendi satacağı otomobilleri taşımak için kurduğu şirketini, lojistikte dünya markası yapmak için yatırımlarını hızlandırdı. 2010’da, Reysaş’ın 750 milyon dolar ciroya ulaşmasını hedeflediklerini söyleyen Durmuş Döven, Kazakistan’da tren yolu, Rusya’da depo ve dağıtım yatırımı yapacaklarını belirtti. Döven, Bulgaristan, Ukrayna, Rusya, Kazakistan, Libya, Kuveyt, Mısır, İran gibi yüksek kár marjı olan ülkelerde büyümeye odaklandıklarını söyledi. İki binin üzerinde araç, 4 tren istasyonu, 4 gemi ve 500 vagonla faaliyet gösteren Reysaş Lojistik’in Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven ile lojistik sektörünü, Reysaş’ın yatırım planlarını ve hedeflerini konuştuk.

Türkiye’de lojistik pazarının büyüklüğü nedir?

- Türkiye’de tahminen 60-65 milyar dolarlık lojistik potansiyeli var. Ancak bugün bunun 5 milyar dolarlık bölümü organize lojistik şirketleri tarafından yapılıyor. Kalanı sadece taşımacılık yapanlardan oluşuyor. Son yıllarda sektörümüz çok cazip hale geldi. Bir ülkenin Gayri Safi Milli Hasılası’ndaki 1 liralık gelişim, lojistik sektöründe 3 liralık artışa yol açar. Günümüzde artık pazara kim ürününü daha ulaşılabilir ve zamanında getirirse o öne çıkıyor. Ne kadar iyi mal üretirseniz üretin, zamanında ve hasarsız tüketiciye ulaştıramazsanız önemi kalmıyor.

Dakikada 4 TIR dolup boşalıyor

Sizin bu sektöre girişiniz nasıl oldu?

- Reysaş olarak 1990’lı yıllarda otomobil bayisiydik. Satacağımız otomobiller fabrikadan çıktıktan sonra karayoluyla geliyordu, kimi çarpışıyor, kimi dökülüyordu. En sonunda bir oto taşıma aracı alarak sektöre adım attık. Bugün 2 binin üzerinde araç, 252 bin metrekare depo, 4 tren istasyonu, 4 gemi ve 500 vagonla Türkiye’nin en büyük lojistik şirketlerinden biri haline geldik. Yılda 2.5 milyon kere TIR indirip boşaltıyoruz. Her bir dakikada 4 tır dolup boşalyor.

Lojistikte önümüzdeki yıllara dönük hedefleriniz neler?

- Bu ülkeden lojistik konusunda marka çıkmamış. Hedefim, lojistikte bilinen ve akla gelen bir Türk markası olmak. Türkiye’de bunu başardık ama artık Türkiye dışında da bilinmek ve marka olmak istiyoruz.

Satın almalara sıcak bakıyoruz

Bu yıl ne kadarlık yatırım planlıyorsunuz?

- Son üç yılda, demiryollarına depolara ve diğer yatırımlara yaklaşık 125 milyon dolar yatırdık. Bu yıl da 50 milyon dolar civarında bir yatırımımız olacak. Bir 50 milyon dolar da satın almalar için harcayabiliriz. Sadece niş marketlerdeki satın almalara sıcak bakıyoruz.

Yatırımlarınızda önceliğiniz hangi ülkelerde?

- Yurtdışı yatırımlarımız devam ediyor. Rusya ve Kazakistan’da birkaç görüşmemiz bitti. 2008’de her iki ülkeye de ciddi bir yatırım yapacağız. Kazakistan’da tren yolu, Rusya’da depo ve dağıtım yatırımlarımız olacak. Gelişmemiş ve az gelişmiş ülkelerdeki potansiyel doğrultusunda yatırımlarımızı bu bölgelerde hızlandıracağız. Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya, Kazakistan, Libya, Sudan, Kuveyt, Mısır, İran gibi yüksek kár marjı olan ülkelerde büyüyeceğiz.

Bulgaristan’da elektrik üreteceğiz

Başka hangi sektörlerde faaliyetleriniz var?

