Paylaş
FATİH KARACA:
* Türkiye’nin değerlendirme ve derecelendirme sistemiyle yapılan ilk restoran rehberi İncili Gastronomi Rehberi’nin proje ortağısınız. Bu altı yıllık süreçte yeme-içme sektöründe ne gibi değişiklikler oldu?
İlk başladığımızda inci verdiğimiz restoranların sayısı daha azdı ama şu an inci hak eden restoran sayısı daha fazla. Bu kategoriye girecek standardı yakalayan ve hatta geçen restoranların sayısı her yıl artıyor. Bu, restoranların zaman içinde kendilerini ne kadar çok geliştirdiklerini gösteriyor ki bu Türkiye’nin tanıtımı için de çok önemli. Çünkü yurtdışından gelen yabancı misafirler gittikleri restoranların, kaldıkları otelin kalitesine çok önem veriyor. Bu alandaki her gelişme ülkemize kattığı değer açısından çok kıymetli.
* Rehberin bugün vardığı nokta nedir? Beklentilerinizi karşıladı mı?
Biz bu işe uzun süreli olması hayali ile başladık. Ve bugün işbirliğimiz 6’ncı yılında. Bu da projemizin ne kadar başarılı ve sürdürülebilir olduğunu gösteriyor. Hayalimizi gerçekleştirmiş olmanın mutluluğu içindeyiz. Bu süreçte hem müşteri hem hizmet veren açısından, İncili Gastronomi Rehberi’nin önemi hakkında ciddi bir bilinç oluştu bence. Gastronomi sektörüne ciddi bir katma değer sağladığımızı düşünüyorum ki bizim zaten Karaca olarak misyonumuz budur; katma değer sağlayan projeler içinde olmak. Ürün yaparken de aynı bilinçle, tüketici nezdinde anlamlı yenilikler yapmaya çalışıyoruz. Kaldı ki rehberin gastronomi sektörüne bir standart ve bilinç getirdiği de ortada. İncili Gastronomi Rehberi başka rehberlerin de Türkiye’ye girmesine öncülük etti. Rehberimizde başarılı olan restoranların başka rehberlerde de aynı başarıyı göstermesi, bu rehberi hazırlayanların ne kadar doğru değerlendirmeler yaptığının da ispatı.
DAHA İYİ BİR NOKTAYA GİDECEĞİZ
* Son 2 yıllık süreçte özellikle pandemi döneminde tüketim alışkanlıklarımızda ne gibi değişiklikler oldu? Gelecekte ne gibi değişimler bekliyorsunuz?
Geçtiğimiz 2 yıl zordu çünkü neredeyse tüm restoranlar kapandı. Ama buna rağmen bu zorlu süreci iyi geçirdik. Müge Hanım ve ekibi sağ olsun özveri ile çalıştı, projemiz hiç durmadı, rehberimiz çıkmaya devam etti. Bundan sonra da restoranların açılması ile daha da iyi bir noktaya gideceğimiz aşikâr. Geçtiğimiz 2 yılda ne değişti? Kendi sektörümüz için konuşacak olursak pandemi ile e-ticaret ciddi bir önem kazandı. Peki, pandemi bitti, e-ticaret yavaşladı mı? Hayır, bu trend devam ediyor. Bence en önemli değişiklik bu. 2022 yılında toplam satışta e-ticaret satışları yüzde 27’lik bir paya sahip. Karaca mobil hayatımıza girdiğinden beri (Mayıs 2021) e-ticaret satışlarımız 2 kat arttı. E-ticaret büyümeye devam edecek.
REHBERİN İNGİLİZCESİ DE OLACAK
* Gelecek için planlarınız neler? Türkiye gibi yurtdışında da büyüme hedefleriniz var mı?
