Çocuğunuzun matematik yüzünden hayatı kararanlardan biri olmasını istemiyorsanız, bu yazıya bir göz atın. Matematiği seven bir çocuk için NLP uzmanı Cengiz Eren’i dinlemekte yarar var.
Nehir’in sayılarla arası pek iyi değil. "3 ile 2’yi topla" diyorum, gözlerini tavana dikip havada toplamaya çalışıyor. Bu zaman kazanma numarasını çarpım tablosunu sorulduğunda ben de yapardım, ama işe yaramıyor. Toplama işleminin sonucu ne yazık ki tavanda yazmıyor. Nehir, matematik ödevlerini abaküsle yaptığında sorun yok ama devreye parmaklar girince işler karışıyor.
Bir aya yakın zamandır panik durumdayım. Nehir’in sadece sağ beyninin iyi çalışmasını istemiyorum, sol beyni de en az sol beyni kadar iyi olursa LGS imiş, ÖSS imiş hepsi vız gelir. Matematik ödevini yaparken sabır taşım çatlamak üzere. Sayılar, Nehir için bir şey ifade etmiyor. 4’ün ya da 8’in hiçbir karşılığı yok. Keşke Nehir, bu konuda biraz dayısına çekseydi. Kardeşim, resmen sayılarla dans ediyor, arkadaşlık yapıyor ve üstüne üstlük bundan mutlu oluyor.
Matematiği sorun haline gelmeden nasıl çözerim diye düşünürken aklıma NLP uzmanı Cengiz Eren geldi. Nehir’in bebekliğinde Cengiz Eren’in önerilerini uygulamıştım. Galiba sadece sol beynini ve sözel algılarını fazla açtım. Konuşmaya gelince Nehir’in dili bir karış, ama iş sayılara gelince ortada dil mil kalmıyor.
İnsanların en zorlandığı konulardan biri matematik. Sayılarla işlem yapıyorsunuz ve sonucunu hemen alıyorsunuz. Yani matematik, hayata göre basit ve yorumsuz. Cengiz Eren’e "Matematik neden sevilmez?" diye soruyorum. Eren, "Matematikte sonuçlar nettir. Bir çocuğun karnesinde bütün dersler beş ise çocuk sınıf birincisi olabilir. Buradaki karmaşık durum notların çok olması, kendisinin önde olmasını sağlıyor. Az olabilmek için çok gereklidir. Derslerde bu durum böyle iken, parasal konularda tersine işliyor. Çok para var ise çok şey alınabilir. Yukarıdaki sistem burada çalışmıyor. Çok sermaye sahibi çok vergi verir. Çok kişi çalıştıran çok kazanır. Bu karşıtlık tabii ki çocukların kafasını karıştırıyor. Birinci olabilmek az olan bir durumdur ve çok ders çalışmayı gerektirir" yanıtını veriyor.
AnlamasI bİle zor
Sayılarla aram hiç iyi olmadı. O yüzden para hesabını da iyi yapamam. Para gelir ve gider. Bundan şikayetçi miyim? Hayır. Matematikle arası iyi olanların hayata daha farklı yaklaştıklarını görüyorum. Sorunları fazla detaylandırmadan, yorum katmadan sanki 2+2’nin sonucunu bulur gibi sorunları hallediyorlar.
Nehir’in sayılarla arasının iyi olmasını sadece matematik dersinden yüksek not alsın diye istemiyorum. O hatayı bir kez okumayı sökme sırasında yaptım, sağolun ağzımın payını verdiniz, bir daha asla yapmam.
Nehir, rakamlarla kardeş kardeş geçinse, ben "8+15" dediğimde yüzüme bön bön bakmak yerine "23" dese, ben gerilmesem, o oflayıp puflamasa... Ama matematik işlemleri hayatımızı zorlaştırıyor. Şimdi birinci sınıfta verilen matematik ödevlerini sanki bizler üçüncü sınıfta mı yapıyorduk ne?
