Paylaş
EN TARTIŞMALI 20 REKLAM
1. INTEL’İN KÖLELERİ
Intel firmasının 2007 tarihli bu reklamı, kölelerin sahipleri önünde diz çökmesine benzediği için eleştiri almıştı.
2. FLUID KUAFÖR
Kanada’da 2011 yılında yayınlanan Fluid Kadın Kuaförü’ne ait bu reklam, kadına şiddeti masumlaştırdığı nedeniyle yayından kaldırılmıştı. Şiddet görmüş saçı yapılı kadın görselinin yer aldığı ilanın başlığında, “Yaptığınız her işte güzel görünün” deniyor.
3. BEPANTHEN KREM
Yanık tedavisinde kullanılan Bayer şirketinin Bepanthen kreminin bu reklamı, Mısır’da 2008 yılında yayınlandı. İlan metninde “Hem yanık hem de vicdan yarasını tedavi eder” deniyor.
4. KIA OTOMOBİL
Kia markasının 2011’de Brezilya’da yayınlanan bu kampanyası, Cannes Lions Yaratıcılık Festivali’nde Gümüş Aslan ödülü kazanmış olmasına rağmen, firmanın Amerika yönetiminin pedofil çağrışımı nedeniyle özür dilemesini gerektirmişti.
5. TEMİZLİK ELDİVENİ
Irkçılıkla mücadelenin temel simgelerinden biri haline gelen fotoğrafın, Brezilya’da 2011’de temizlik eldiveni reklamında bu şekilde kullanılması pek çok kesim tarafından iyi karşılanmamıştı.
6. SISLEY
Çinli reklam ajansı Zoo Advertising tarafından moda markası Sisley için hazırlanan kampanya, mankenleri uyuşturucu ve alkol bağımlısı olarak resmetmesi nedeniyle eleştirilerin hedefi oldu.
7. DONDURMA DİNİMİZDİR
“Bizim dinimiz dondurmadır” sloganını kullanan Antonio Federici markası, hamile rahibe görselinin bulunduğu reklamda, “Kusursuz yaratıldı” diyor. Eşcinsel oldukları izlenimi veren iki rahibin yer aldığı reklamın başlığında ise, “Biz ağız sulanmasına inanırız” denilmiş. Kampanya Katolik Kilisesi tarafından kınanmıştı.
8. DOLCE & GABBANA
Kadına şiddeti teşvik ettiği gerekçesiyle Dolce & Gabbana markasının bu reklamı yasaklanmıştı.
9. DEUTSCH MAGAZİN
Almanya’da yayınlanan Deutsch dergisinin reklamları sanki sırf tartışma yaratarak dikkat çekmek amacıyla hazırlanmış.
10. DOĞAL HAYATI KORUMA VAKFI
Doğal Hayatı Koruma Vakfı’nın (WWF) Brezilya’da 2009 yılında yayınlanan bu reklamının internet üzerinde yayılması sonrasında, 11 Eylül saldırılarında ölenlerin anısına saygısızlık ettiği iddiasıyla Amerikan kamuoyunda çok yoğun eleştiri almıştı. İlanda, 2004 yılındaki tsunami faciasında 11 Eylül’dekinin 100 katı insanın hayatını kaybettiği; gezegenimizin öldürücü gücü olduğu ve korunması gerektiği söyleniyor.
11. BURGER KING
Singapur’daki ajansı tarafından Burger King adına hazırlanan “süper 7 inç’lik” (süper 18 cm’lik) başlıklı bu ilan, oral seks çağrışımı nedeniyle kadın hakları savunucularının eleştirisini çekti.
12. MÜCEVHER
13. BMW
BMW’nin “İlk olmadığınızı biliyorsunuz” başlıklı bu ikinci el otomobil satış ilanı da sınırı aşıyor.
14. ERKEK İÇ GİYİM
Erkeklerin hemcinslerinin olduğu reklama bakmayacakları gerekçesi ile yarı çıplak kadın fotoğraflarına yer veren Jbs markasının kampanyası, Norveç’te yasaklandı.
15. MEGAFON
Rusya’nın en büyük ikinci GSM şirketi MegaFon, 2012 takvimi için hazırlattığı çalışmaları basın kampanyasında da kullanmıştı. O kampanyayı oluşturan ilanlardan burada yer alanın başlığında, “İş seyahatinizde kaliteli kapsama, hayati öneme sahiptir” deniyor.
16. WATTA
Guatemala’da ambalajlı içme suyu markası Watta için reklam ajansı Avance WWP tarafından hazırlanan kampanyanın tüketiciye ne söylemek istediği pek anlaşılmıyor. Markanın “Saf su ama tarzı var” sloganı ile paparazi çekimi benzeri kampanya görselleri arasında bir bağ varsa da ne olduğu belli değil.
17. iPOD’UN TEHLİKESİ
Avustralya’da emniyet müdürlüğünün gençleri trafikte iPod dinleyerek dolaşmanın tehlikesine karşı bilinçlendirmek için yaptığı kampanya, ceset betimlemesi yüzünden ters etki yaptı. Reklam ajansı DDB Sidney tarafından hazırlanan kampanya, yolda karşıdan karşıya geçerken iPod dinlediği için kazaya kurban giden gençleri işliyor.
18. KENDİNİZİ KORUYUN
Müzik kanalı MTV tarafından Portekiz’de reklam ajansı Ogilvy tarafından hazırlanan ilan, içerdiği görsel nedeniyle çok eleştiri aldı. “Kızlar, kendinizi koruyun. Partnerinizden prezervatif kullanmasını isteyin” denilen ilanın pornografi sınırını geçtiği iddia edildi.
19. POPOMU ÖP
İtalyan gözlük markası Glassing Sunglasses için ajansı Y&R tarafından hazırlanan kampanya, Türkçe’de “kıçımı ye!” argo deyimi benzeri söylemi ve görsel içeriği ile seviyesizlik eleştirisine maruz kalmıştı.
20. ZEHİRLE SEVİŞMEK
Fransa’da faaliyet gösteren AIDS ile mücadele derneği AIDES, 2004 tarihli ilanlarında “Eğer korunmuyorsanız, zehirle sevişiyorsunuz demektir” mesajını veriyor. TBWA Paris isimli ajansın hazırladığı, AIDS’e karşı korunmanın önemini vurgulayan kampanya, diğer yandan AIDS virüsü taşıyanları zehirli bir canavar gibi gösterdiği için eleştirildi.
Yazarın son yazıları
#22 Mayıs 2013 En yaratıcı kartvizit örnekleri
#19 Mayıs 2013 Facebook’ta suç işliyor olabilirsiniz
#15 Mayıs 2013 Markaların gizli sembolleri
#12 Mayıs 2013 Tasarımda en umulmadık hatalar
#8 Mayıs 2013Coca-cola “Muhammed”i kampanya dışı tuttu
#5 Mayıs 2013Markaların isimleri nereden geliyor?
Paylaş