Gökyüzündeki çılgın rekabet

Masmavi gökyüzüne bakınca o çılgın rekabet yeterince anlaşılmıyor.

Haberin Devamı

Rakamlar lazım...
Dün işte Körfez’den öyle bir rakam geldi ki...
Tam anlamıyla gökyüzündeki o çılgın rekabeti anlatıyor.
Körfez ülkelerinin ticari başkenti Dubai’deki hava fuarında 3 günde öyle bir sipariş verildi ki...
Tam 192 milyar dolarlık uçak siparişi...
Dünyanın hiçbir coğrafyasında böyle bir sipariş yok.
Birleşik Arap Emirlikleri’nin üç havayolu şirketi veriyor siparişi...
Emirates, Etihad ve Katar Havayolları...
Niye?
Çünkü bu bölgede artık müthiş bir rekabet var.
Dünya transit yolcu taşımacılığının yüzde 60’ı bu bölgede...
Yani, Türk Hava Yolları’nın da rekabet ettiği hedef coğrafyada.
THY dünyadaki 708 milyar dolarlık yolcu potansiyelinin yüzde 2’sini alıyor.
Ve üçüncü hava alanıyla birlikte, İstanbul bu bölgede transit geçişlerin merkezi haline gelmeye aday oluyor.
İşte bu nedenle yalnızca Emirates, yaklaşık 99 milyar dolar değerinde 150 adet Boeing 777X ve 50 adet dünyanın en büyük uçağı Airbus 380 siparişi veriyor.
Niye?
Çünkü THY, Avrupa üzerindeki yolcu pazar payını yüzde 2.5’tan 10 yılda yüzde 12.5’a çıkarıyor.
Bu ciddi sıçrama da Körfez’e alarm veriyor.
Dün THY’nin Basın Müşaviri Dr. Ali Genç’e sordum:
- Bu rekabet nereye kadar gider?
Çok açık bir cevap verdi:
- Bu coğrafya transit geçişler açısından çok önemli. Rekabet o nedenle çok yüksek. Mesela THY olarak biz 2020 yılına kadar 270 uçak sipariş ettik.
Bugün dünya havayollarında 3.1 milyar yolcu uçuyor. Bu sayı 2030’larda 6 milyar olarak tahmin ediliyor.
Ve eğer transit geçişlerin yüzde 60’ı da İstanbul’un merkezi olduğu bu coğrafyadan geçiyorsa,
Türkiye’nin önümüzdeki 20 yılda nasıl bir rekabet noktasına geleceğini tahmin etmek zor değil...
Evet “dış hatlar”da rekabet büyük ve umut veriyor.
Yeter ki “iç hatlar”da demokratik istikrar olsun.

Yazarın Tüm Yazıları