Paylaş
Sanatçı ile hem yeni albümünün derinlerine indik, hem de müzisyen ve prodüktörlük şapkalarının ardındaki detayları konuştuk:
‘Bitsin Bu Delilik’ten sonra ikinci albüme kadarki sürecini bize kısaca anlatır mısın?
2016’da “Bitsin Bu Delilik”i yayınladıktan sonra 2017’de ikinci teklim olan “Hatırla Mektupları” şarkısını yayınladım. Bu parça yayınlandığında halihazırda “Deli Zaman” albümünü kaydetmekteydim. Çok sevdiğim Rıza Erekli’nin stüdyosunda başladık kayıtlara. İkinci albüm ilkinden farklı olsun istiyordum. Düzenlemeleri de o doğrultuda yapmaya çalıştım.
İkinci albüm ‘Deli Zaman’ ilk albümden tarz anlamında ya da sound anlamında daha farklı. Bir röportajında denk geldim, yaptığı albümler açısından özellikle Bülent Ortaçgil’in farklı altyapılar, yeni soundlar bakımından ufuk açıcı olduğunu söylemişsin. Senin de bu albüm ile farklı bir çalışma yapmak istediğini düşünüyorum.
İlk albümden sonra görünürlük gibi bir ihtiyaç içine girdiğimi düşünüyorum. Bu ihtiyacı oluşturan masanın çok fazla ayağı var. Sosyal koşullar, duygusal durumum, teknik arayışlarım v.s. Sound ve aranjman olarak da biraz daha dışa dönük bir içerik yaratma arzum vardı. Bazı parçalarda büyük bir yaylı orkestra kullanmak istiyordum. Düzenlemelerde bu meraklarımı tatmin etmeyi denediğimi söyleyebilirim.
Müzisyenlik ve prodüktörlük yanın da olduğu için bu soruyu sormak istedim. Kendi albümlerini yayınlamak nasıl bir farklılık kattı sana, hayatına, müzik üretimine?
Etkileri çok fazla. Öncelikle müzik üretimi konusunda bir özgürlük, müzisyenin kendi sözünü söyleme özerkliği kazandırdığı aşikâr. Başkalarının müziklerine eşlik ederken bunu bulmak oldukça zor. Öte yandan müzikle çoklu ve köklü bir bağım var. Sözlü müziklerim veya kendi ismimle yayınladığım albümlerden ibaret değil müzikle ilişkim. Albüm yayınladıktan sonra ister istemez stillerle ve bazı duygu modlarıyla sınırlandırılıyorsunuz. Denemeler yapmak yadırganabiliyor. Oysa çoğu zaman stil sınırlarından azat olmak istiyorum. Kendi ifadem açısından müzikte arayış uçsuz bucaksız geliyor bana.
Deli Zaman’ın gündelik yaşamlarımıza işlemiş ikili veya toplumsal ilişkileri içerdiğini söylediğini okudum bir söyleşide. Sana şarkılar yazdıran durumlar en çok senin kendi deneyimlerin mi yoksa hayatın içindeki çevrendekiler de sana bu ilhamı veriyor mu?
Çıkış noktam kendi yaşadıklarım genelde. Ama son zamanlarda bu köşemi kırdım. Hayal dünyam ve kurgu dünyamla da üretebilmenin mümkün olduğuna ikna oldum. Sanırım beni duygusal ve estetik açısından tetikleyen herhangi bir şey bana ilham verebiliyor. Çevremde de bu hisleri uyandıran insanlar var elbette.
Albümde yer alan Ferdi Tayfur şarkısı ‘Bana Sor’u seçmen çok orijinal geldi bana.
Epey bir süredir bu şarkıyı söylemek ve düzenlemek istiyordum. Zamanlama açısından uygun koşullar oluşmuştu sanırım. Şarkıyı düzenleyip yorumlamaya çalıştım. Umarım sevenler olmuştur.
Albümdeki şarkıları sıralarken nasıl bir süreçte ilerliyorsun, ‘Deli Zaman’ hem umut dolu hem hüzünlü şarkılar içeriyor. Albümün genel akışındaki dengeyi kurarken nasıl bir vizyonla ilerliyoruz.
