PİRE'deki Posidonia 2002 Fuarı'na katılmak üzere Türk denizcilik sektörünün önde gelen isimleriyle birlikte birkaç günden beri Samsun gemisindeyiz. Geziye denizcilikten sorumlu Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, 19 kişilik ekibiyle katılıyor.
Samsun, İstanbul Limanı'ndan ayrıldığı andan itibaren denizcilikle ilgili kapsamlı bir ufuk turuna çıkıyoruz.
Neler konuşuluyor?
Türkiye'nin dünya deniz taşımacılığındaki payından tutun da, Boğazların güvenliğinden, gemi inşa sanayinden Denizcilik Bakanlığı'nın kurulmasına kadar sayısız konu masaya yatırılıyor. Samsun gemisinin gece klübünde Deniz Ticaret Odası bir basın toplantısı düzenlerken, Mikonos Adası'na varışımızı da Mirzaoğlu'nun toplantısı nedeniyle kaçırıyoruz.
Program öylesine yoğun, denizcilikle ilgili sorunlar öylesine fazla.
Bir söylesem, bin ah işitirsin derler ya işte öyle.
En önemli mesele Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Kaptanoğlu'nun üzerinde önemle durduğu dünya taşımacılığındaki yerimiz.
Dünyadaki 300 milyar dolarlık yük payından Türkiye sadece yüzde 1 oranında pay alıyor. Dört yanımız denizle çevrili olduğu halde durum böyle.
Oysa komşumuz Yunanistan bunun üçte birini alıyor, yani yaklaşık 100 milyar dolarını kapıyor. Bırakın dünya taşımacılığını, İskenderun'dan gönderdiğimiz yükleri dahi kendi gemilerimiz taşımıyor.
150 MİLYON TON YÜK
Bakan Mirzaoğlu'nun verdiği bilgiye göre, Türkiye limanlarından 150 milyon ton yük işlem görüyor. Bunun ancak yüzde 30'unu Türk gemileri taşıyor. Geriye kalan yüzde 70'ini yabancı bayraklı gemiler taşıyor. Bunun yarısı da Yunan bandıralıymış. Yunanistan'a deniz taşımacılığı için ödediğimiz para 1.2 milyar dolar.
Peki durum ne zaman düzelecek?
Ne zaman denizle barışacağız?
Bize sunduğu nimetlerden ne zaman yararlanacağız?
Hem Deniz Ticaret Odası yetkililerinin, hem Bakan Mirzaoğlu'nun özellikle vurguladıkları şu:
Denizcilik Bakanlığı hemen kurulsun. Denizcilik politikaları ancak o takdirde oluşabilir. Denizle ilgili sorunlara, Çevre Bakanı'ndan Tarım Bakanı'na kadar çeşitli bakanlıklar karıştığından karar mekanizmaları son derece karmaşık.
DERVİŞ İMZASI EKSİK
Mirzaoğlu, bakanlığın kurulmasıyla ilgili kararnamenin tüm bakanlar tarafından imzalandığını, bir tek Kemal Derviş'in imzasının eksik olduğunu söylüyor.
Denizcilik Bakanlığı'nın kurulması yıllardır tartışılan bir konu. Bu arada Türkiye sürekli kan kaybediyor. Deniz filomuz 15 milyon DWT'dan 8 milyon DWT'na düşmüş.
Cengiz Kaptanoğlu iddia ediyor ki, kapasite 25 milyon DWT'a çıkarsa bunun Türkiye'ye getirisi 20 milyar dolar olur. Yani turizm gelirinden fazla...
Denizi artık sevmeye başlasak diyorum.
Küçük yolcu gemisi ithalatına izin
RAMAZAN Mirzaoğlu, Samsun Gemisi'ndeki basın toplantısında, denizcilere küçük yolcu gemileri ithalatıyla ilgili söz veriyor...
Mirzaoğlu, 500 grostonun altındaki gemilerin ithalinin yasak olduğunu hatırlatıp, şöyle diyor:
‘‘Bununla ilgili yönetmeliği değiştiriyoruz. Hazırlanan yeni yönetmelik Başbakanlığa gönderildi. Yönetmelikle 500 grostonun altındaki yolcu gemilerinin ithalatına izin vereceğiz. Çalışmalar devam ediyor, ama 5-6 yaşına kadar gemileri de kapsayacak. Bu sayede, gemi inşa sanayi de gelişmiş olacak.’’
Mirzaoğlu, bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle yolcu taşımada denizyolunun payının yükseleceğini ifade ediyor....
Boğaz trafik sistemi Posidonia Fuarı'nda
PİRE'deki Posidonia Fuarı, dünyanın denizcilikle ilgili en büyük dört fuarından bir tanesi. Türkiye bu fuara dördüncü kez katılıyor.
Turmepa Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Eşref Cerrahoğlu, fuarda Türk bayrağının dahi olmadığı günleri anlatıyor. Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu da fuara ikinci kez katılıyor.
Posidonia 2002 Fuarı'nın bizim açımızdan önemli bir özelliği var. Çünkü Boğazlar'da deniz trafiğini yönetecek olan VTS sisteminin küçük bir maketi burada sergileniyor.
Aralık sonu ve Ocak 2003'te hizmete girmesi beklenen sistem bilindiği gibi Oramiral Güven Erkaya zamanında hayata geçirilmiş bir projeydi.