Zaten Karaca, Karaca Home, Emsan, Jumbo, Homend gibi 11 markayı bünyesinde barındıran bir grubuz. 2019’da Almanya’nın en çok tercih edilen markalarından biri olan Weimar’ı satın aldık. Yani Türkiye’de pazar liderliğimizin yanı sıra yurtdışında da ciddi operasyonlar yürütüyoruz. Almanya’da Berlin’de, Köln, Münih, Mannheim’de mağazalarımız var. Ayrıca hissettiğimiz sorumluluk ve hassasiyetle, doğaya saygılı yeni konsept mağazalarını hayata geçirdik. Paris’teki 2 bin metre karelik mağazamız Container Store olarak adlandırdığımız bu mağazalardan biri. Tasarımından ürün teslimatına kadar birçok konuda çevresel etkileri azaltmayı hedefliyoruz. İngiltere’de Islington’da, Viyana’da dünyanın en büyük alışveriş merkezinde mağazalarımız var ve geri dönüşler çok iyi. Yanı sıra e-ticarette de çok güçlüyüz ve çok hızlı büyüyoruz. Yine Almanya’da Avrupa operasyonlarını yürüttüğümüz bir merkez ofisimiz var. Karaca olarak bu sektörde dünyadaki ilk 15-20 marka arasındayız ama hedefimiz 2030’a kadar dünyadaki ilk 3 markadan biri olmak.
* Rehbere dönecek olursak, her yıl yeni bir kent giriyor. Yabancı kentlerin de Türk gastronomi rehberine dahil olması planlarınız arasında mı?
Öncelikle İncili Gastronomi Rehberi’nin artık İngilizcesi de olacak ve tanıtımını da ocak ayı sonunda Londra’da yapacağız. Bu hamlemiz aslında rehberi yurtdışına da açma anlamına geliyor. Ki bu adım hem Türkiye’nin tanıtımı hem de Türk gastronomi dünyasının Avrupa ve diğer ülkelerde duyurulması açısından kıymetli bir adım. Her yıl rehberin İngilizcesini de çıkaracağız. Biz bu projeyi Karaca-Hürriyet işbirliği ile yürütüyorduk, şimdi Jumbo markasını da aramıza kattık, daha da güçlüyüz. 3 büyük marka olarak devam edeceğiz yolumuza.
İncili Gastronomi Rehberi’nin son sayısı için yapılan hazırlıkları, çalışma ve değişiklikleri konuşmak üzere proje koordinatörü-Hürriyet yazarı Müge Akgün, Karaca Grup CEO’su Fatih Karaca ve Demirören Medya Gazete Reklam Satış Grup Başkanı Orçun Çevikoğulları ile bir araya geldik. Ben sordum, onlar yanıtladı.
NASIL BİR REHBER
* Karaca ve Hürriyet Gazetesi iş birliğiyle ilki 2017 yılında yayınlanan İncili Gastronomi Rehberi, Türkiye’nin ‘Gizli Müfettiş’ sistemiyle restoran değerlendirmelerinin yapıldığı ve alınan puanlara göre restoranların derecelendirildiği ilk rehberi. Gastronomi konusunda bilgili, keşfetme tutkusu olan, damak tadına, şeffaf, dürüst değerlendirme yapacağına güvenilen isimler gizli müfettiş olarak belirlendi. İncili Gastronomi Rehberi’nde derece alan restoranların yanı sıra ülkemizin en büyük zenginliği olduğunu düşündüğümüz ‘Lezzet Noktaları’, ‘Sokak yemekleri’ ve ‘Alışveriş adresleri’ de yer alıyor. Kurgulanan sisteme göre restoranlar malzeme, lezzet, yaratıcılık, servis, fiyat-kalite dengesi, sunum ve dekorasyon gibi özellikleriyle değerlendiriliyor. Puanlama sisteminin sembolü İNCİ. En yüksek puan 5 İnci ile simgeleniyor.
MÜGE AKGÜN: ‘İNCİLİ REHBER’ ÜLKEMİZE GELEN REHBERLERE DE İYİ BİR KAYNAK
* İncili Gastronomi Rehberi’nin beşincisinin çalışmalarına ne zaman başladınız?
Bir rehberi bitirdikten hemen sonra neredeyse 10 gün kadar soluklanıp bir sonrakinin çalışmalarına başlıyoruz. Yani bir rehber basılması ile ikinci rehber arasında hiç ara yok! Restoran ziyaretlerimiz ara vermeden devam ediyor. Her yıl ‘gizli müfettiş’ listelerine eklemeler yapılıyor ve sorular yenileniyor. Pandemi döneminde bir yıl mecburi bir ara oldu. Yoksa bu yıl beş değil altıncı İncili Gastronomi Rehberi’miz raflara çıkacaktı.
