Paylaş
Satın alma müdürlüğüne kadar yükselir. Ama bir süre sonra radikal karar alır ve kendi işini kurmak için kolları sıvar. İzmir 1. Sanayi Sitesi’nde açtığı küçük dükkanda oto yedek parça ticareti yapan Ali Palamutçu, işleri büyütür. Ve 90’lı yılların sonlarında distribütörü olduğu Usmer Kauçuk’u satın alır. Ticareti bırakarak üretime odaklanır. Bugün Usmer ile hava kontrollü süspansiyon körüklerinde önemli bir aktör olan Ali Palamutçu, 50 ülkeye ihracat yapıyor... Rotada ise yeni ülkeler, hatta kıta var...
ALİ Palamutçu, ilkokul yıllarından itibaren hep bir iş yapma isteğiyle hareket eden bir isim... Bu istekle koşuşturan Ali Palamutçu, sürekli gelişim göstererek dünyanın sayılı markalarından birisini ortaya çıkarmayı başarmış. Usmer Group Yönetim Kurulu Başkanı Ali Palamutçu, hem girişimcilik öyküsünü, hem sektörünün durumunu, hem de gelecek planlarını anlattı. Aslen Denizli Güneyli olan Ali Palamutçu, memur bir anne ve babanın çocuğu olarak büyüdüğünü söylüyor. İlk parasını ilkokul 3. sınıfta ayakkabıcının yanında çırak olarak çalışarak kazandığını aktaran Ali Palamutçu, hikayenin devamını da şöyle anlatıyor:
GARANTİLİ İŞİ BIRAKTI
“Benim hep bir çalışma, farklı şeyler yapma isteğim vardı. Bu istekle Ramazan ayında pide de sattım, bir reklam ajansında da çalıştım. İzmir’de Mithatpaşa Endüstri Meslek Lisesi’nde elektrik okudum. Sonra da Ankara’da yine aynı alanda yüksekokula gittim. O dönem de Denizli’den havlu, bornoz getirip sattım. Burada garanti iş olsun diye de öğretmenlere ürün verdim. Yüksekokulun ardından da askere gittim. Tabii, daha sonra dışarıdan bir de iktisat bitirdim. Asker dönüşü de İzmir’de bir kamu kuruluşunda işe başladım. Yedek parça kısmında satın almanın sorumluğuna kadar yükseldim. Bu aşamada da iki firmanın İzmir’de distribütör arayışı gündeme geldi. O zaman sunulan şartlar kafama yattı. Radikal bir kararla kamudan ayrılıp, 90’lı yılların başında 1. Sanayi Sitesi’nde Palamutçu Otomotiv’i kurdum.”
BAYİSİ OLDUĞU ŞİRKETİ SATIN ALDI
25 yaşlarında kendi işinin patronu olan Ali Palamutçu, distribütörlük verecek firmanın kapısını çalar. Firmanın daha önce öne sürdüğü şartları değiştirdiğini ve ağırlaştırdığını anlatan Ali Palamutçu, “Sonuç itibariyle garanti işimi bırakarak yapmayı planladığım distribütörlük gerçekleşmedi. Bir kaç farklı ürün satışıyla ilgili denemelerimden de istediğimi alamadım. Kendimi iyi zannediyordum, ama piyasaya çıkınca yanıldığımı gördüm. Kamuda yedek parça alanında uzmanlaştığım için oradaki taleplerin ne olduğunu çok iyi biliyordum. Bu ekipmanların çoğu da yurtdışından geliyordu. Bir esnaf ağabeyimizin önerisiyle bu talepleri küçük imalatçılarda ürettip kurumlara satmaya başladım. Zamanla çevre belediyelere de iş yapar oldum. Babamın arabasıyla kent kent dolaşıp, pazarlama yapıyordum. Zamanla işleri büyüttüm, farklı firmaların bayiliklerini aldım. Bunlardan biri de Bursa merkezli Usmer’di. Bir süre sonra Usmer’in sahibinin vefatıyla firma sıkıntıya girdi. Biz de distribütörlüğünü yaptığımız firmayı satın aldık. İhracatı öğrendik. Ve ticaret kısmını bırakarak tamamen üretime odaklandık. Usmer’i bünyemize kattığımızda 7-8 çeşit hava kontrollü süspansiyon körüğü üretiliyordu. Şimdi ise 500-600 çeşit üretimle sektörümüzde, dünyanın önemli markalarından biriyiz” diyerek geldikleri son durumu aktardı.
SÜSPANSİYON KÖRÜĞÜ DEYİP GEÇMEYİN
Ali Palamutçu, hava kontrollü süspansiyon körüklerinin araçlar için önemine dikkat çekerek, şöyle konuştu:
“Süspansiyon körükleri, tonlarca yük altında her saniye yaylanma kabiliyetine sahip. Ve bu, aracın girdiği tümsekte yaşadığı sarsıntıyı en az seviyeye indirir. Konforlu bir yolculuğun en son teknolojik ürünü. Araç süspansiyon körüğü sayesinde daha az sarsıntıya maruz kaldığı için, taşıdığı üründe daha az zarar görüyor. Genel titreşimi azalttığı için de aracın ömrünü uzatıyor. Çok da ekonomik bir ürün.”
