Mustafa Kutlay: 2005'de, Türkler internette 8.3 milyar dolar harcayacak

Mustafa KUTLAY
Haberin Devamı

Credit Suisse First Boston (CSFB), Türk internet sektörünü inceleyen raporunda, Türkiye'nin bölgesindeki en büyük internet ekonomisi haline geleceği görüşünü savundu.

Afa Boran, David Aserkoff ve Nazıl Sanberk tarafından 22 Mart 2000'de hazırlanan ‘‘Türkiye internet pazarı’’ başlıklı raporda, 2005 yılında Türkiye'deki internet kullanıcı sayısının 16.5 milyon kişiye, internet üzerinden yapılan ticaretin ise 8.3 milyar dolara ulaşacağı tahmini yapıldı.

Türkiye'de internet ekonomisinin büyümesini engelleyen en önemli unsur olarak Türk Telekom'daki kapasite problemlerinin gösterildiği raporda, ‘‘Fakat, bu sorunun da önümüzdeki yıllarda çözülmesini ve internet sektörünün hızlı bir büyüme dönemine geçmesini bekliyoruz’’ değerlendirmesi yapıldı.

Türkiye'deki internet şirketlerini de tek tek analiz eden CSFB, raporunda internet sektöründeki büyümeden hangi şirketlerin faydalanabileceğini söylemek için çok erken olduğuna dikkat çekerek, ‘‘Fakat, gelişmiş ülkelerden, piyasalardan aldığımız tecrübe doğrultusunda iyi yönetimi olan ve planları en hızlı şekilde hayata geçirebilen şirketlerin daha başarılı olacağını düşünüyoruz’’ yorumunu yaptı.

1999 yılı itibarıyla Türkiye'de kişisel bilgisayar sahipliği oranının yüzde 1.7 olduğunu belirleyen CSFB, bu oranın 2000'de yüzde 3'e, 2005'te ise yüzde 16.7'ye çıkacağını tahmin ediyor. Bu projeksiyona göre, 1999 yılında bilgisayar sahiplerinin yüzde 32'si internete bağlanırken, 2000'de bu oran yüzde 30'a gerileyecek ancak 2005'te her 100 bilgisayarın 80'ni internete bağlı olacak. İnternet kullanıcılarının nüfusa oranı da hızla büyüyecek. 1999 yılında Türkiye nüfusunun yüzde 2.3'ü internet kullanırken, 2000 yılında bu oran yüzde 4.4'e, 2005'te ise yüzde 22'ye ulaşacak.

KİŞİ BAŞI 750$

CSFB, raporunda 1999 yılında 150 milyon dolar olan e-ticaret hacminin, 2000'de 450 milyon dolara, 2005'te ise 8.3 milyar dolara çıkacağını tahmin ediyor. Buna göre, 1999 yılında Türkiye'nin kişi başına 47 dolar olan e-ticaret harcaması da, 2000'de 150 dolara, 2005'te ise 750 dolara yükselecek. CSFB, Türkiye'de elektronik ticaret harcamalarının yükselişinde, Türk insanının kredi kartı kullanım alışkanlığının da önemli rol üstleneceğini düşünüyor. CSFB, raporunda Türkiye'nin kendi bölgesinde en yüksek kredi kartı kullanım oranına sahip olduğuna dikkat çekiyor.

1999 yılı itibarıyla Batı Avrupa'da kişi başına e-ticaret harcaması 597 dolar düzeyinde bulunuyor. Bu rakamın, 2002 yılında 1.473 dolara çıkacağı tahmin ediliyor.

ON-LINE REKLAM

Rapora göre, halen 5 milyon dolar olan on-line reklamcılık hacmi ise 2005'de 825 milyon dolara ulaşacak ve toplam reklam harcamaları içindeki payı yüzde 7.5 olacak. CSFB, Türkiye'nin 1999 yılında toplam 758 milyon dolar olan reklam pazarının da 2005 yılında 1.6 milyar dolara çıkacağını tahmin ediyor.

Enflasyon düşecek

e-ticaret artacak

CREDIT Suisse First Boston'un (CSFB), ‘‘Türkiye internet pazarı’’ adlı araştırmasında, Türkiye'de düşme eğilimine giren enflasyona da dikkat çekiliyor. Raporda, düşen enflasyonun özellikle orta gelir gurubunun alım gücü üzerinde önemli etkileri olduğu belirtilerek, bunun da elektronik ticaretin gelişmesinde etken olacağı yorumu yapılıyor.

Türk Telekom

en büyük engel

CSFB'nin raporunda, Türkiye'de internet sektörünün gelişmesindeki en büyük engel olarak Türk Telekom'un yetersizliği gösteriliyor. Türk Telekom'un, internet altyapısını geliştirmek için yatırım yaptığı da belirtilen raporda, bu yatırımların kısa vadede bir iyileşme sağlamayacağı savunuluyor.

2005 Türkiyesi nasıl olacak?

16.5 milyon kişi internet kullanacak.

Her 100 Türk'ün 22'si internete girecek.

Her 100 Türk'ün 17'sinin evinde kişisel bilgisayarı olacak.

100 bilgisayarın 80'i internete bağlı olacak.

İnternette yıllık 825 milyon dolarlık reklam harcaması olacak.

Toplam reklam harcamalarının yüzde 7.5'i internette olacak.

Yılda 8.3 milyar dolarlık elektronik ticaret yapılacak.

Her internet kullanıcısı yılda ortalama 750 dolarlık e-ticaret yapacak.

NEC monitörler artık Genpa'da

DÜNYANIN en iddialı bilgisayar monitörleri arasında gösterilen NEC, Türkiye'de Genpa com Bilgi İletişim'i seçti. Dünyanın en büyük 500 şirketi sıralamasında 40 milyar dolarlık cirosuyla 54'üncü sırada yeralan NEC, bilgisayar sektöründe kendi geliştirdiği görüntü teknolojileri ile adından söz ettiriyor.

Kendinden yazıcılı kamera

SONY, dünyanın ilk kendinden yazıcılı dijital video kamerasını piyasaya sürdü. ABD'de 1.300 dolara satılan DCR-TRV820 model kamera, bilgisayarlarla da kablosuz olarak iletişim kurabiliyor. Kameranın, bu ay içinde Avrupa'da da satışa çıkması bekleniyor.

Yazarın Tüm Yazıları