Paylaş
Türk tarihinden alıntı yapıyoruz
İsmail Barış Özistek
Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu (TÜDOF) Başkanı
Bizimkisi elektronik spor. Amatör ve profesyonel sporcuları var. Türkiye’de yaklaşık 20 milyon dijital oyuncu, 25 binin üzerinde internet salonu var. Elektronik oyunlar bu salonlarda oynanıyor. Dolayısıyla çok geniş bir kitleye hitap ediyoruz. Dijital oyunların derecelendirilmesiyle hangi oyunun hangi yaş kategorisi için uygun olduğunun belirlenmesi, e-spor, dijital oyunların en çok oynandığı ortamlardan biri olan internet kafeler, Türkiye’de yer alan oyun geliştiricilerin desteklenmesi gibi başlıklar TÜDOF’un üzerinde çalıştığı konular.
Türkiye’ye ve Ortadoğu – Kuzey Afrika Bölgesi’ne baktığımızda Türk kültürünü ve değerlerini öne çıkaran içeriklerin ne kadar ilgi çektiği görülür. Türk film ve dizileri tüm bölgede büyük ilgiyle takip ediliyor. Aynı durum oyunlar için de geçerli. Türk kültüründen ve tarihinden alıntılar yapan oyunlar da bölgemizde çok daha hızlı popüler oluyor. Kültürümüzü ön plana çıkaracak oyunların yapılması ya da mevcut oyunların içerisine bu tip eklentiler gelmesi ve tabii ki tamamen kültürümüzde yer alan oyunların dijital ortama taşınması büyük ilgi uyandırabilecek. Ayrıca bu, Türkiye’nin dünyaya tanıtımında da büyük rol oynayacaktır. Bu tip oyunların teşvik edilmesi, kesinlikle kısıtlayıcı ya da sınırlandırıcı bir çalışmayla olmamalı. Oyuncular doğal olarak beğendikleri içerikleri tüketmeliler.
Dijital oyunlar yalnızlığa itiyor
Mehmet Mutlu
Çocuk Oyunları ve Spor Kulüpleri Federasyonu Başkanı
Federasyonumuz 2009 yılında Kayseri’de kuruldu. Sonra İstanbul’a taşıdık. Henüz bakanlıktaki resmi işlemlerimiz tamamlanmadı. 7 bin çocuğa, aileleriyle birlikte 15 bin kişiye geleneksel oyunlarımızı oynatıyoruz. Japonya’ya bile mendil kapmaca oynattık. Büyük kentlerde sosyalleşme yürümüyor. Biz de bunun için bu oyunları tekrar çocuklara öğretmeye karar verdik. Çocukluğumuzda bu oyunlardan çok büyük keyif aldık, güzel arkadaşlıklar kurduk. Gönlümüz beton yığınları arasında evlatlarımızın kaybolmasına razı gelmedi. Bunun için de bu oyunlarımızı oynatıp çocuklarımızı bir nebze olsun bu yalnızlıktan, bilgisayar başlarından kurtarıp sokaklara indirmek istedik. Bu oyunlar zihinsel ve bedensel gelişimlerin yanında paylaşma, dostluk ve arkadaşlığın pekişmesini sağlıyor. Bunun olumlu yansımalarını aldık. Biz aslında Don Kişotluğa soyunduk. Ben bütün anne babalar gibi bu oyunlarla çocukluğuma, oyunlarıma gidiyorum. Çocuğun dünyası oyundur. Çocuklar bilgisayarda gördüğünü okulda arkadaşına, evde kardeşine uyguluyor, şiddet gösteriyor. Dijital oyunların büyük kısmı silah, vurdu kırdı, bıçaktan oluşuyor. Bunun önüne geçmenin tek yolu enerjilerini hareketle, oyunla pozitif yönde değerlendirmektir. Bunun için ön ayak olduk. Anne babalar bize teşekkür ediyor.
BETON YIĞINLARI ARASINDA HAPİS
Teknolojik gelişmelerin önünde durmak mümkün değil.Bilgi, iletişim teknolojilerini reddetmiyoruz. Ancak, teknolojik gelişmelerin hayatımıza faydası kadar zararı da var. İnsanoğlu teknolojik gelişmelerle kendi sonunu hazırlıyor.
Dijital oyunlar çocuklarımızı yalnızlığa mahkûm eden bir şeydir. Çocuklar artık beton yığınları arasında asosyal hale geliyor. İnsanların iletişimi kopuyor. Diyalog olsaydı, savaş olur muydu? Oysa dijital oyunlara bakın hep savaş var. Maalesef dijital oyunlar çocukları tek başına bilgisayar başına mahkûm ediyor. Ondan ne beklersiniz, anne babayla diyalogları yok oluyor. Ben öyle bir hedef koydum ki, 5-6 yıl sonra dünyada bizim oyunlarla çocuk olimpiyatı yapacağım. Bizim oyunlarımızı Japonya’ya olduğu gibi dünyaya öğreteceğiz.
20 ilde çocuk oyunu oynanıyor
Mendil kapmaca, halat çekme, tombik, yakan top, çuval yarışı ve sek sek’in kuralları belirlendi.Okullarda bu iki oyunun turnuvaları yapılıyor. Geçen yıl 10 merkezde Türkiye şampiyonaları yapıldı. Hareketli oyunların dışında 3 taş, 9 taş gibi zihinsel oyunların kurallarının belirlenmesi için çalışmalar yapılıyor. 20 ilde oyunların organizasyonu yapılıyor.
20 milyondan fazla dijital oyuncu var
Dünya
¬ 1 milyarın üzerinde kişi dijital oyun oynuyor
¬ İnsanlar giderek daha küçük yaşta oyunla tanışıyor (5-6 yaş)
¬ Angry Birds oyununu 450 milyondan fazla kişi indirdi
¬ 75 milyar dolarlık bir sektör
¬ Facebook’u kullananların yüzde 80’i oyun oynamak için kullanıyor
Türkiye
¬ 30 milyon Facebook kullanıcısıyla dünyada dördüncü sırada
¬ 20 milyonu aşkın oyuncu var
¬ Oyun sektörün büyüklüğü yaklaşık 250-300 milyon dolar
¬ Oyun sektörü üreticisi ve tüketicisiyle genç nüfusa çok uygun. (7’den 70’e herkes oynuyor)
Paylaş