TÜRKİYE ÖNEMLİ BİR ÜS OLDU
20-30 yıllık bir geçmişi olan süspansiyon körükleri konusunda Türkiye’nin önemli bir üretici olduğunu anlatan Ali Palamutçu, “Biz de Ege’deki tek üreticiyiz. Piyasada satılan her iki üründen biri bizim. Türkiye’de yabancı yok. Bunun nedeni de ülkenimizin önemli bir üs haline gelmesi. Bu işi lastik üreticileri de yapıyor. Ama biz artık önemli aktör haline gelmeye başladık. Çin’de bazı pazarlarda bizle rekabet etmeye çalışıyor, ama şu ana kadar başarılı olamadı” diyerek sektörün geldiğin noktayı paylaştı.
VERGİDE VE TEŞVİKTE DESTEK İSTİYOR
Aynı zamanda İzmir Ticaret Odası meclis üyesi de olan Ali Palamutçu, teşvik sistemindeki adaletsizlikten şikayetçi. Ali Palamutçu, “İzmir ile Manisa arasında korkunç bir uçurum var. Benim tesisimi alıp başka yere götürmem söz konusu olamaz. Onun için mevcudu da düşünerek teşvik sistemi düzenlenmeli. Ayrıca, Türkiye’nin geleceği üretim ve ihracatta. Yetkililerden ihracat yapan kurumlar için vergi düzenlemesi yapılmasını istiyoruz” diyor.
ÜNLÜ MARKALARA ÜRETİM
Ali Palamutçu, bugün Mercedes, Ford ve Volvo gibi birçok ünlü markanın süspansiyon körük sistemlerini ürettiklerini söylüyor. Süspansiyon körüklerinin Sibirya’dan Afrika’ya tüm hava koşullarında kalitesinden ödün vermeden çalışabilme özelliğine sahip olduklarını anlatan Ali Palamutçu, “Sanayi makinelerinde ve otomotiv sektöründe makas görevini üstlenen hava kontrollü süspansiyon körüklerini, metal piston sistemleri ile kalıplarını da üretiyoruz” diyor.
YENİ YATIRIM
İzmir Torbalı’da iki ayrı tesiste üretim yaptıklarını belirten Ali Palamutçu, yeni bir yatırımı da hayata geçirmek üzere olduklarını söylüyor. Ali Palamutçu, “Metal kısmını ana üretimin olduğu fabrikanın yanına taşıyoruz. Ayrıca bir de depolama alanı kuruyoruz. Biz son teknolojiyle üretim yapıyoruz. Hatta üretimde kullandığımız preslerimiz ve makinelerimizi TÜBİTAK desteğiyle kendimizi ürettik” diyor.
50 ÜLKEYE İHRACAT
Ali Palamutçu, üretimin yüzde 80’ini ihraç ettiklerini söyleyerek, “Vergi dezavantajımıza rağmen ürünlerimizi 50’den fazla ülkeye ihraç ediyoruz. Dünyadaki önemli otomotiv fuarlarına katılarak portföyümüze her yıl yeni pazarlar eklenmeye çalışıyoruz. Son dönemde bazı pazarlarda sıkıntı yaşadık. Hemen yeni alternatifler geliştirdik. Türkan Şoray kurallarımız vardı. Başka bir marka için üretim yapmama da bunlardan biriydi. Son dönemde yaşanan daralmayla bu kuralı kaldırdık. Kriz var diye de oturmuyoruz. Yeni pazarlar arıyoruz. Şu an Amerika kıtasına odaklandık. Standart ve ürünler farklı olduğu için o bölgeye özel ürünler geliştirerek ihracat yapmayı planlıyoruz” diyerek izleyecekleri rotayı paylaştı.
BİR ADIM ÖNDE
Sentlerle farklılıklar gösteren dünya pazarlarında rakiplerinden üstün kaliteleri sayesinde bir adım öne çıktıklarını ve tercih sebebi olduklarının altını çizen Palamutçu, “Yüksek kalite, zamanında ürün teslimi ve müşteri memnuniyeti şirket politikası olarak önemle üzerinde durduğumuz konular. Usmer Group bugünkü başarısını kaliteden ödün vermemesine ve müşteri taleplerini yerine getirmesine borçlu” ifadesini kullandı.
KISA KISA
* Bir grup şirketi olan Usmer’in bünyesinde şu an 4 şirket bulunuyor. Toplam çalışan sayısı da 100’e yakın. Ve 24 saat üretim var. Yani fabrikalar hiç durmuyor.
* Ali Palamutçu, yerli otomotiv projesinin de bir an önce hayata geçmesini isteyenlerden. Palamutçu, “Otomotiv üretecek yeterli yan sanayimiz, bunu alacak bir kitle de var” diyor.
* Yüksek kaliteye önem verdiklerini ifade eden Ali Palamutçu, şirketin DQS belgelendirme kuruluşu tarafından verilen ISO/TS 16949:2009 Kalite Standardı Sertifikası’na sahip olduğunu paylaştı.
Paylaş