Paylaş
BUGÜN bulunduğu yere ulaşmak için, en alt kademeden başladı işe. Akranları sokaklarda oynarken, o 9 yaşında Diyarbakır’da bir pastanenin bulaşıkhanesinde işe girdi. 13-14 yaşlarına geldiğinde usta oldu. 16’sında kendi dükkanını işletiyordu. Askerde bile unla temasını kesmedi. Dönüşte, hayatını İzmir’de yönlendirmeye karar verdi. Bir süre pastanelerde usta olarak çalışan Fikret Yıldız, 1993’te İzmir Gıda Çarşısı’nda 5 metrekarelik bir dükkan açtı. Her zaman büyük düşünen Fikret Yıldız, 1998’da bu işi kardeşlerine bırakarak kendine farklı bir yol seçti. Dondurulmuş unlu mamuller üretmeye karar verdi. İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi’nde 300 metrekarelik bir dükkanda mantıyla başladı. Ardından milföy hamuru ve pizza geldi. Tüm yatırımlarını da Türkiye’nin ekonomik krizlerle boğuştuğu yıllarda yaptı. Bugün birçok ünlü markaya dondurulmuş unlu mamuller üreten Metropol Un A.Ş., kendi markası Ponti’yle de 81 ildeki zincir marketlerde yerini almış durumda.
İki büyük hedefi var
Fikret Yıldız’ın bunun dışında iki büyük hedefi daha var. İlki, 2 yıl içinde hayata geçireceği yeni fabrika. 25 milyon euro yatırımla 130 kişiye de iş sağlanacak. Bir diğer hedef, “Mahalle Börekçisi” markasıyla doğrudan satış yapılacak zincir mağazalar. 2015’te pilot uygulamanın İzmir’de başlayacağı mağazacılıkta ise sayı oldukça iddialı. İlk yıl 40’a yakın Mahalle Börekçisi...
Bugün İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi’nde 8 bin metrekarelik alanda dondurulmuş unlu mamuller üreten Metropol Un Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Yıldız’ın İzmir’deki girişimcilik macerasını ilk halkasını Gıda Çarşısı’nda açtığı 5 metrekarelik dükkan oluşturuyor. Yıldız, 93’te açtığı bu dükkanda saat 05.00’te iş başı yapıp, poğaça ve simit gibi unlu mamuller üretip, 08.00’de satışa sunarak ekmeğini kazanmış. Zamanla işlerini büyüten Yıldız, 1996’da ise kardeşlerini de yanına alarak gücüne güç katmış. 1998’de ise o işi tamamen kardeşlerine bırakarak kendi yolunda yürümeye karar veren Fikret Yıldız, o dönemi şöyle anlatıyor:
Paradan para kazanmak yerine
“O yıllarda dondurulmuş unlu mamuller sektöründe ciddi açık vardı. Bunu görerek bu alanda yoluma devam etmek istedim. Tabii o yıllar, paradan para kazanıldığı dönemdi. Ben o yol yerine, yatırımı tercih ettim. Hem ülke ekonomisine katkı, hem de birilerine iş kapısı olayım diye düşündüm. İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi’nde 300 metrekarelik bir yer kiraladım. 2000’de üretime başladık. İlk başta sadece mantı yapıyorduk. Türkiye’nin kriz yaşadığı 2001’de yine yatırım kararı alarak milföy hamuru üretmeye başladık. 2004’te de ülkede bir ekonomik kriz vardı ve ben yine o yıl yatırım kararı aldım. Pizza hattımızı devreye soktuk. Kriz döneminde hep gözümüzü karartıp doğru yatırımlarla yolumuza devam ettik. Ve bugünlere geldik. Her yıl yatırım yapmadan geçmiyoruz. Bugüne kadar 20 milyon dolarlık yatırım yaptık. Ürün portföyümüz ise milföy hamuru, börek, mantı, pizza ve mayalı ürünlerden oluşuyor. Burada 45 çeşit ürün var. 2013’te ise 8 bin ton dondurulmuş ürün sattık. Bu yıl ise beklentimiz 12 bin ton civarında.”
