“Bayan değil Kadın” diye çok direttik “Yapay Zekâ”yı da tarafımıza çektik

CİNSİYET eşitliğini yıllardan beri yazan, kadına karşı ayrımcılığa, cinsiyetçi dile sürekli ses çıkartan bizim meslekteki kadınlar  “bayan”, “iş adamı”  “erkek kadın”, “bilim adamı” gibi sözcüklerle ne kadar mücadele ettik biliyor musunuz?

Haberin Devamı

Yıllarca “bayan değil kadın” diye nefes tükettik.

Yıllarca “iş adamı” değil “iş insanı” diye yazdık, tanıdığımız ünlü, ünsüz iş insanını doğrusunun bu olduğu yolunda ikna etmeye çalıştık.

Sonunda gazeteci arkadaşımız Seda Kaya Güler “Bayan değil Kadın” kitabını yazdı.

TÜSİAD, adındaki “iş adamları”nı nihayet “iş insanları”  olarak değiştirdiğini duyurdu.

Bilim adamı yerine bilim insanı sözcüğü daha sık kullanılır oldu.

Yeter mi yetmez tabii ki.

Almanya-Güney Kore maçını yorumlayan bir spor muhabirinin “Her genç kızın başına gelebilecek şeyler Almanların başına geldi” dediği bir ülkede kabul edin ki yolumuz uzun.

Ne ki artık teknoloji çağında yaşıyoruz ve “yapay zeka” denen şey işimizi kolaylaştıracak.

Nasıl mı?

Hürriyet ve Vodafone’un cinsiyetçi dil kullanılma sının önüne geçmek için hayata geçirdikleri “Kırmızı Çizgi” sayesinde.

Haberin Devamı

İŞBİRLİĞİ NEDEN İSABETLİ?

“Kırmızı Çizgi”nin ne olduğuna geçmeden önce, kadın düşmanı sözcükleri dilimizden atmak için güçlerini birleştiren Hürriyet ve Vodafone işbirliğinin neden isabetli bir karar olduğunu anlatmaya çalışayım.

Cinsiyet eşitliği dediğinizde Hürriyet ve Vodafone bununla ilgili öncülük yapmış iki marka.

Hürriyet’te yıllar önce, “metres”, “dost” “pavyona düştü” gibi kadını küçük düşüren sözcüklerin kullanılmaması için yazı işlerinde harekete geçmiştik.

Büyük oranda etkili olmayı da başardık.

Öte yandan Dünya Ekonomik Forumu’nun “Cinsiyet Uçurumu” Raporuna ilk yer veren gazete Hürriyet oldu, kadının güçlenmesi için “Haklı Kadın Platformu”nu kuran da.

Şiddet gören kadınlara başvuracağı bir “acil yardım hattı” da Hürriyet’in öncülüğünde hayata geçti.

Vodafone’un ise kadına destek olduğu sayısız proje var.

Öncelikle Birleşmiş Milletler’in başlattığı “HeForShe” Hareketi’nin ateşli bir savunucusu.

Küresel çapta  hayata geçirdiği “Birlikte Güçlü Kadınlar” projesinde başarılı kadınların hikayelerini duyuruyor.

Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı ve Türkiye Bilişim Vakfı’yla ortak 2 yılda 20 şehirde 26 bin kadına girişimcilik ve teknoloji eğitimi vermiş.

Kız öğrencilere kodlama eğitimi verdiği başka bir projesi de var.

Haberin Devamı

Neticede diyeceğim şu, medyada ve teknolojide iki önemli marka cinsiyetçi sözcüklere “cızz” demek için güzel bir işbirliği ortaklık yapmış.

YAPAY ZEKÂ İLE DAHA GÜÇLÜYÜZ 

“Kırmızı Çizgi”ye dönersem, Vodafone’un geliştirdiği yapay zeka teknolojisi, hürriyet.com.tr’deki haberlerde cinsiyetçi dil sözcüklerini ve hatta metinleri tespit edecek.

Bunların üstünü “kırmızı çizgi” ile çizecek.

Örneğin bir haberde, yukarıda örneğini verdiğim “iş adamı” sözcüğü geçerse “Kırmızı Çizgi” hemen onun üzerini kırmızı renk ile çizecek.

Kaçış yok.

Ancak dikkat yapay zekanın radarında sadece sözcükler yok, cümle temelinde uyarılar da yapacak.

Cümlede geçen “ahlaksız teklif”, “görücüye çıkmak” gibi ifadeler yapay zek^anın gözünden kaçmayacak.

Haberin Devamı

Diyeceğim şu: Biz “Bayan değil Kadın” için çok direttik ve sonunda yapay zek^ayı da yanımıza çektik.

Bayrağı asla devretmedik, yapay zeka ile daha güçlüyüz.

Yazarın Tüm Yazıları