Paylaş
Araştırmayı uzun uzadıya inceledim... Sonuçları, hem çarpıcı hem de yıllardır bildiklerimizi doğruluyor. Araştırmanın sonuçları kadar yapılış şekli de ilginç. Önce bu konuya değineyim, sonra araştırmadan dikkatimi çeken önemli noktaları sizlerle paylaşayım.
Araştırmada yürütülen metot ilginç, çünkü birilerine soru sorularak yapılmamış... 81 ilde, seçilmiş belli gözlem noktalarında, 324 kişilik bir ekip, aynı anda 43 bin 455 sürücüyü; emniyet kemeri takma alışkanlığı, cep telefonu kullanımı ve hız sınırlarına uyma konularında gözlemlemiş. Sonuç mu? Vahim...
- Türkiye genelindeki sürücülerin yüzde 70’i emniyet kemeri takmıyor... Sadece İstanbul’da bu oran yüzde 70...
- Küçük binek araçların yüzde 64’ü, büyük yolcu araçlarının da yüzde 68’i emniyet kemeri takma kuralını ihlal ederken; büyük yük araçlarının neredeyse yüzde 90’a yakını ise emniyet kemerini hiç takmıyor.
- Sürücülerin yüzde 72.1’i hız tahdidine uyarken, yüzde 27.9’u ihlal ediyor.
- Sonuçta, her üç sürücüden biri, belirlenen güvenli hız sınırlamalarına uymuyor.
EN RİSKSİZ BÖLGE İÇ EGE
Şimdi diyeceksiniz ki, ‘ne var bunda, malumun ilanı’. Doğru... Emniyet kemeri kullanmıyoruz, hız sınırlamalarına uymuyoruz; bu yüzden de trafik kazalarında en çok can kaybının yaşandığı ülke sıralamasında başa güreşiyoruz. Ama oranlar, bu kadar açık bir şekilde ortaya konmamıştı.
Bitmedi... Liberty Sigorta’nın yaptırdığı araştırmanın cep telefonu kullanımı ile ilgili sonucu ise, açıkçası beni şaşırttı. Genel kanı, trafikte cep telefonu kullanımının yaygın olduğudur. Meğer öyle değilmiş... Araştırmaya göre, Türkiye genelindeki sürücülerin yüzde 8.9’u araç kullanırken cep telefonu ile konuşuyor; İstanbul’da ise sürücülerin sadece yüzde 7.9’u bu kuralı ihlal ediyor.
Gelelim, asıl konuya.... 81 ilde yapılan araştırma sonucunda Türkiye’nin riskli bölgeleri de tespit edilmiş. Trafik açısından en risksiz bölge İç Ege olurken, Doğu Marmara ve Kuzeydoğu Anadolu ise en tehlikeli bölge olarak ölçülmüş.
EDİRNE-ADANA HATTINA DİKKAT!
Araştırmada, iki karayolu hattına özellikle dikkat çekiliyor. Biri, Edirne-Adana hattı... Diğeri ise Samsun-Ağrı hattı... Edirne-Adana hattı, kaza riski en yüksek illerden geçiyor ve bu kazaların büyük bir çoğunluğu da ölümle sonuçlanıyor. Aynı şekilde; Samsun, Trabzon, Erzurum ve Ağrı illerini içine alan Samsun-Ağrı hattı da ölümlü trafik kazalarının sıklıkla yaşandığı bölge.
Araştırmanın sonuçları özetle böyle. Son olarak şunu da belirteyim... Trafiğin denetlenmesinden sorumlu kurum ve kuruluşların bu araştırmayı önlerine alıp, incelemeleri gerekiyor. Çünkü bu araştırma, ölümlü trafik kazalarının azalması için hangi bölgelerde hatta, hangi illerde denetimlerin artırılması gerektiğini tüm detayıyla ortaya koyuyor.
Paylaş