Paylaş
Devre tatil pazarlamacıları Yargıtay'ı bile takmıyor
Önce Antalya 3. Hukuk Mahkemesi, sonra da Yargıtay 13. Hukuk Dairesi ‘‘devre tatil sistemi’’ni, Tüketici Kanunu'nun ‘‘kapıdan satışlar’’la ilgili maddesi kapsamında değerlendirdi. Böylece, devre tatil sistemine girip, sonra vazgeçen vatandaşların, sözleşmeyi tazminatsız iptal etme hakkı doğdu. Ancak, devre tatil pazarlayan kuruluşlar, Yargıtay'ın kararını bile hiçe sayıp, vatandaşlardan ‘‘tazminat’’ istiyor.
Binlerce tüketicinin ‘‘beyin yıkama yöntemi’’yle kandırıldığı devre tatil sisteminde, ‘‘Yasa kapsamına giriyor, girmiyor’’ tartışmasına son noktayı geçtiğimiz günlerde Yargıtay 13'üncü Hukuk Dairesi koymuştu. Yargıtay, Antalya Asliye 3. Hukuk Mahkemesi'nin devre tatil sistemlerini Tüketici Kanunu'nun kapıdan satışlarla ilgili maddesi kapsamında değerlendirdiği kararını aynen onaylamıştı.
Böylece, devre tatil sistemi pazarlayan kuruluşlar da, bundan böyle imzalattığı sözleşmeleri iptal etmek için müşteriden devre tatil bedelinin yüzde 20'sini talep edemeyecekti. Ayrıca, 7 günlük cayma bildirim belgesi imzalatılmayan sözleşmeler de geçersiz olacaktı. Mahkeme ve Yargıtay'ın bu kararı, emsal teşkil edeceği için haksız yere devre tatil pazarlamacılarına yüzde 20 komisyon ödeyen tüm tüketiciler de bu kararı örnek göstererek dava açabilecekti. Ödedikleri yüzde 20'lik komisyonu geri alma talebinde bulunabilecekti.
Ancak, Yargıtay'ın bu kararına rağmen, devre tatil pazarlaması yapan kuruluşlar, devre tatil sözleşmesi imzalayıp bir hafta içerisinde bu kararından cayanlardan haksız para talep etmeye devam ediyor. Bunların başında da Clup Flipper geliyor.
CLUP FLİPPER ÖRNEĞİ
Clup Flipper, son olarak okuyucularımızdan Yıldırım Beceren'in Yargıtay kararını gerekçe göstererek iptal etmek istediği 8 bin dolarlık sözleşmesine karşılık yüzde 10 tazminat talep ediyor.
Oysa, Antalya Asliye 3. Hukuk Mahkemesi'nin kararına göre, devre tatil pazarlamaları Tüketici Yasası'nın Kapıdan Satışlarla ilgili tebliğinde yer alan Toplantılı Grup Satışlarla ilgili maddesine giriyor. Antalya Asliye Üçüncü Mahkemesi'nin 1 Temmuz 1996 tarihinde aldığı 1996/569 numaralı kararı şöyle: ‘‘Davalının devre tatili propagandalı ve kampanyalı ilanlar yoluyla satışa arzettiği, aynı zamanda müşterilerle toplantı yaparak, bilgi vererek yaptığı da anlaşılmaktadır. Bu nedenle davacının 4077 sayılı Tüketici Kanunu'na göre dava açma hakkı olduğu kabul edilmiştir. Taraflar arasında yapılan sözleşmenin özel şartlar maddesinin 8. maddesi iade ile ilgili şartları belirlemiştir. Buna göre 7 gün içinde alıcının fesh etme hakkı olduğu, bedelin yüzde 20'sini ödeyerek sözleşmeyi fesh edeceğinin belirtildiği görülmüştür. 4077 sayılı kanunun 9. maddesi cayma ile ilgilidir ve tüketicinin hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk yüklenmeksizin hiçbir gerekçe göstermeksizin 7 gün içinde malı reddederek alım satım işleminden cayma hakkı olduğu belirtilmiştir. Bu şekilde cayma hakkı olduğunu bildirir bir belge verilmesini öngörmüştür. Davalı satışı yaparken bu maddeye riayet etmeden, cayma hakkı yönünden davalıya belge vermeksizin sözleşme yapmıştır. Bu nedenle davacının cayma hakkı olduğu, sözleşmenin iptali ve bonoların iadesi talebi kabul edilmiştir.’’
