Paylaş
ABD’de yayın yapan “This American Life” isimli radyonun sunucusu Ira Glass, programında Coca-Cola'nın 125 yıldır tartışılan ve özel güvenlik önlemleriyle korunan 7X formülünün eski bir gazetede yayımlanan tarifini açıkladı. Sunucu ilan ettiği ama gerçek olmadığı sonradan ortaya çıkan tarifi radyonun internet sitesinde de yayınlanması, dünya çapında büyük bir tartışmayı da ateşledi.
Tartışmayı yaratan, Coca Cola’nın gizlenen 7X formülü olduğu iddiası ile öne sürülen belgede, kolada belli miktarda alkol bulunduğu iddiasıydı. Bu iddia özellikle müslüman ülkelerde büyük tartışma yarattı.
Coca-Cola sözcüsü Kerry Tressler hemen iddiaları yalanladı ve Glass’ın açıkladığı formülün doğru olmadığını duyurdu. Tressler açıklamasında, "Birçok kurum gizli formülümüzü ele geçirmek istedi ama bunu başaramadı. Coca-Cola'da alkol ve herhangi bir domuz ürünü bulunmuyor" dedi.
Yaşanan tedirginlik üzerine Birleşik Arap Emirlikleri de bir açıklama yaparak Coca-Cola'nın içinde alkol bulunmadığını ilan etti.
Hatta Dubai Gıda Kontrol Müdürü Mohammed Shareef içeceği analiz ettiklerini belirterek, "Yaptığımız testler neticesinde alkol bulamadık. Bu sonuçtan yüzde yüz eminim" diye duyurdu.
Bugüne kadar “Yok efendim kaktüsteki bir böcekten yapılıyor”, “Vay efendim formülünde şu var” gibi asılsız pek iddiayla saldırıya uğradı ve bu saldırıları göğüsledi Coca Cola. Görünen o ki bu tür krizlere de son derece hazırlıklılar.
“Dandik bir radyoda, kim olduğu belirsiz bir sunucunun iddiası” ya da “İnternette zaman zaman benzerleri dolaşan bir tevatür” demeyip ortaya atılan iddiaları ve yaratabileceği riskleri ciddiye aldılar. Konuya duyarsız kalmadılar ve hemen en yetkili ağızdan konuya müdahil oldular. Böylece krizi büyümeden durdurdular. Dünyanın en değerli markası böyle olunuyor demek ki… Çünkü adamlar olası her türlü kriz senaryosunu önceden hazırlamışlar. Kriz planlarını hazır ve hangi kriz ne şekilde yönetilecek çok iyi biliyorlar.
Peki biz de olsa nasıl olurdu?
Önce iddialara sessiz kalınır ve merak uyandırılır, sonra basının yönelttiği sorulara gözdağı verecek şekilde, “Efendim bu tür yalan iddialara ilişkin hukuksal süreç başlattık. Konu yargıya intikal ettiği için yargı sürecini etkileyecek bir beyanatta bulunmak doğru değil” şeklinde avukatların ezberlettiği beylik cümleler sarf edilir, ardından ateş bacayı sarınca iddiaları yalanlamak için hemen gazetelere tam sayfa ilanlar verilir.
Aslında bu tür ilanlar, çıkan krizleri yatıştıracağına tam tersine kurum ya da markanın itibar kaybına neden olur. Çünkü bizim ülkemizde kriz yönetimine soyunanlar kültürümüzde var olan “Ateş olmayan yerden duman çıkmaz” atasözünü hep unuturlar…
Bakar mısınız internetin gücüne. Dünyanın en değerli markası hakkında bile 5 dakikada dünyayı karıştırıveriyor.
Ama buradan çıkarılacak ders; kriz yönetimin itibar yönetimindeki en önemli parametrelerden biri olduğudur. Coca Cola da bunu çok güzel başarıyor.
Ertan Acar’ı Hürriyet Benim Sayfam veya http://www.facebook.com/ertanacar001 ya da http://www.twitter.com/ertanacar’dan takip edebilirsiniz...
Paylaş