Bir sorun çözüldü

Sayın okurlar geçen haftalarda İstanbul’da trafik sorunu yok, alınması gereken önlemler var, üzerine gidilirse çözülür demiştim.

Bakın İstanbul’un trafik sorunu bir kaç haftadır köşe yazarlarımızın ve Büyükşehir Belediyemizin açtığı sanal ortamda, halkımızın da verdiği fikirlerle 3 günde halloldu. Problem şimdilik rafa kaldırıldı ama yeniden önümüze geldiğinde işimiz çok zor bilesiniz.

Kış geldi, geliyor derken tüm Türkiye karlar altında. İstanbul hariç. İstanbul’a henüz kar düşmese de yakında yağacaktır. Her yıl aynı sıkıntıların yaşanmaması için önceden hazırlıklı olmalıyız. Alınacak önlemlerden önce geçmiş kışlarda yaşadığımız sıkıntılara ve nedenlerine bir bakalım.

Meteorolojinin Kızılderili büyücüler gibi tahmin yapması, havayı koklayan adamın sürekli nezle olması, sürücülerin "Abi ben her şartta giderim" deyip kış önlemlerini almaması, belediyelerin "Bizim dönemde çok kar yağdı" şeklindeki açıklamalarını sıralayabiliriz.

Mahalli belediyelere ait olan semt yolları çeşitli nedenlerden, gereken ilgiyi göremiyor. Bu nedenle sürücüler ana artere çıkana kadar hem tehlikeli, hem de komik görüntüler sergilediler. Çünkü İstanbul’da kar iki, üç, ekstra bir durum yoksa dört gün yolda kalır, o da şehrin yüksek bölgelerinde. Sürücüler, ana yola çıkmak için kat ettikleri mesafenin kısa olması nedeni ile araçlarına zincir takmak ve almak zahmetine katlanmazlar.

PRATİK ZEKALI SÜRÜCÜLER

Normal günlerde duraklarda bekleyenlerle göz teması bile kurmayan sürücünün aracında dokuz kişi. Beşi içeride, ikisi ön kaputta, ikisi bagajda. Canım halkım yardım sever ya, hem eğlence hem de kısa da olsa yol gitmek. Çünkü belediye otobüsünün de onu almak için semte gelmesi mümkün değil. O an düşüp bir yerine hasar vereceği aklının ucundan bile geçmez. Sürücü de bir an evvel o bölgeden çıkmak için aracının üstüne bindirdiği insanlardan birine bir şey olsa hukuken başına geleceği düşünmez.

ÖNLEMLER ve SÜRÜŞ ŞEKLİ

Zincir, otomobilin motor gücünü yola verdiği tekerleklere bağlanmalı. Bazen yanlış tekerleklere bağlandığını hayretle görüyorum. Artık zincir bağlamak ve sökmek çok pratik oldu. Bu nedenle kısa bir mesafe için zincir takmamak diye bir düşünce olmamalı, bizim ve karşımızdaki diğer sürücülerin ve yayaların güvenliği için bunun çok önemli olduğu unutulmamalı. Kısa süreli kullanımlar için sert plastikten yapılan paletleri de takabilirsiniz .

Karlı zeminlerde güvenli otomobil kullanmak, kuru zemin şartlarına göre daha zordur. Fren mesafelerinin uzadığı unutulmamalıdır. Bu nedenle kış şartları için yapılan lastikler tercih edilmelidir. Otomobil kayma eğilimi gösterdiğinde yapılacak en doğru hareket direksiyonu aracın kaydığı istikamete çevirmek olacaktır. Bu esnana ayağımızı gaz pedalından hafifçe kaldırmak, aracın düzelmesi ile tekrar hafifçe gaza basmak doğru olacaktır. Kayma esnasında direksiyonu kayma istikametine doğru çevirirken, gereğinden fazla çevirmemeye dikkat etmek gerekir.

Kayma eğilimi, direksiyonun çevrilme açısına göre artar . Virajlı yollarda daha geniş açı ile dönmek, kaymayı azaltır. Aracınız önden kayma eğilimi gösteriyorsa, ayağınızı gaz pedalından hafifçe kaldırmanız yeterli olacaktır. Direksiyon sağa veya sola dönük durumda iken gaza birden basarsanız araç düz gitme isteği içinde olacaktır. Karlı zeminlerde gaza, mümkün olduğunca hafif ve basınç arttırılarak basılmalıdır. Fren mesafesinin uzadığı bu zeminlerde, gereksiz şerit değiştirerek araya girmek, arkadan gelen aracın fren mesafesini kısaltır ve tehlikeli şartların oluşmasını sağlar. Bu nedenle şerit değiştirmek için uygun mesafeyi kollamanız gerekir. Olağanüstü buzlanma şartlarında dört tekerleğe birden zincir takmak gerekebilir, bu uygulama fren anında tutunmayı artırır.

Böyle şartlarda yola çıkılmamasını tavsiye ederim.
Yazarın Tüm Yazıları