Isparta'nın 'uçan halısı' yurtdışında altıncı durağında

ANADOLU’da dokunan benzersiz halıların 12. yüzyılın sonundan itibaren Avrupa’nın ve Venedik’in yolunu tuttuklarını tarih kitapları yazar.

Haberin Devamı

O dönemde Anadolu Selçuklularıyla Venedikliler arasında yapılan ticaret anlaş-maları nedeniyle İtalyan tacirler yoğun bir şekilde Avrupa’ya halı sevkiyatına başlamış.


Dolayısıyla 14. yüzyılın başından itibaren Batı’daki saray ve kiliselerin eşya envanterlerinde Anadolu halıları olduğu gibi bugün müzelerde o dönemin tablolarında Anadolu’da dokunmuş halılara rastlıyoruz.



21. yüzyıla gelince yine Anadolu’dan Batı’ya yoğun bir halı sevkiyatı var.Bu kez saray ve kiliseleri değil, Cartier, Dior, Armani, Michael Kors gibi lüks markaların dükkanlarını, şık otelleri, New York ya da Dubai’daki lüks konutları süslüyorlar. El dokuması değiller, robot kollarla işleniyorlar. Arkalarında ciddi bir inovasyon ve tasarım var.



Sözünü ettiğim halılar, Stepevi markasıyla 10 yıl önce ilk Londra’da, daha sonra sırasıyla Paris, Milano, New York, Cenevre, New York ve nihayet Münih’te pazara sunulan halılar. Stepevi’nin Münih’te, yurtdışındaki altıncı dükkanı açması nedeniyle markanın kurucuları Cem Şengör ve Ayşegül Yürekli Şengör ile birlikteyiz. Cem Şengör, Kapalıçarşı’da halıcılık yapan bir ailenin üçüncü kuşağı.

Haberin Devamı



Şengör Halıcılık 1954 yılında Kapalıçarşı’daki büyük yangından sonra Nuruosmaniye’ye taşınmış.

 

Ispartanın uçan halısı yurtdışında altıncı durağında

 

 Ayşegül Yüreki Şengör, Cem Şengör




14 YILDA BİR MİLYON METREKARE HALI


1986 yılında aile dükkânında sektöre adımını atan Cem Şengör, 1998 yılında eşi Ayşegül Yürekli Şengör’ün desteğiyle zengin bir geleneğe sahip halıcılığa başka bir soluk için yola çıkıyor.


Hem dünyadaki trendlere göre yeni bir üretim modeli, hem halı perakendeciliğini yeniden tanımlamak hedefiyle Step Şirketi’ni kuruyor.



Cem Şengör, “Aile işi olduğu için sorunları biliyorum. Halı dükkanları hep birbirlerine benzediği gibi, anlatılan hikayeler de aynıydı. Fiyatlar değişkendi. Fiyatlar sabit olsun, müşteri güvensin, halıyı kişiselleştirelim dedik” diyor.

Haberin Devamı



Aile yadigarı el halısına gereğinden fazla değer yüklendiği görüşünde.



Zira bugün Çinliler ünlü Hereke halısının tıpatıp aynısını yapıyor.


Öte yandan günümüzde 100 yıllık bir İsfahan halısı bile renginden ötürü değer kazanıyor ya da kaybediyor.



Bordo bir İsfahan değerli sayılmazken, pastel renkli bir İsfahan Sotheby’s de 100 bin pounda kadar alıcı bulabiliyor.



Step Şirketi’ne geri dönersek 14 yıl önce Isparta’da el örgü yünü üreten bir fabrikanın bir bölümünde kuruluyor. Köklü bir halı geleneğine sahip Isparta’daki bu fabrika bugüne kadar 1 milyon metrekare Step ve Stepevi halılarının dokunduğu Avrupa’nın en büyük entegre halı dokuma fabrikasına dönüşmüş durumda.

Haberin Devamı



Yeni Zelanda, Konya’dan gelen kırpılmış yün boyanıyor, özel tasarlanmış robotlarla ve burada geliştirilen yazılım ve donanımla farklı kademelerde dokunuyor.



Kimi zaman İtalya ve Çin’den gelen ipek, ya da keten yüne katılıyor.



Müşterinin taleplerine göre birbirinden farklı motif ve renkle dokunan halılar Isparta’dan dünyanın yüzlerce noktasına sevk ediliyor. Isparta’nın “uçan halısı” demem bundan. 10 yıl önce yurtdışı markası olarak konumlandırılan Stepevi, Ayşegül Yürekli Şengör’ün dediği gibi Türkiye’den çıkan bir “lüks yaşam” markası.




CİRONUN YÜZDE 70'İ YURTDIŞINDAN


DNA’sının şifresi “modern gelenek olan Stepevi’nin yurtdışındaki başarısı tabii ki yukarıda sözünü ettiğim Türk halısının yüzyıllık hikayesiyle de besleniyor.

Haberin Devamı


Yurt içinde dört, yurtdışında birbirinden iddialı altı şehirde müşterisiyle buluşan Stepevi halılarına Manhattan’daki bir loft dairede de, tüm Cartier mağazalarında da rastlamak mümkün.



Pazarlama ve satıştan sorumlu Ayşegül Yürekli Şengör “Doğru müşteriye direkt ulaşmak büyümeyi sağlıyor. En büyük özelliğimiz müşteriye hızlı cevap vermemiz” diyor.


Örneğin sular altında kalan Cannes’daki Cartier mağazasının halıları dört gün gibi kısa bir sürede değiştirilmiş.



Yurtdışında dükkân açmanın 1.5 ila 2 milyon Euro’ya mal olduğunu belirten Cem Şengör 2016 cirosunun bir yıl öncesine oranla yüzde 30’luk büyümeyle 160 milyon lira olacağını söylüyor.



Cironun yüzde 70’sinin yurtdışından olması ise Stepevi’nin küresel bir marka olma yolunda hızla ilerlediğinin göstergesi.

Haberin Devamı



Zaten hedefte Uzakdoğu’da Singapur, Hong Kong ya da Şanghay gibi şehirlerinden birinde, ABD’de ise Los Angeles ya da Miami’de Stepevi açmak var.

Yazarın Tüm Yazıları