Kardeşim, üçüncü sınıfa giden oğluna verilen bir matematik sorusunu yapmakta zorlandığını anlattı. Sonucu bulmuş ama nasıl yaptığını Ateş’e bir türlü anlatamamış. Of ki ne of... Nice çocuklara verdiği derslerle üniversiteyi kazandıran kardeşim, üçüncü sınıf ödevinde zorlanıyorsa, ben ayvayı yedim. Basit doğal sayıların toplaması, çıkarması, çarpması ve bölmesi dışında bir şey bildiğim yok.
HayatI kolaylaŞtIrabİlİr
NLP uzmanı Cengiz Eren, matematiği zorlaştıran bir başka nedenin işlemler olduğunu söylüyor. Hayata bakıldığında para kazanabilmek için çalışmak gerekiyor. Harcamalar ise çıkarma işlemi ile sonuçlanıyor. Çocuk ailesinde para isteyerek toplama yaparken, baba veya anne para verirken çıkarma işlemi yapıyor.
Cengiz Eren’e göre, ekonomik durumu yetersiz olan aileler, çocuklarına harçlık verirken yüzlerini buruşturuyor veya kızıyorsa, farkında olmadan çocuğun matematikten soğumasına neden oluyormuş. Toplumda çoğunluk toplamayı daha fazla seviyormuş. Bu nedenle de çıkarma işlemini yaparken zorlanıyorlarmış.
Cengiz Eren, matematiğe farklı bir yaklaşım getiriyor. Eren "Bilgi açısından bakıldığında ders çalışmak toplama işlemidir. Sınav ise bilgileri kağıda dökme, yani çıkarma işlemidir. Bu mantık, hayatımızda birçok içeriğe uygulandığında matematik sevilir hale gelebilir. Sevmek toplama ise sevilmek çıkarma, çalışmak toplama ise harcamak çıkarma, birlikte olmak toplama ise ayrılmak çıkarma, düşünmek toplama ise yazmak çıkarma şeklinde düşünülebilir."
Bebeklikten itibaren sayılarla ve formüllerle karşılaşan çocuklar matematiği severmiş. Bebeklikten itibaren çocuklarınızın odasına sayılar, karşılaşacağı formüller asarsanız, bu gelecek için alt yapı oluşturabilir. Bu bilgileri farkında olmadan algılayan bebek, okulda sayılar veya formüllerle karşılaştığında daha az zorluk çekecektir. Zaten NLP’nin temel felsefesi de var olan kaynakları kullanmaya dayalıdır.
Bütün bu bilgileri alt alta koyduğumda matematik gözümde ete kemiğe büründü. Kelimelerin anlamı gibi rakamların da anlamını çözmek lazım. Kendi hayatımızda toplama ve çıkarma işlemlerini dengeli yaparsak, yaşam daha kolaylaşacak gibi görünüyor.
Matematik neden sevilmez
l Çocuklar sayılarla geç karşılaşıyorlarsa...
l Sayısal sonuçlar kendilerini iyi hissettirmiyorsa...
lAile içindeki para ile ilgili sonuçlarda sürekli çatışma çıkıyorsa...
lAile sayısal değerleri anlatırken sayıları değil de az, çok gibi kelimeleri kullanıyorsa; matematiğin sevilmesi kolay değildir.
Rakamları sevsin
Küçük yaşta matematikle arası iyi olan çocuklar, gelecekte zorlanmıyor. Çocukların matematiği yapması değil sevmesi de şart.
Karne destek hattı
Ekho Psikoterapi Merkezi, kurduğu Karne Destek Hattı ile, karne döneminde gelen zayıf notlar veya olumsuz değerlendirmeler sonucu, çocuk ile ebeveyn arasında yaşanan ve zaman zaman oldukça olumsuz sonuçlara yol açabilen çatışmaları önlemeyi, karne dönemlerinin temelde değerlendirme ve ileriye dönük planlama süreci olduğu bilincini topluma yerleştirmeyi amaçlıyor. Karne konusunda problem yaşıyorsanız, 4-7 Ocak tarihleri arasında saat 10.00 ile 21.00 arasında kesintisiz hizmet verecek olan (0212) 351 35 35 numaralı telefonu arayabilirsiniz.