PaylaÅŸ
Şöyle bir masa düşünün.
          ÂBir tarafta Kigılı markasının kurucusu Abdullah Kigılı, diÄŸer tarafta 'perakendenin 2007 en hızlı balığı' Mudo'nun yaratıcısı Mustafa TavillioÄŸlu ve yanıbaşında Collezione'nin sahibi Ekrem AkyiÄŸit.
          ÂOnları bir öğle yemeÄŸinde Ä°stinye Park'ta keyifli bir masanın etrafında bir araya getiren ne?
          ÂAslında tesadüf.
          ÂMustafa TavillioÄŸlu Hızlı Balık Ödül gecesinde Ä°stinye Park'ta Mudo Store'ın içine açtığı Delicatesen'le ilgili söylediklerimi duyunca, 'mutlaka bir öğle yemeÄŸi yiyelim' demese ve arkasından perakendenin duayenlerini o yemekte spontane bir biçimde buluÅŸturmasa bu üçlü ile birlikte herkesin durgunluktan ÅŸikayet ettiÄŸi bir ortamda piyasaların nereye gittiÄŸini konuÅŸamayacaktım.
          ÂFakat konuÅŸtum. Ä°yi ki de konuÅŸtum.
          ÂÇünkü küresel çalkantı, parti kapatma davası derken herkeste bir karamsarlık.
          ÂSanırsınız ki piyasalara ölü toprağı serpilmiÅŸ.
          ÂFakat kimse kimseyi kandırmasın, piyasalarda bir süredir yaÅŸanan durgunluÄŸun parti kapatma davası ile direkt ilgisi yok. Tamam büyüme rakamı son 6 yılda ilk defa %5'in altında kaldı ve parti kapatma davasının baÅŸladığı günle aynı zamana denk geldi fakat bu rakam sonuçta 2007 son çeyreÄŸin olumsuz etkisi. Yani ekonomide zaten bir süredir içerden ve dışardan kaynaklanan bir durgunluk vardı.
          ÂAbdullah Abi'nin tabiriyle parti kapatma 'iÅŸin tuzu biberi oldu.'
          ÂÄ°stinye Park'a girerken Mustafa TavillioÄŸlu o her zaman ki hiperaktif haliyle tek tek bütün maÄŸazaları benimle birlikte turlamayı önerdi.
          ÂTereddütsüz 'evet' dedim.
          ÂBir çarÅŸamba günü öğle saatlerinde Türkiye'nin en güzel alış veriÅŸ merkezlerinden birinin içinde gerçekten de in cin top oynuyordu.
          ÂBir çok maÄŸazada literal anlamda bir tane bile müşteri yoktu.
          ÂMeÄŸer bir süredir günü alışveriÅŸsiz kapatan maÄŸazalar varmış.
          ÂFakat bu 'yeni bir durum deÄŸil' uyarısını Mustafa Bey de yaptı: 'Çok hızlı büyüdük. Belki de alışveriÅŸ merkezlerini biraz abarttık. Bu yaÅŸadığımız biraz da onun sancısı. Ama inan iÅŸini doÄŸru yapan, doÄŸru zamanda doÄŸru yerde çalışan bu durgunluÄŸun üstesinden gelecek.'
          ÂNitekim Mudo herkesin tedirginlik içinde ne yaparız diye ÅŸaÅŸkınlık yaptığı ÅŸu günlerde durgunluÄŸu fırsata dönüştürecek çok akıllıca bir kampanya baÅŸlatmış. 'Tüm mobilya ürünlerinde ÅŸimdi al AÄŸustos'ta öde. Hem de indirimli fiyattan.'
          ÂDaha ne olsun. Baktım konfeksiyon sektörünü rekabetçi fiyat modeliyle alt segmente indiren bir anlamda Türkiye'de modanın demokratikleÅŸmesine öncülük eden Collezione'nin sahibi Ekrem AkyiÄŸit, benzer bir çıkış yolunu kendi markasında bu yaz nasıl uygulayacağını anlatıyor.
          ÂAbdullah Abi geri durur mu?
          ÂO zaten erkek giyimde uyguladığı ucuz fiyat politikasıyla sektörün 'cost killer'ı olarak tanınıyor.
          Â'Bırakın kardeÅŸim ÅŸu kriz edebiyatını. Üç gündür Türkiye'nin dört bir tarafından arayıp abi ne olacak bu gidiÅŸ diye herkes bir birine olumsuzluk pompalıyor. Ne çabuk unuttuk 2001 sonrası yaÅŸadıklarımızı. Söyleyin bakalım biz bugün bu büyüklüğe nasıl geldik. Hepimiz krizden sonra büyümedik mi? E o zaman ne diye moral bozup duruyoruz.'
          ÂBaktım Türkiye'de perakende sektörünün üç duayen ismi giderek geniÅŸleyen öğle yemeÄŸi masamıza yeni gelenlere ağız birliÄŸi etmiÅŸcesine aynı ÅŸeyleri anlatıyor.
          ÂEn karamsarlar bile bir süre sonra onların 'krizi fırsata dönüştüren yaratıcı yaklaşımları' sayesinde ÅŸapka çıkarmak zorunda kalıyor.
          ÂKeÅŸke diyorum ekranlara çıkıp karamsarlık pompalayanlara inat, ÅŸu üçlü bir televizyon kanalında bir masanın etrafında toplansa ve yaprağın kımıldamadığı zamanlarda nasıl rüzgar estirdiklerini anlatsa.
          ÂBunaltıcı bir günde ben epey serinledim. BoÅŸ verin piyasa baykuÅŸlarını.
          ÂSiz perakendenin üç silahşörüne kulak verin.Â
PaylaÅŸ