Paylaş
Geçen akşam 27 Nisan-28 Nisan tarihlerinde 14. kez düzenlenecek Forum İstanbul nedeniyle buluştuğumuz TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi de imaj meselesine değiniyor.
Büyükekşi “Türkiye’nin imajını arttırarak ihracatçımızın mallarını yurtdışına nasıl daha yüksek satabiliriz? Bununla ilgili çalışmalar yapıyoruz” diyor.
Malımızı satmak için de, turist çekmek için de, uluslararası siyaset sahnesinde sözümüzü geçirmek için de “güçlü imaj” olmazsa olmaz koşul.
Ülkelere, kurumlara ne kadar “efelensek” de gerçek böyle.
Dolayısıyla imajın hayli zedelenmiş olduğu bir dönemde kısa adıyla ONE (Ortak Nesiller Entegresyonu) Derneği’nin üstenmiş olduğu misyon önemli.
Neredeyse birinci yılını geriden bırakan derneğin neler yaptığını Yönetim Kurulu Başkanı Demet Sabancı Çetindoğan ve kurucu üyeler Sedef Korkmaz ve Tilda Tezman ile konuştuk.
GÖBEKLİTEPE’Yİ DÜNYAYA TANITMAK
Türkiye’nin kültürel mirasını, tarihi ve doğal zenginliklerini uluslararası platforma taşıyarak “markalaştırmayı” hedefleyen ONE Derneği’nin ilk projesi Şanlıurfa’daki Göbeklitepe.
12 bin yıllık geçmişiyle dünyanın ilk tapınak kompleksi.
ONE geçtiğimiz aylarda, Göbeklitepe’nin dünyada tanınması, UNESCO’nun “Dünya Kültür Mirası” listesine girmesi için önemli adımlar atıyor.
UNESCO Genel Direktörü İrina Bokova’nın İstanbul’a gelmesini fırsat bilen Çetindoğan onu yalısında ağırlıyor.
Ardından dernek Paris’teki UNESCO merkezinde, tarihçi Profesör İlber Ortaylı ile birlikte bir Göbeklitepe sunumu yapıyor.
Bokova bugün Göbeklitepe’yi en iyi bilen isimlerden biri.
21 ülkenin UNESCO elçilerini de Türkiye’ye davet eden ONE, Suriye olayları nedeniyle Şanlıurfa’ya planlanmış ziyareti yapamıyor ama Pera Palas’ta Göbeklitepe sunumunu gerçekleştiriliyor.
Bu arada Fransa’nın önde gelen gazetesi Le Figaro’da “Dünyanın Hikâyesi Değişiyor” başlığıyla büyük boy bir Göbeklitepe ilanı veriliyor.
GEÇMİŞTE KAÇAN FIRSAT
ONE, Göbeklitepe için UNESO’nun yanı sıra Europa Nostra, İcomos (Uluslararası Anıtlar ve Sitler Konseyi), Global Heritage gibi dünyanın önde gelen kültür kurumlarıyla temas halinde.
Tanıtımın formülü bence“sahiplenme”, ilişki ağını genişletmek ve işin insani boyutunu asla ihmal etmemek.
Ki bunu ONE Derneği mükemmel bir şekilde başarıyor.
Keşke bugün Göbeklitepe için yapılan dün Zeugma için ne de yapılabilseydi.
Yıllar öncesine dönüyorum.
2000 yılında Zeugma kazıları başladığında şans bu antik şehrin ayağına gelmişti.
Hewlett-Packard’ın ikinci nesil patronu ve Packard Vakfı kurucusu David Packard “Zeugma” ya resmen tutulmuş ve sahiplenmişti.
Kazıların devam için önce 5 milyon dolar vermişti.
10 yıllık bir dönem zarfında kazıların devamı, müzenin kurulması 100 milyon dolar vermeyi de taahhüt etmişti.
Ne yazık ki Packard çeşitli nedenlerle küstürüldü ve projesinden vazgeçti.
MUTFAĞIMIZ VE OSCAR’LIK FİLM
O günlerin yakın tanıklarından biri şimdi Cumhurbaşkanı danışmanlığı görevini sürdüren (o dönemde Kültür ve Turizm Müsteşarıydı) Profesör Dr. Mustafa İsen’dir.
Packard’ın sahiplenmesi devam etmiş olsaydı Zeugma Müzesi de, Gaziantep’te bugün bambaşka bir yerde olurdu.
ONE Derneği’ne dönecek olursak, Türkiye’nin tanıtımı için attığı diğer adımlar arasında çeşitli alanlarda komiteler kurmuş olması da önemli.
Güzel Sanatlar Komitesi’nin başında Sevda Elgiz, Görsel Sanatlar Komitesi’nin başında Tilda Tezman, Gastronomi Komitesi’nin başında ise Unilever Gıda Pazarlama’dan sorumlu Başkan Yardımcısı Mustafa Seçkin var.
Türk mutfağının tanıtımı da “sahiplenmiş” oluyor böylece.
Tezman’ın hayali de Türkiye’den Oscar kazanacak bir film.
Demet Sabancı Çetindoğan, Ahmet Kocabıyık, Sevda Elgiz, Serpil Ayaslı, Tilda Tezman gibi kurucu yanı sıra aralarında şirketlerin de olduğu 40’a yakın üye ONE’a maddi destek sağlıyor.
Paylaş