Açıkçası albümü biraz da canlı sahneyi düşünerek tasarladım. Konserlerde ilk albümün repertuarının enerjisi biraz düşük kalıyordu. Her seyirciyle o duyguları paylaşmak mümkün olmuyor. Bazen enerjik parçalara ihtiyaç oluyor. Biraz bunu düşünerek albüm içeriğini oluşturdum. Umut hikâyesi ise yaşadığım dünyadan süzdüğüm karanlığı insanlarla paylaşmakla ilgili. Zaten zor bir dünyada yaşıyoruz bu nedenle biraz umut verebilmeyi isterim elbette her zaman insanlara.
2 solo albümden sonra repertuarında hangi şarkı seni her çaldığında diğerlerine göre daha farklı etkiliyor, hikayesini senden alabilir miyiz bu şarkının?
Özel olarak ayrıştırabildiğim bir şarkı pek yok aslında. Çünkü kendimle yaşadığım çekişmelere bağlı olarak dönemsel duygularıma göre değişiyor bu kararlar. Daha rafine olan şarkıları hissedebiliyorum tabii. Ama bunlar da oldukça göreceli. Perspektif değişiklikleri belirliyor bunları bana kalırsa.
‘Deli Zaman’ albümünün stüdyo sürecini anlatabilir misin? Şarkıları ne kadar sürede tamamladın, sana bu albümdeki ilham kaynağı neydi?
Farklı stüdyolarda çalıştım. Kanal kayıt olduğu için bu olanağımız vardı. Kayıt süreci çok uzun değildi. Ben kayıtta sıkılgan bir müzisyenim. Daha doğrusu kayıtta ham duygunun kaçacağı akıl ilişkilerine girmeyi kendi müziğim için doğru bulmuyorum. Ortalama 2 hafta sürdü tüm kayıtlar. Gerisi miks aşaması, biraz makyajlama denemesi. Bu albümde ilham kaynağım insanlara ulaşma arzumdu. Dinleyici kitlemi çeşitlendirmek ve daha fazla insana ulaşmayı umdum.
Deli Zaman’ı 3 kelimeyle anlatmak istesen bunlar neler olurdu?
Umut, Olgunluk, Mağlubiyet
Kimi sanatçı yeni albüm kaydına girdiğinde o dönemde başka albümler ve sanatçıları daha yoğun dinliyor, senin bu süreçte yakın olarak takip ettiğin bir sanatçı, durum, herhangi bir sanat akımı oldu mu?
Özellikle takip ettiğim şeyler olmadı. Fakat albümün estetik tavrını şekillendirirken referans müzikler dinledim elbette. Doksanlar pop müziğine uğradım zaman zaman. Ben biraz daha zihnimdekini ortaya koymaya çalıştım diyebilirim.
İlk klip ‘Deli Zaman’a gelmişti, yakın zamanda da ‘Yollar’a çektiniz yeni klibi. ‘Yollar’ tam bir yaz havası olmuş, klip ile ilgil neler söylemek istersin? Seni takip edenlerden nasıl yorumlar geliyor yeni klip çalışmasına. Özellikle ikinci klip benim de albümdeki favorilerimdendi. Bundan sonraki klipler için planda hangi şarkılar var, seni takip edenlerin favori şarkıları hangi şarkının 3. Klip olması yönünde sence?
Müzik klibi hadisesi benim için gittikçe zor bir konu halini alıyor. Sanatsal bir çalışma haline getirmek oldukça güç. Daha ziyade bir tanıtım aracı olarak görmeye başladım. Çok masraflı ve kolektiftik zorunluluğu var. Yollar’ın klibini arkadaşlarımla birlikte oluşturduk. Yollara düştüğümüz bir tatil gibi, daha az prodüksiyon daha çok samimiyet aradık klipte. Üçüncü klibe karar vermedik ama farklı bir şeyler denemek istiyorum. Klasik klip tavrından biraz sıkılıyorum. Kameraya bak şarkı söyle konusu sanırım bana göre değil (gülüyor).