* Deneyim kazandıkça çalışmalarınız daha kolay oluyor mu? Sistem oturdu mu?
Her yıl biz de yeni bir şeyler öğreniyoruz tabii. Mesela bu yıl sorularımızı gizli müfettişlerimizin talepleri doğrultusunda azalttık, daha anlaşılır hale getirdik. Daha net cevaplar verebilecekler. Sistem oturdu denilebilir. Hem müfettişler ne yapacaklarını biliyor hem biz nasıl bir araştırma yapacağımızı biliyoruz artık. Ama sektör çok dinamik. Her gün o kadar çok yeni restoran açılıyor, kapanıyor ya da isim değiştiriyor ki... Bunları takip etmek bile başlı başına detaylı-özenli çalışma gerektiriyor.
SAYGI VE İLGİ DUYULUYOR
* Siz, Türkiye’nin ilk rehberini çıkardınız ama şimdi uluslararası yeni rehberler de gelmeye başladı, bu konuda yorumunuz ne olur?
Her yeni gelen rehberin Türk gastronomisine büyük katkısı olduğunu düşünüyorum. Gelsinler ki Türk mutfağı tüm dünyada tanınsın, turizm gelişsin. Sadece güneş-deniz tatili yapmak için değil restoran keşfetmek, iyi yemek için de gelsinler. İncili Gastronomi Rehberi aslında onlar için iyi bir referans, iyi bir kaynak çalışma.
* Restoranların, şeflerin ve yeme-içme severlerin İncili Gastronomi Rehberi’ne bakışında altı yıllık süreçte bir değişim oldu mu?
Şefler özelinde değil ama ilk başlarda bu işe şüphe ile bakanlar tabii ki olmuştu. Ancak yıllar içinde sektöre kattıklarımızı, ciddiyetimizi gördükçe saygı ve ilgi duymaya başladılar, benimsediler. Takdir edenlerin, önemli bir eksikliği giderdiğimizi söyleyenlerin sayısı her geçen gün artıyor. Bundan dolayı mutluyuz. Sadece İstanbul değil gittiğimiz diğer 7 kentte de çok iyi tepkiler alıyoruz.
ORÇUN ÇEVİKOĞULLARI: HEDEFİMİZ DAHA ÇOK OKURLA BULUŞTURMAK
* Türkiye’nin en köklü medya kuruluşu olarak bir ilke imza attınız. Bugün vardığınız noktada çok doğru bir adım atmışız rahatlığı var mı?
Bu projeye 7 yıl önce başladığımızda dünyada olduğu kadar Türkiye’de de yeme-içme akımının yükselen bir trend olduğunun farkındaydık. Hürriyet-Karaca işbirliği ve değerli Müge Akgün ile Türkiye’nin ilk restoran derecelendirme sistemini hayata geçirerek bir ilke imza attık. Projemizin başlangıcından beri çok doğru adımlarla yürüdüğümüzü düşünüyorum. Her geçen sene eklenen şehirlerimizle bu sistemi uzun vadede tüm Türkiye’ye yaymayı hedefliyoruz.
ADANA REHBERE EKLENDİ
* Yeni rehber için yenilikler neler?
Bu sene rehberimize eklenen şehir Türkiye gastronomisinde önemli bir yer tutan Adana oldu. Bu sene için apayrı bir heyecanımız var. Yurtdışından Türkiye’ye gelenlere yol gösterici olması için ilk defa rehberimizin İngilizcesini hayata geçiriyoruz. Ocak ayında Londra’da Rüya restaurantta şefler, yeme-içme ve sanat dünyasından uluslararası etkin isimlerin katılımıyla İngilizce rehber lansmanımızı gerçekleştireceğiz.
* Gelecek planlarınız ve hedefleriniz neler?
İncili Gastronomi Rehberi’nde bu sene Jumbo işbirliği ile Türk gastronomisinin koca çınarları-‘Asırlık Markalar’ı hayata geçireceğiz. Her geçen yıl eklenen illerimizle Türkiye’nin gastronomi atlasını genişletmeyi planlıyoruz. Bunun dışında İncili Gastronomi Rehberi’ni daha fazla okuyucuyla buluşturmak amacıyla özel proje çalışmalarımız da devam etmekte.
Paylaş