Paylaş
Neden mi?
Milli Prodüktivite Merkezi’nin “Verimli Alışverişin Sırları Araştırması” çok ilginç sonuçlar ortaya koydu.
Daha fazla süt almak için ineklere ve daha fazla yumurtlasınlar diye tavuklara klasik müzik dinletildiğini duymuştum ama müşterilerini alışverişe teşvik etmek için perakendecilerin gizli silahının müzik olduğunu yeni öğrendim.
Özellikle indirim dönemlerinde mağazalarda çalınan hızlı müzikler, müşteriyi alışverişini bir an önce bitirmeye teşvik etmek amacıyla kullanılıyormuş. Böyle olunca da müşteriler, çok düşünmeden alışveriş yapıyor ve satın aldığı üründeki kusuru ya gözden kaçırıyor ya da anlık duygulara kapılıp hiç ihtiyaç duymadığı ürünleri de satın alıyormuş.
Çok ilginç bir pazarlama taktiği değil mi?
Müzikle müşterilerinin bilinçaltını yönlendiriyorlar. Alışverişe çıktığınızda siz de farkında olmadan büyükbaş ya da kaz misali kanatlı muamelesi görüyor olabilirsiniz. Benden söylemesi…
Bir de cıstak cıstak çalan müziklere çabuk kapılan ve önüne gelen her şeyi satın alanlardansanız, ay sonunda kredi kartı dökümünüz geldiğinde ‘ters taklak’ gelmeye de hazır olmasınız. Aman dikkat!...
Hazır pazarlama taktiklerinden konu açılmışken; Prada’nın Japonya’da mahkemelik olan kararı bugünlerde çok tartışılıyor.
Peki ne yapmış Prada?
Mağazalarında artık şişman ve yaşlıları çalıştırmama kararı almış ve böyle olanlara da kapıyı göstermiş.
Yaşlı ve şişman satış görevlilerinin Prada marka vaadi ile örtüşmediğini düşünüyorlar olsa gerek.
Kimileri Prada’nın kararını doğru bulurken kimileri de sert bir dille eleştiriyor.
Sonuçlarını zaman gösterecek ama ilk bakışta her ne kadar ticari anlamda mantıklı bir karar gibi gözükse de Prada’nın o meşhur ‘Lovemark’ özelliğine zarar verme olasılığı yüksek bir hamle. Alışveriş dediğimiz aslında sandığımız kadar mantıklı ve rasyonel bir eylem değil çünkü. İnsanlar bir şeyi satın alırken akli nedenlerden çok duygusal nedenlerin etkisinde kalabiliyorlar. Baksanıza müzikle bile yönlendiriliyoruz.
Bununla birlikte, alışverişlerde marka ile kurulan bağ da çok önemli. Prada’nın aldığı son karar bakalım hedef kitlesi ile arasındaki duygusal bağı nasıl etkileyecek. Çok merak ediyorum.
Ancak şunu biliyorum ki yürürken yuvarlanıyor efekti yaratan biri olarak benim Prada’da çalışma şansım hiç yok.
Paylaş