PaylaÅŸ
Bu gecede ödül alacaklar arasında bütün gözler Muhtar Kent’in üzerindeydi. Temmuz ayında dünya devi Coca Cola’nın CEO’luğunu üstlenecek olan Kent, ikinci kez ‘Yılın Profesyoneli’ seçilmişti. Ödülünü alırken, konuklardan gelen alkış, bir Türk yöneticinin ulaştığı dünya çapındaki başarıyı da ortaya koyuyordu.
Coca Cola’ya dağıtıcı olarak giren Kent, o gece önemli bir konuşma yaptı. İşinden, onu başarıya taşıyan eşi ve çocuklarından söz etti. En önemlisi, kendisini başarıya taşıyan stratejiyi anlattı. Bunu da ortaya koyarken, Coca Cola gibi bir dünya devinde yeni dönemde zirveye ulaşmanın yollarına dikkat çekti. Kent’in altını çizdiği bu stratejiler, hem yöneticiler hem de genç yönetici adayları için çok anlamlı. O neden hem konuşmasından hem de tören sonrası ‘imzalayıp’ bana verdiği ‘konuşma metninden’ bu önemli başlıkları paylaşmak istiyorum:
Â
Türkiye’ye girme hazırlığı yapanlar şimdi yatırımlarını erteleyecek mi?
Türkiye’ye 1975-2004 yıllarında toplam 19.8 milyar dolarlık doÄŸrudan yabancı sermaye yatırımı gelmiÅŸti. Bu, yıla 660 milyon dolar anlamına geliyor. 2005-2006 yıllarında 30 milyar dolar yeni yatırım girdi. 2007 yılında gelen yabancı sermaye tutarı ise 22 milyar doları yakaladı. Â
Tahminler, bu akışın 2008 ve sonrasında devamı yönündeydi. Gerçi biraz yavaşlama bekleniyordu. Ancak, Türkiye’ye girmeye hazırlanan ve ortak arayan şirketlerden gelen haberler, hareketliliğin devamını gösteriyordu.
Bunları giriÅŸlerin kesildiÄŸi, duracağı anlamında söylemiyorum. Ancak, önce global dalga, ardından da iç siyasette yaÅŸananlardan sonra neler olacağını ben de merak ediyorum. Burada bir tablo görüyorsunuz. Türkiye’ye girme hazırlıkları yapan ya da ortak arayışında olanlardan bazılarını paylaşıyorum. Â
Son dönemde hangi sektörden yönetici ya da işadamı ile konuşsam, yabancılardan söz ediyor. Bazıları ‘sektörüne girmeye hazırlanan’, bir bölümü de ‘kendileriyle’ ilgilenenleri anlatıyordu. Örneğin, giyim perakendeciliğine ilgi hala çok fazla. Victoria’s Secret gibi şirketlerin arayışından hep söz ediliyor.
Teknoloji perakendeciliÄŸi iÅŸini uzun süredir ‘koklayanlar’ var. ÖrneÄŸin, Best Buy, satın alacak ÅŸirket arayışını sürdürüyor. Sigortacılığa gelenler oldu. Sırada bireysel emeklilik ÅŸirketleri var.ÂEnerji ÅŸirketlerini söylemeye hiç gerek yok. Türkiye, sürekli onların gündeminde…
Ancak, global dalga bir yana… İç siyasette yaşananların yabancı yatırımcılarda tereddüt yaratmasından endişeleniyorum. Çünkü, bunların bir bölümünde ciddi yol alınmıştı. Bir bölümü ise arayışa henüz başlamıştı. Umarım, iç siyasetteki sorunlar hasarsız atlatılır, yabancı sermaye akışı devam eder. Global dalga eninde sonunda bitecek. Sonra hayata kaldığımız yerden devam için yeni sermaye girişine ihtiyacımız olacak.
Türk şirketlerinin internette alacağı çok yol var
Geçtiğimiz günlerde UNCTAD’ın (Birleşmiş Milletler Ticaret Ve Kalkınma Konferansı) önemli bir raporu açıklandı. ‘Enformasyon Teknolojisi’ adlı bu raporda dünyadaki son gelişmeler analiz edilirken, çok sayıda ülkelerin teknoloji istatistiklerine de yer veriliyor. Buradan Türkiye’nin, dünyanın dört bir yanındaki ülkelerin nereye gittiklerini, aradaki farkı görmek mümkün.
Ben daha önce de yazdığım bir konuya, şirketlerin ‘internet ve web sitelerini’ kullanma konularına baktım. Bu konuda biraz geride olduğumuzu, interneti etkin kullanamadığımızı yazmıştım. UNCTAD’ın verilerinde de aynı sorunu görmek mümkün.
Raporda 53 ülkenin verilerine yer verilmiÅŸ. Ãœlkeler, 10 ve daha fazla işçi çalıştıran ÅŸirketlerin interneti kullanma ve web sitesine sahip olmalarına göre deÄŸerlendirilmiÅŸ. Ben ‘ilk 15 ülkeyi’ buraya aldım. Gördüğünüz gibi listenin başında Katar var. Ardından Avrupa ülkeleri geliyor. AB ülkelerinde ÅŸirketlerin interneti kullanma oranı yüzde 92 düzeyine ulaÅŸmış. 2003 yılında bu oranın yüzde 86 olduÄŸunu düşünürsek, ciddi bir ilerleme dikkati çekiyor. Â
Türkiye, interneti kullanma oranında fena bir düzeyde değil. Yüzde 80.4 ile orta sıraların üstünde yer alıyor. Ancak, web sitesine sahiplikte yüzde 59.9 ile 30’uncu sırada yer alıyor. Türkiye’nin bulunduğu yerde Macaristan, Güney Kore, İspanya ve Hong Kong bulunuyor. En alt sırada ise Küba, Çin, Belarus, Rusya, Panama ve Azerbaycan dikkati çekiyor.
Verilerin geneli 2006’ya ait olduğu için bir miktar değişmiştir. Tahminim, Türk Telekom’un atağı nedeniyle Türkiye’nin interneteki yeri ortalamanın üstünde artmıştır. Ancak, daha çok gidecek yolumuz var. Özellikle de web üzerindeki varlık açısından…
PaylaÅŸ