BUGÜN sokağa çıkıp, karşınıza çıkan 100 kişiye "Hürriyet nedir" diye sorsanız, çok büyük bölümü "Türkiye’nin en büyük gazetesi" cevabını verir.
Bunda şaşırtıcı bir şey yok.
Zaten marka değer araştırmaları bu gerçeği açıkça ortaya koyuyor.
Ama bugünlerde Hürriyet’in İcra Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı’ya, bana veya öteki icra kurulu üyelerimize "Hürriyet nedir" diye sorarsanız, size farklı bir cevap vereceklerdir.
Çünkü onların kafasında, sadece Hürriyet kelimesi yok.
"Hürriyet dünyası" diye bir kavram var.
Gazeteniz Hürriyet, bu dünyayı oluşturan parçaların en önemlisi.
Ama onun yanında, artık çok başka şeyler var ve sizler "Hürriyet" kapısından çok büyük bir dünyaya giriyorsunuz.
Biz kendi içimizde size artık, "Okuyucu" veya "İnternet ziyaretçisi" demiyoruz.
"Hürriyet dünyasında yaşayanlar" olarak bakıyoruz.
Size bugün işte bunu anlatacağım.
* * *
Önceki akşam Esma Sultan Yalısı’nda, Hürriyet tarihi açısından çok önemli bir anı yaşadık.
Hürriyet’in internet sitesi olan "hurriyet.com.tr"yireklam ve işveren dünyasına tanıttık.
Bunun için çok önemli bir nedenimiz vardı.
Hurriyet.com.tr’nin ziyaretçi sayısı, 2 milyon tekil kişiyi geçti.
Yani her gün 2 milyona yakın insan, Hürriyet’in internet sitesini ziyaret ediyor, haberlerini okuyor, videolarını seyrediyor, o sokaklarda dolaşıyor.
Dünyada internet kullanımını ölçen en tanınmış kuruluş olan Alexa verilerine göre, hurriyet.com.tr, Türkiye’de en çok ziyaret edilen 5’inci site.
Google, Yahoo ve Facebook gibi dev uluslararası sitelerden hemen sonra Hürriyet geliyor.
Türkiye’deki haber portallarının da birincisi durumunda.
Hürriyet açısından bu, çok önemli bir başarı.
Çünkü dünyada yazılı basın markaları, internette kolay kolay ilk 10’a giremiyorlar.
Mesela, Amerika Birleşik Devletleri’nin en önemli gazetesi New York Times’ın internet sitesi 23’üncü sırada.
Avrupa ülkelerinde ilk 10’a giren, yanılmıyorsam bir tek Almanya’da Der Spiegel var, o da 10’uncu sırada.
Hürriyet, dünya devlerinin hemen altında ilk 5’e girerek, gerçekten büyük bir başarı elde etti.
* * *
Şimdi Hürriyet dünyasına geliyorum.
Yazılı basının erişim ölçülerini araştıran BİAK’a göre, Hürriyet Gazetesi’ni her gün okuyan insan sayısı 2.7 milyon.
Buna 2 milyon da internet okurunu eklerseniz, 5 milyona yakın bir Hürriyet okuru ortaya çıkıyor.
Her gün 20 bine yakın insan, Hürriyet’e yorum yazıyor.
100 bine yakın insan, hurriyet.com.tr’den video seyrediyor.
Milyonlarca insan iş bulmak, iş değiştirmek ve bu dünyada olmak için özgeçmişini veriyor.
200 bine yakın ev hakkında bilgi veriliyor.
Yüz binlerce araba sahibi, her gün bu dünyada dolaşıyor, araba arıyor, satıyor, arabaların fiyatlarını öğreniyor.
Hurriyet.com.tr, bir süre önce "Benim sayfam" adlı yeni bir ortam oluşturdu.
Bu ortamın henüz tanıtımı bile yapılmadı ama daha şimdiden 52 bin üyesi var.
52 bin kişi, hurriyet.com.tr dünyasında kendi açtığı köşede insanları tanıyor, onlarla yazışıyor, yaptıklarını anlatıyor, kendini tanıtıyor.
Yani orada devasa bir aile oluşuyor.
* * *
İşte size anlatmak istediğimiz şey bu.
"Hürriyet" adı artık, milyonlarca insanın haber almak, ev aramak, iş bulmak, araba almak, satmak, eğlenmek, müzik dinlemek, sanat koridorlarında dolaşmak, seyahat planları yapmak veya sadece seyahat hayalleri kurmak için dolaştığı bir evren haline geldi.
21’inci yüzyılın mecrası budur.
21’inci yüzyılın reklam anlayışı bu yeni káinatta şekilleniyor.
Önceki gece, Türk medya tarihinde yeni bir dönemin başlangıcıydı.
Türk medyası artık yeniden şekilleniyor.
Bu şekillenme, siyasi değil, zihniyet farkında ortaya çıkacak.