- Reysaş’tan bağımsız benim kişisel işlerim var. Su, ambalajlı şeker, madeni yağ, ambalaj üretiyorum. Barnie’s kahve zincirini Türkiye’ye getirdim. Bu arada Bulgaristan’da, bir hidroelektrik santralı inşaatımız sürüyor. 2008’in ikinci yarısında elektrik üretimine başlayacağız. Benim barajım Keban Barajı gibi büyük değil, lokal boyutta bir baraj. 8-10 milyon Euro’luk bir yatırım olacak.

Demiryolunu daha çok kullanmak istiyoruz

Demiryolunu etkin olarak kullanabiliyor musunuz?

- Türkiye’de demiryollarının lojistikteki payı yüzde 1 civarında. Bunun artırılması ve zamana bağlı olmayan taşımaların demiryollarına kaydırılması gerekiyor. Bizim 4 tren istasyonumuz var, 6’sının yapımı sürüyor. 500 vagon aldık. Bunların sayısını artıracağız. Demiryolları da bizi destekliyor. Vagon alma hakkımız var ama henüz lokomotif alma hakkımız yok. Bu konudaki kanun da çıkarsa kendi istasyon, lokomotif ve vagonlarımızla demiryolunu daha kolay kullanabileceğiz. Birçok ülkede her fabrikaya tren giriyor. Deniz ve tren taşımacılığına önem veriyoruz.

Kahve zincirinde 100 mağazaya çıkacağız

AMERİKALI kahve zinciri Barnie’s’i, Türkiye’ye getiren ve 14 mağaza açan Durmuş Döven, bu yıl sonunda 35 mağazaya ulaşacak. Barnie’s için Zey Gıda adlı şirketi kuran Döven, 2010 yılına kadar 100 mağazadan oluşan bir zincir oluşturmayı hedeflediklerini söyledi. Su şirketi de bulunan Döven, yeni kaynaklar satın alarak bu sektörde de büyümeyi sürdüreceğini belirtti.

Her yıl yüzde 50-60 büyüyoruz

Geçen yılı nasıl geçirdiniz, bu yıl sonu ciro beklentiniz nedir?

- 5 yıl önce ciromuz 25 milyon dolardı. 2007’de, Reysaş’ın cirosu 192 milyon dolar oldu. Her yıl ortalama yüzde 50-60 büyüyoruz. Bu yıl sonunda 275 milyon dolar ciro bekliyoruz. 2010 yılında 750 milyon dolar hedefliyoruz.

Pilotluk en büyük tutkum işlerimi havadan denetlerim

DURMUŞ Döven, uçaklara ve otomobillere çok meraklı. Uçmayı çok seven Döven, 17 yıllık pilot. 6 kişilik özel uçağıyla sık sık seyahat ediyor ve uçağı genelde kendisi kullanıyor. "Pilotluk benim için bir tutku" diyen Döven’un en büyük hayali uçakla Türkiye’yi gezerek bir belgesel çekmek. Döven, "Her hafta kendi kullandığım uçağımla havadan bir tesisimi denetlerim. Zaman zaman ailemi, eşimi, dostumu müşterilerimi uçakla gezdiririm. Çevre turu yaptırırım. İstanbul dışı yakın mesafelere de kendi kullandığım uçakla giderim" diyor.

Su işimi büyüteceğim ucuz konut yapacağım

Reysaş dışındaki kendi işlerinizde yeni yatırımınız olacak mı?

- Asya Su’yu 5 yıl önce aldım. Bugün suyumu İsrail’e, Kuveyt’e, İngiltere’ye taşıyorum. Ancak üretimimiz Türkiye’ye zor yetiyor, o yüzden ihracatımız çok büyük rakamlarda değil. Amacımız suyumuzun Avrupa’da görünmesi. Su şirketimizi büyüteceğiz, yeni su kaynakları alıyoruz. Biz kendi inşaatlarımızı da kendimiz yapıyoruz. Bu yıl Çayırova’da 440 konutluk bir projemiz var. Sosyal konut tarzında ucuz ama adeti fazla konutlar yapacağız.

DURMUŞ DÖVEN

REYSAŞ Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, 1961 Ankara doğumlu. Hacettepe Üniversitesi İşletme Fakültesi’nin ardından Anadolu Üniversitesi İş İdaresi Bölümü’nü bitirdi. 1980 yılında iş hayatına atıldı. Uzun yıllar inşaat, ithalat ve ihracatla uğraştıktan sonra 1990’da Reysaş Lojistik ve Taşımacılık’ı kurdu.
Yazarın Tüm Yazıları