Paylaş
Şu anda online olan kaç site var, hesabını yapmak zor. Kadınların “sonsuz alışveriş potansiyeli”ni keşfeden girişimciler sayesinde yeni siteler de yolda.
Ürünleri soru sormaksızın iade almaları, güvenli alışveriş yapma imkanı tanımaları, indirim oranları ve alışveriş merkezi kalabalığında Meksika dalgası hareketiyle ilerlemeksizin alışverişe olanak tanımaları açısından hepsini pek seviyoruz. Fakat şöyle sorunları da görmezden gelemiyoruz:
Aynı ürünlerin farklı fiyatlara satılması sorununu izninizle bir numaraya yerleştiriyorum. Aynı elbise bir sitede farklı marka altında (Marka da marka olsa arkadaş, gören de Marc Jacobs sanacak. Birisi “Mıncırık Design” öteki “Elbisechi” vs.), farklı fiyatlardan düşerek, farklı fiyatlara satılıyor. Bu da tüketicide bir güvensizlik hissi yaratıyor.
“Mıncırık design” demişken; alışveriş siteleri henüz şöhrete kavuşamamış küçük markalar için bulunmaz bir fırsat yaratıyor. Normal koşullarda bir alışveriş merkezinde “CFL Design” gibi bir isme sahip olan mağazaya, eğer bir tanıdığın mağazası değilse, girmezsiniz. Fakat şimdi her sabah kalktıktan sonra kahvesini koyup ilk iş “Bugün ne alsam?” diye alışveriş sitelerini karış karış gezen, her markayı bir olay yeri inceleme görevlisi dikkatiyle inceleyen kadınlar sayesinde en adı bilinmez marka bile dikkat çekmeyi ve ürün satmayı başarıyor. Yine de anasayfada sadece “açıklama” olarak güzel bir modelin olduğu fotoğraf ve “Tıpısh Cool” gibi bir söz öbeği gördüğünde insan bir açıklama da görmek istiyor. Ayakkabıcı mısııın, elbiseci misin, parfümcü müsün yoksa ev ürünleri mi satıyorsun arkadaş. Anlayalım.
Erkekler için yeterince içerik sağladığını söylemek pek doğru olmaz. Kıyafet, ayakkabı desen var ama esas gizli tüketici erkekler ve tükettikleri de ayakkabı/kıyafet değil. Üstelik akılları kadınlar gibi çalışmadığı, “Aman Allah’ım! 100 liralık ürünü 80 liraya aldım, kargo ile birlikte mağaza fiyatına geldi ama olsun” sevinci yaşamadıkları için alışveriş sitelerinde pek aradıklarını bulamıyorlar. Kısıtlı sayıda teknolojik ürünler dışında “erkek oyuncakları” da satılsa, kadınlardan daha fazla para harcayacaklarına şüphe yok.
Kadınların ayakkabı tutkusu alışveriş sitelerinde de kendini gösteriyor. Fakat burada da “sergi sorunu” ortaya çıkıyor. Misal, geçen haftalardan birinde bir alışveriş sitesinde satışa sunulan bir marka için ayakkabıları önden fotoğraflamışlar. “Önden ayakkabı fotoğraflamak”, bir kadının ayakkabı almasına değil, ancak çileden çıkmasına sebep olabilir... Böyle basit ama tüketici davranışlarını doğrudan etkileyen konulara dikkatinizi çekerim muhterem alışveriş sitesi sahipleri.
Modellerin satış etkisi
Dikkat ettiyseniz alışveriş sitelerindeki kadın modeller baştan ayağa fotoğraflanırken, erkek modeller kimi zaman göz ile burun arasındaki bir noktadan kesilir. Bunun dışında, yüzleri görünse dahi erkek modeller daha az tavır ve minimum yüz ifadesine sahiptirler.
Bunun bir sebebi var. Erkekler satın alacakları kıyafeti giyen modelle “duygusal bağ” kurmuyorlar. Fakat kadınlar daha farklı. Mesela kadın modellerin genelde daha şuh/şeker bir tavır takınarak poz vermeleri istenir. Çünkü söz konusu kadınların alışveriş alışkanlıkları olduğunda, yüz ifadeleri işe yarıyor. Kadınlar o elbisenin içine girdiklerinde nasıl görüneceklerini sadece ürüne bakarak değil, kendilerini o modelin yerine koyarak karar veriyorlar. Dolayısıyla modellerin sahip oldukları tavır/ifade tesadüf değil.
Paylaş