BİR rastlantı mıdır, yoksa sanattaki duyguyla derinleşen güzellik daha çok kadına yakıştığından mı, İzmir’in sanattan yana çıkış kapıları “4 Kadın”ın elinde. Hürriyet Ege’de Bülent Katarcı, o ‘4 Kadın’ı bir araya getirince şimdiye kadar ayrımına varmadığımız bu gerçek ortaya çıkıverdi.
İzmir’de Devlet Opera ve Balesi Müdürü Aytül Büyüksaraç, Devlet Tiyatrosu Müdürü Hülya Savaş, Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müdürü Prof. Aykut Yafe, İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı Başkanı Filiz Sarper Eczacıbaşı.Ekim ayı, toplu katılımla eyleme dönüşebilen sanat dallarında taze bir uyanışı muştular. İzmir’in kendi öz kaynaklarıyla sanat alanında bir varlık göstermesini beklerken acaba o dört yönetici neler tasarlıyor uyanışa doğru, umutları gerçekleşecek mi, ya da ne denli gerçekçiler?Soprano Aytül Büyüksaraç eğitimini İzmir’de almış bir sanatçı. Daha önce altı yıl süreyle, son dönemde de 2,5 yıldır Devlet Opera ve Balesi’nin başında. Kuruluşundan bu yana bale ve özellikle operanın benimsenmesi için daracık sahnesini zorlarcasına didinip duran Devlet Opera ve Balesi, öteki kurumlardan önce mevsimi açıyor: 26 Eylül’de “Carmina Burano” sahnede.Ya ne diyor Aytül Büyüksaraç? “Tabii, en büyük sorun, mekan.” Konak’taki Bahri Baba Parkı, Devlet Opera ve Balesi’ninmiş; metro giriş çıkışı için Büyükşehir Belediyesi el koymuş, karşılığında da başka bir arsa gösterilmemiş. Şimdi Büyükşehir Belediyesi, Karşıyaka Belediyesi’nden Mavişehir’de 27 dönüme yakın bir arsa almış ve Büyükşehir’in bu arsada opera binası yapması gündeme gelmiş!Devlet Opera ve Balesi, İzmir’e 1982 yılında “Çeşmebaşı” balesi ve “Meddah” operası ile ilk adımını attığı 1912 yılında inşa edilmiş Elhamra Sineması’ndan, onun o daracık sahnesinden ne gittikçe büyüyen adımlarını, ne gürleştikçe yankılanan sesini 27 yıldır kurtaramadı. Herhalde bundan sonra, verilen sözler gerçekleşirse, Konak’tan ta kentin öteki ucuna doğru savrulmayı bekleyecek! Doğrudur, opera günümüzün dağdağası içinde en az benimsenen sanatların başında gelir neredeyse. Oysa bir başka doğru, o doğruyu aşar: Adını dünyaya belletmiş her kent, önce operası ile öğünür.Aytül Büyüksaraç’a bir kez daha dönelim: “Tabii, en büyük sorun, mekan.”Koca İzmir, neredeyse 30 yıl olmuş, Büyükşehir Belediyeleri ile Opera’sına hâlâ bir yer arıyor.Ya İzmir’in sanat kapılarını tutan öteki “kadınlar” ne durumda? Onlar da bir sonraki haftaya.