Paylaş
Pazarlamanın 5 P’si var:Doğru tanıtım, doğru ürün, doğru kitle, doğru yer ve doğru fiyat… Aslında formül basit yani. Bütün mevzu doğru uygulamak…
PROMOTION (Tutundurma)
Eğer bu kadar konuşuluyorsanız, sizin bir süre biraz susmanızda fayda var. İlgi büyüsün, komplolar alsın yürüsün. Bu işin raconu, mekân çıkışı soruları “İyi akşamlar arkadaşlaaar, iyi akşamlaaar” diyerek kibarca yanıtsız bırakıp, arabaya apar topar binmek ve bir süre hiçbir şekilde beyanat vermemek. Arada sırada Instagram’dan “Allah sizi bildiği gibi yapsın” mesajı veren tasavvuf tabanlı sözler paylaşabilirsiniz; onda sakınca yok. Hemen internet haberi oluverir; “İŞTE O FOTOĞRAF! BU MESAJ KİME!?” manşetleri atılır ve konu yine sıcak kalır. Aynı gün içinde aynı gazeteye üç röportaj vermeyin, konunun demlenmesine izin verin, çay tam soğuyacakken çaat! Çok okunan bir mecraya bir çift röportajı... Eşit olmalı, bazen geri çekilmeli ve onun sizi taşımasına izin vermelisiniz. O, bugüne kadar ne mücevherleri ne kıyafetleri taşıdı. Sizin için de çok iyi bir planı vardır.
PRODUCT (Ürün)
Sükûnetinizi korumalısınız. Öyle röportajlarımıza ‘bok’ filan demek yok… Yakışıyor mu hiç o yüreğinizden taşan insan sevgisine; o “Kötü söz sahibine yakışır; sütümü içtim, yogaya bekliyorum” bakışlarınıza? Ürününüzü bu kadar cazibeli hale getiren değerleri unutmayınız. Neydi dersimiz; neydi toplumumuza vermek istediğimiz mesaj: Eğer yeterince uslu bir çocuk olursanız Victoria’s Secret mankenlerini bile görebilirsiniz. Şimdi derin derin nefes alın, tekrar Instagram’a dönün ve “Allah’a havale ediyorum” mesajı veren başka bir tasavvuf tabanlı söz paylaşın lütfen.
PEOPLE (İnsan)
Hedef kitlenizi, kime seslendiğinizi netleştirmeniz gerekiyor. Beyan ettiğiniz gibi erkeklerden “Helal olsun” mu istiyorsunuz, kadınların ilgisini diri tutmak mı? Zira ikisi birlikte yürümeyebilir. “Eski sevgililerimi Google’ladınız mı? Hepisi de taş!” minvalindeki açıklamalar kadın kitlenizi sizden uzaklaştırabilir, daha da kötüsü daha önce o kadar da ‘sorulmamış soruları’ akıllara getirebilir. Fakat, “Benim kadın kitlem doygunluğa ulaştı, pazarımı genişletmek istiyorum” diyor ve bundan sonraki eserinizde erkeklere ‘umut aşılamayı’ planlıyorsanız; bu riske girmeye değebilir.
PLACE (Yer)
Nerede olmak, nerede büyümek istiyorsunuz; bununla ilgili de bir karar almamız gerekiyor. BM’de seminer vermek? Bütün dünyanın yeni Paulo Coelho’su olmak? Paulo Coelho’nun ‘ürün’lerinin bütün dünyayı kucaklayamadığını ve bu boşluğu doldurmaya aday olduğunuzu mu söylüyorsunuz? Ama kişisel gelişim bize hep, “Sadece kendinizle rekabet edin” filan demez mi? Bakın Coelho, Veronika Ölmek İstiyor’da neler söylüyor mesela: Her insan tektir, her bireyin kendi özellikleri, içgüdüleri, farklı beğenileri, istekleri, serüven biçimleri vardır.
PRICE (Fiyat)
Sadede gelelim… Markaların sık sık düştüğü, “Hemen satışa dönüşsün!” tuzağından uzak durun ve önce markanıza bir kimlik kazandırmaya bakın. Bu serüvenin sonunda bir televizyon programı yapıp – Bilemiyorum tercih eder miydiniz ama - Oprah şöhretine erişmek de var, telefonda dakikası 50 cent’e terapi vermek de…
Biraz arkanıza yaslanın, biraz sakinleşin ve süreci çok iyi takip edin : )
Paylaş