YARGITAY KARARI
Mahkemenin bu kararına itiraz eden devre tatilciler, Yargıtay'a müracaaat etti. Yargıtay 13. Hukuk Dairesi de, 3 Aralık 1996 tarinde 10816 sayılı şu kararı aldı:
‘‘Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı delillerle yasaya uygun gerektirici nedenlere ve özellikle delillerin takdirinde bir isabetsizlik bulunmamasına göre yerinde olmayan bütün temyiz itirazlarının reddiyle usul ve yasaya uygun olan hükmün onanmasına oybirliğiyle karar verildi.’’
Ancak Clup Flipper, tüm bu kararlara rağmen müşterilerine Tüketici Yasası'nın bu maddesini uygulamamak için direniyor. Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın görüştüğü Clup Filipper yetkilileri, buna gerekçe olarak , devre tatil sisteminin gruplu ve toplantılı satışlar kapsamına girmediğini gösterdiler. Bu nedenle de, Yargıtay'ın kararının bozulması için diğer devre tatil pazarlamacılarıyla birlikte yeni bir dava açtıklarını söylediler.
İSTANBUL'dan Aykut Yarba'nın Sony marka televizyonu onarıldı.
İSTANBUL'dan Gamze Keskin'in Kom marka mayosu yenisiyle değiştirildi.
BOLU'dan Müberra Akkaya'nın Philips Spark cep telefonu yenisiyle değiştirildi
İSTANBUL'dan Kasia Özgen'in Bosch marka mikseri onarıldı.
İSTANBUL'dan Uğurcan Kontaş'ın Yataş marka yatağı yenisiyle değiştirildi.
İSTANBUL Halkalı'dan Seval Kesici'nin Arçelik marka çamaşır makinesinin ısıtıcı grubu değiştirilerek arıza giderildi
İZMİR'den Mustafa Çınar'ın Arçelik marka çamaşır makinesinin kazanı değiştirilerek sorun giderildi
İSTANBUL'dan Neşe Turna'nın Marks & Spencer mağazasından aldığı ayakkabı yenisiyle değiştirildi
İSTANBUL'dan Çiğdem Kömürcüoğlu'nun Raksotek'ten aldığı arızalı CD yenisiyle değiştirildi
İSTANBUL Ataköy'den Erol Bağcıgil'in Bosch marka buzdolabı değiştirildi
İSTANBUL Kadıköy'den Bülent Çizgin'in AEG marka çamaşır makinesinin tapa lastiği değiştirildi
ANKARA'dan Elif Tanboğa'nın Fırat Eczanesi'nden aldığı Turbo-Yex marka termoşortu Yex Tekstil tarafından varis çorapları ile değiştirildi.
İZMİT Derince'den Sevgi Sarıtaş'ın Vestel marka televizyonu yenisiyle değiştirildi
ADANA'dan Yeşim Dalaman'ın Çağrı Mağazası'ndan aldığı ayakkabısı yenisiyle değiştirildi
İSTANBUL'dan Hayri Sapmaz'ın Star Mob'dan aldığı mobilyalar onarıldı
İZMİR'den Gonca Seymen'in Ceren mağazasından aldığı tişört yenisiyle değiştirildi
ANKARA'dan Celalettin Özsoy'un Gördes Mağazası'ndan aldığı çantanın sapı onarıldı
Paylaş