Sahnede kimle birlikte şarkı söylemek fikri seni çok heyecanlandırıyor? Bu soruyu kimle düet yapmak istersin gibi de yorumlayabilirsin.
Sanırım şarkıcılardan ziyade öykülerden ve müzisyenlerden etkileniyorum. Hikâyelerini aynı sahnede paylaşmak isteyeceğim şarkı yazarları var. Bülent Ortaçgil mesela. Onunla çalmak veya müziğine katılmak çok isterdim. Gitarcı olarak eşlik etmek isteyeceğim müzisyenler ve gruplar var. Belki “Duman”ın müziğinde bir şeyler çalmayı isterdim, bilemiyorum. Düet yapma konusu biraz spontan gelişiyor. Aklıma kişiler gelmiyor ama bir şeyler denemek istiyorum bununla ilgili.
Yaz planların nasıl, konser planın için netleşen tarihler neler?
Sahil bölgelerinde küçük bir turne yapma düşüncemiz var. Daha sade bir enstrümantasyonla. Belki tek başıma çalarım şarkılarımı bu turnede. Henüz netleşmedi.
HAFTA SONU KAÇIŞI: MİLYON BEACH KİLYOS
Bu hafta sonu sahilde müzikle birlikte güzel vakit geçirmek isteyenler için harika bir önerim var.
Milyon Beach Kilyos’ta 30 Haziran Cumartesi günü başlayacak olan ve “Dünya Reggae Günü” 1 Temmuz’da da devam edecek olan festivalde Türk Reggae sahnesinin önemli isimleri bir araya geliyor.
Reggae’nin denizin ferahlatıcı etkisiyle birleşeceği bu özel festival kapsamında sahne alacak isimler:
30 Haziran: Supernova, Zeytin, HipHop Meets Reggae: Çağrı Sinci, Kamufle, Nekre, Şam, DJ Ras Memo, DJ Seroman, DJ HighFly
1 Temmuz: Sattas, Bosphoroots, Beton Orman Allstars, Mert Canka, Levvera, Da Proff, Orçun Leo Sünear, Başıbozuk, DJ C.Fyah, DJ Da Frogg, İstanbul School of Samba performansı
YENİ ÇIKIŞLAR
Sen Bir Gülümse
2017 senesinde yayınladığı ‘Yalnızlık Abidesi’ albümünden tanıdığımız Burak Buyruk yepyeni bir şarkı ile geri döndü. Söz ve bestesi Talha Maraş’a ait ‘Sen Bir Gülümse’ şarkısında yorumcu olarak yer alan Burak Buyruk şarkının klibinde de yer aldı.
Kendi şarkılarını seslendirmeye önem veren sanatçı, ‘Sen Bir Gülümse’ şarkısında yer alma teklifi gelince beklenmedik bir şekilde kabul etmek istediğini belirtmiş. Şarkının tüm dijital platformlarda yayınlanmasının ardından dinleyicilerin olumlu tepkisiyle mutlu olduğunu belirten Burak Buyruk’u daha sık ve yeni şarkılarla görmek istiyoruz.
Adamın Dibi
2017 senesinde sözleri kendisine ait olan ilk çalışması “Yalnızlık” ile itunes Jazz listesinde bir numaraya yükselen caz dünyasının tanınan ismi Esra Zeynep Yücel ‘Adamın Dibi’ adlı yeni şarkısıyla pop müziğe adım atıyor.
Sözleri Esra Zeynep Yücel’e ait olan ‘Adamın Dibi’ şarkısının bestesini Halil İbrahim Işık ile birlikte tamamlayan sanatçıya şarkının kayıtlarında kendisine sahnede de eşlik eden Engin Recepoğulları, Kağan Yıldız, Ekin Cengizkan, Ali Emre Kayhan, Barış Doğukan Yazıcı destek vermiş. O Ses Türkiye’nin sevilen rap performansçılarından olan ZEO’nun da katkısı şarkıya ayrı bir renk katmış. ‘Adamın Dibi’ şarkısının klip yönetmenliğini Cansu Boğuşlu üstlenirken, klipteki koreografi için Dila Yumurtacı ile çalışılmış.
Paylaş