İÇLİ KÖFTEYİ DE DONDURACAK
Metropol Un, bugün Pınar, İglo ve A-101 Marketler Zinciri gibi çeşitli kurumların ana tedarikçisi durumunda. Tabii kendi markasıyla da üretim yapıyor. 81 ilde yer alan birçok zincir markette Ponti ismiyle yerini almış durumda. Firma, 2,5 ayda portföyüne yeni ürünler ekleyecek. Burada en dikkat çeken ise dondurulmuş içli köfte, bir de kurabiye.
25 MİLYON EURO YATIRIM
Mevcut binanın artık kendilerine yetmediğini dile getiren Fikret Yıldız, iki yılda yeni tesis yapmayı planlıyor. Bu yatırım yine İzmir’de olacak. Mevcut tesisin hem üretim, hem de metrekare açısından yaklaşık 3 katı olacak yatırımın bedeli 25 milyon euro. Yıldız, 25 bin metrekare kapalı alanı olacak yeni tesiste mevcut ürünlerin yanında bir pastanedeki her ürünü, dondurulmuş kategorisine sokmaya niyetli. Bu tesiste 130 kişiye de iş imkanı sunulacak. Dubai, Irak gibi çeşitli Körfez ülkelerine küçük ürün satan Fikret Yıldız, yeni tesisle ihracata ağırlık verecek. Bunun için şimdiden ihracat birimini oluşturmaya başlamış bile.
MAHALLE BÖREKÇİSİ GELİYOR
Ponti’nin tüketiciyle sadece market kanalında buluştuğunu anlatan Fikret Yıldız, “Bunu bir adım öteye taşımak istiyoruz. ‘Mahalle Börekçisi’ markasını oluşturduk. Tüm ürünlerimizi bu kanaldan tüketiciyle buluşturacağız. Burada hem dondurulmuş, hem de o an tüketilebilecek sıcak ürünler yer alacak. Önümüzdeki yıl başlatmayı planlıyoruz. Pilot uygulamayı İzmir’de başlatacağız. Oldukça iddialıyız. İlk etapta hedefimiz 40 mağaza. Daha sonra Türkiye’ye açılacağız. Memleketim Diyarbakır’a da yatırım kararımız var. 5 yıldır inceleme yaptığımız hayvancılıkla ilgili yatırım planlıyoruz. Gıdanın yanı sıra hayvancılık da şirketimiz çatısında yer alacak. 2009’da kurduğumuz Dermas şirketimiz de var. O da inşaat alanında faaliyet gösteriyor. İlk projesi de yakında başlıyor. Ulukent’te 70 dairelik bir konut projesi yapacağız. Böylece şirket olarak üç sektörde yol alacağız” bilgisini verdi.
PAZARI GENÇLER BÜYÜTÜYOR
Dondurulmuş unlu mamuller Türkiye’de oldukça dinamik bir pazar sahip. Çalışan nüfusun artması ve öğrenci gibi etkenler pazarı daha da canlı tutuyor. Ama tüketim miktarı Avrupa ortalamasının çok gerisinde. Bugün dondurulmuş unlu mamuller tüketimi Türkiye’de kişi başı 10 kilo civarında. Fikret Yıldız, şirketinin sektörde önemli bir aktör olduğunu belirtiyor, “Hem satış, hem de üretim miktarı anlamında Türkiye’de ikinci sıradayız” diyor.
KISA KISA
* Üretimini yaptığı ürünleri en iyisi olması için o alanda dünyadaki ünlü ustaları İzmir’e getirerek personelini eğitiyor.
* Metropol Un, kullandığı bazı makineleri kendisi üretiyor. Kutulama makinesi ve hamur kazanı ki Türkiye’de bunun bir örneği yokmuş.
Paylaş